Föla utomhus eller på stuteriet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bacci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 036
B

Bacci

Vi har 2 ston som beräknas föla i mitten/slutet av maj. Det är ca 1 vecka mellan dem, om de nu behagar följa våran planering vill säga. :smirk:
Allt var frid och fröjd, men nu är det så att det KAN sammanfalla med att det är tävlingar på anläggningen. Då kommer det ca 200 ekipage som stannar i ca 3 tävlingsdagar, så det kommer att vara fullt av främmande hästar och människor i varje vrå... Något säger mig att det inte är det optimala läget att föla i, speciellt inte då våra ston är förstföderskor båda två.

Det är ju inte säkert att det blir några tävlingar, men jag vill höra hur ni tänker kring saken. De alternativ vi tänkt på är:

* Föla utomhus, i ngn hage långt från allt ståhej. I så fall måste
ngn form av lösdriftsstall/ box byggas.

* Inkvartera stona på hingststationen för fölning. Hur långt
innan fölning kan de i så fall transporteras?

Jag föredrar själv alternativ 1, då det känns som att det är mer skonsamt för hästarna, men som sagt.... Hur hade NI gjort, och varför?

Sv: Föla utomhus eller på stuteriet?

Hemma om någon kan vaka, annars på hingsstationen el. liknande

Ja, vaka ska vi absolut göra! Oavsett var fölningen blir av.... Hur nära inpå fölning kan man flytta stona, om de nu ska till stationen? Finns det några rekommendationer?

Ja, vaka ska vi absolut göra! Oavsett var fölningen blir av.... Hur nära inpå fölning kan man flytta stona, om de nu ska till stationen? Finns det några rekommendationer?

Det finns väl regler för hur nära inpå fölning som man får transportera dräktigt sto. Vet inte när det är men det finns säkert på jordbruksverket.
Sen bör väl stoet vara på fölningsplatsen ett tag så att antikropparna i råmjölken hinner anpassa sig till miljön. Kolla med stuteriet som är aktuellt och fråga vad dom tycker.

För min del så gillar jag inte ens tanken på att dräktiga ston på samma ställe som det hålls tävlingar. Jag försöker så gått det går att alltid hålla isär dräktiga ston och hästar som är ute mycket bland "främmande" hästar, för risken att dra på sig diverse smittor.
Att föla ute har ju sina fördelar men också nackdelar om något går fel eller att vädret inte visar sig från sin bästa sida. Då krävs det att man har ett bra stall att tillgå inom rimligt avstånd.
Så jag hade valt att stalla upp stona någon annanstans redan nu eller av dina alternativ hingststationen. Men för min del känns inte heller det som optimalt. Hingstarna brukar ju vara ute och tävla en del under viintern och på våren börjar främmande ston komma för betäckning.

Tack för era svar! :bow: Det här är verkligen inte en situation vi önskat att hamna i, men nu måste vi ju försöka göra det bästa vi kan för hästarna.

Alternativet att hitta ett annat stall att låta damerna bo in sig på var nytt för mig. Det ska vi absolut överväga.

Men först av allt tror jag vi hör med veterinären på hingststationen vad h*n tycker om det hela. Vi vill ju att våra föl ska få bästa möjliga start i livet.

Så här säger lagen om transport:

Transporter av dräktiga ston är enligt djurskyddslagen förbjudna under den sista dräktighetsmånaden.

Liknande trådar

R
Avel jag har någara frågor som jag skulle vila ha hjälp me så fort som möjligt=) 1) Var någonstans sitter det genetiska budskapet hos en...
Svar
6
· Visningar
874
Senast: rabbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka