folkilsk häst..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare coscos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 262
C

coscos

vad skall man göra? jag o en kommpis tar ju hand om en häst över sommaren och han är lite ilsken.. vad skall man göra?
i boxen är han hur snäll som hällst och vid ridning/hantering också snäll. men när min kommpis har hämmtat honnom från hagen dom senaste gångerna har han kommit springandes med öronen bakåt och nästan försökt preja ner henne.

någon som har erfarenhet av detta?

han är folkils har jag hört från anndra, nyinköppt av nuvarande ägaren. dom anndra ägarna har tydligen blivit lite rädda för honnom.(han är stor och stark) han har stått jättelänge, nästan ingen hantering, vi har ridit igång honnom i ca 1 månad nu. och han har blivit bättre..

men tipps önskas.

låter något ouppfostrat att försöka springa ner en människa.... jag hade sprutat vatten på honom å se va han hade sagt.. :smirk:

När han springer emot er, gör något som han tycker är otäckt, som tex spruta vatten då, svänga med ett grimskaft framför mulen på honom eller göra otäcka ljud.
Men skada honom inte! Slå honom inte eller så, gör bara saker som han tycker är otäcka, slutar han ändå inte kan ni ju börja snärta till honom med grimskaftet istället och så. Ta ett steg i taget. Försök visa att ni är större och starkare än honom, att ni är ledare. :devil:
Lycka till!

vi har faktiskt funderat på att ha en vatten pistol liggandes..

vi vill bara inte t.ex slå till honnom, inte om han är ilsk mot människor på det sättet, då blir det nog bara värre.

ja tänkte mer på en vatten slang och ge honom en rejäl dusch ;) det skall verkligen ta emot för honom att göra detta , nä slå vet ja faktsikt inte det är ju inget ja hade rekomenderat att börja med direkt :smirk: men pröva att spruta ner honom med en massa vatten å se hur han reagerar på det ? Annars hade ja nog tagit med ett longerspö ut i hagen å snärtat med i luften så han fattar att det inte tjänar någonting till att bara rusa på sådär...

Förstår att ni inte vill slå honom, men gör otäcka ljud och spruta vatten på honom :devil:

Göra otäcka ljud är inte bara ineffektivt i långa loppet, det är dessutom jäkligt taskigt då är det en form av kommunikation som hästar helt enkelt inte förstår. Skrik, skrän och otäcka ljud gör att hästen ser människan som en individ som är totalt oförmögen att kommunicera på ett vettigt sätt, och det är inte en egenskap jag vill att hästen ska förknippa med mig.

Att hästar gör så här beror på en brist av någonting, oftast mer eller mindre total brist på respekt för människan och dess livsrum. Man kommer inte åt den bristen genom att spruta vatten eller skrika, man kommer åt den genom att ändra sitt eget sätt att tänka och bete sig. Därför rekommenderade jag trådskaparen att titta in på NH, där det här ämnet tagits upp i en del trådar och en del kloka råd finns att läsa.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 914
Senast: Badger
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 469
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 576
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka