fölis på 1vecka hoppar över stängslet!!

misan1984

Trådstartare
Hjälp!! igår när jag skulle ta in hästarna så va den översta fjädergrinden borta.. den låg inne i hagen:confused:
Stod där och kliade mig i huvudet när min granne kom upp och talade om att fölis hade rymt två gånger, hon hade hoppat över stängslet.. nog för att det är hoppstam på henne så behöver hon väl inte börja livet med att hoppa!!
Sista gången hon skulle hoppa in igen så fastnade hon i grinden och den gick sönder.... vilken tur!!!
Nu åkte de ut i den stora hagen idag med unghästen och där är det stark ström i (riktigt stark)... Hur är det för fölisar?? farligt lr??
Någon som har ett tips??:bow: :bump: :bow: :bump: :bow:

Såg visst nu att det stod goppar och inte hoppar!! ni förstår väl!!

Sv: fölis på 1vecka goppar över stängslet!!

Oj, det var mig en pigg liten rackare! En vecka bara!:o

Men hur kan det bli så, vill inte fölisen vara med mamma hela tiden!? Måste vara ruskigt leksugen annars, direkt utpumpad från magen så där!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med frågan?

haha säger bara en sak... lycka till med henne i framtiden :angel:
verkar som att du har fått ett busfrö för dina synder eller nått :devil: :p ;)

mina synder!!! inte jag inte...:rofl: :rofl:

Jo man kan ju hoppas att jag någongång kommer upp på ryggen på henne...

förra helgen endast fyra dagar gammal hoppade hon över mammas å pappas stora hund när de var på besök!!!:bump: :bump:

Min bäbis gjorde likadant, förutom att han rullade under staketet istället för att hoppa över :eek: . Han följde sin mamma i tre dagar, sedan var det mycket roligare att rymma och upptäcka världen :D . Kvar i hagen stod hans stackars mor och var förtvivlad över vilken hemsk unge hon hade fått :angel: .

Ström i tråden + en extratråd hade vi, då lärde han sig (den hårda vägen...) att var det ström på så stannar man inne.

(Jag har honom inte i hagar utan el fortfarande (han är tre snart). Hästskrället har ju kommit på sitt egna lilla sätt att se om det är el på, han sätter mulen någon cm ifrån eltråden och känner efter :eek: . Är det ingen el på och hans kompis inte är ute så kan det hända att han smiter...)

HAHA :rofl: En liten busråtta minsann. Inte lätt att tygla en sådan. Hihi, sött :D

nopp ja skojar inte.. undra hur hon kommer bli när hon blir stor?? med tanke på att hon redan hoppar..
Jag kommer nog att få lämna iväg skruttan på tillridning när hon skall ridas in om 3 år.... blir nog inte det lättaste..
Men men det va ju en hopphäst ja ville ha och nu har ja ju fått en!!:rofl:

Men ingen annan som vet ang ström till fölisar?? om det är farligt för dem??:confused:

Förra året när min var fölis började hon med att värma upp med att hoppa över sin mamma när hon låg ner för att rulla sig, sedan följde en tidsperiod där efter där hon har gjort mer eller mindre lyckade försök att hoppa ur hagen (3 gånger).
Och ja, man får skylla sig själva. Vill man ha en blivade hopp häst.....

For Feeling fölet jag fick förra året inledde med att hoppa mellan trådarna i grinden bara någon dag gammal. För att sedan tre dagar gammal hoppa överstaketet. Stackars mamman fick hoppa efter för han ville inte komma tillbaka. Sommar hagen på andra sida var mycket skojigare än den "lilla" han skulle vara i. Om det är någon tröst så har inte gjort det fler gånger sedan de fick gå i sommarhagarna.

Va roligt! Framtida hoppstjärna du har där!;) De ska börjas tidigt!:)

Mitt tips är att du byter ut fjädergrindarna mot någon annan typ av grind. Fjädergrindar innebär en mycket stor skaderisk och bör inte användas till häst.

Mitt tips är att du byter ut fjädergrindarna mot någon annan typ av grind. Fjädergrindar innebär en mycket stor skaderisk och bör inte användas till häst.

Oki tack för tipset!! men saken är den att jag i annat fall använder
8344764.jpg
[/url][/IMG]

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 581
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
11 003
Hästvård I dag var det nära att min häst bröt båda bakbenen... :crazy: Stod inne i stallet och grejade med min andra häst, då en av ungarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: AnnaKarinA
·
J
Träning ...känns det som iallafall... :( Mitt föl Zilver är helt hopplös! Det började vid insläppet idag. Jag har hästarna ute dygnet runt... 2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Arwyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka