fölhantering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 434

em76

Trådstartare
Vad gör ni med era föl de första veckorna?
Vi har smekt fölen över hela kroppen, borstat, lyft fötterna, haft på grimma några gånger. De två första veckorna var de inne nattetid, de gick då lösa, vi byggde en gång mellan stall och hage. Nu tar vi inte in dem varje dag.
När börjar ni träna på att leda i grimma och grimskaft och binda upp fölen?

Börja led och bind upp redan nu är mitt tips. Med bind upp menar jag inte binda fast utan att du sätter repet runt någonting men håller i andra änden. Fölet känner att den sitter fast men du kan ändå släppa efter. När den blir lite större kan du ha den i 2 linor på gången och binda upp den när den får kraftfoder.
Led den med mamman, det är enklast. Någon går före med stoet och så går man med fölet efter, vill den inte gå så ta armen om baken på den och tryck lite. För att stanna den tryck mot bringan samtidigt som du tar i grimman.

Jag började väldigt tidigt med allt sådant och har idag en fruktansvärt lätthanterad ettåring som vem som helst kan leda, och det går att binda upp henne lite varsomhelst. :)

vi klappade och strök över hela kroppen det första dygnet, fortsatte detta varje dag.Satte på grimma första veckan minns ej vilken dag. Gjorde allt så tidigt som möjligt, började lyfta hovar efter ett par dagar(men man får tänka på att de har väldigt taskig balans i början). Jag tror att allt detta har bidragit till en ytterst lätthanterad häst. Är så glad för att vi körde allt tidigt.

när han var van vid grimma så började vi träna att flytta bakdel och rygga från marken. Helt suveränt.Vi använde en ok av en amerikansk veterinär Robert miller. han har en egen metod för saker och ting, ett "schema" för hur man skall gå tillväga. Stor hjälp för oss "förstagångsfölare".

Jag skulle jättegärna vilja göra så men jag kan inte komma för nära mitt föl, hon är så skygg! Vad gör man? Det är ett welshföl och även stoet var mycket blyg när hon kom till mig, nu är det bättre. Jag leder in stoet varje kväll och fölet lunkar efter, sen borstar jag stoet med fölet intill. Jag brukar sitta i boxen och vänta på att fölet ska ta kontakt men hon bara kikar på mig under mammans mage...Fölet är 8 dagar gammalt. Vad tror ni? :confused: Rättar det till dig? Eller ska jag vara mer bestämd?

hej det tog tre veckor innan ngn fick röra mitt stos föl ordentligt.
hon lärde sig att det var ju hur gott som helst att bli kliad,nu är hon ett litet kli monster som skriker efter en när man kommer och går och kommer i full galopp.
hon är idag 6 veckor och tog på henne grimman idag för tredje gången utan att hon stegra sig :D
har börjat lyfta hovar och pilla i öronen o greja med svansen, skall börja leda henne nu.

hon är hur mysig som helst mitt lilla monster, mamman köpte jag från en hästhandlare,hon hade vart misshandlad och var väldigt vanvårdad när dom köpte henne. hon var fruktansvärt mager o rädd när jag fick henne och vägde ca 350 kilo. nu väger hon 625.

lycka till med bebisen. vad heter den? alltid kul att höra vad alla bebisar heter :d

Tack, vad skönt att det finns fler med blyga föl! Jag fick veta av registratorn att fölet ska börja på samma bokstav som sin mor. Och hon heter Abigail, så jag funderar på Adeline. Jag hade gärna använt mig av ett walesiskt namn om jag vetat nåt sånt på A, eftersom det är frågan om welshponny. Hon är blyg men intresserad. Fast hon kommer inte ända fram, det gör hon inte. Jag följde nåns råd och satte mig i hagen med en bok, men tiden gick och fölet kom inte särskilt nära, hon bara glodde lite på mig i bland. Kan tillägga att boken var Nionde grottan av Jean Auel och typ 750 sidor...så innan den är slut MÅSTE hon ju vara tam? :D
Fantastiskt vad du lyckats få ordning på mamman! Det har du all heder av. Vad är det för ras?

Vi känner igenom hela fölet (hela kroppen), lyfter alla hovarna, har grimma på, leder och binder upp i mamman. Allt detta första levnadsveckan. Sedan går allt som en dans. Min lilla gumma som nu är en månad kommer springande, gnäggandes när man kommer ut till dem. :love:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 116
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 312
Senast: Tiger tok
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka