Folksam vs. Agria

majola

Trådstartare
Vilket försäkringsbolag ska man välja och varför? Jag har Länsförsäkringar som hemförsäkring just nu, men funderar på att byta till Folksam. Har en häst försäkrad i Agria och har väl aldrig haft problem direkt, men många verkar ju tycka att Agria är dyrt, och min premie höjdes rejält i år. :(

Är Folksam billigare? Har Folksam en jourveterinär?

Jag har inte köpt häst ännu, men den kommer att röra sig om en halvblodshäst, 4-7 år ungefär. Värde 50-60 tusen.

Vilket bolag skulle ni välja?

/Majola
 
Jag har själv alltid haft Agria och varit nöjd. Har man sina övriga försäkringar i Länet så får man länsbonus, d.v.s. extra rabatt beräknat på antal försäkringar och år man haft försäkringar (så att det ska löna dig att vara trogen kund). Agriaförsäkringen gör alltså att min hemförsäkring blir någon krona billigare.
Du får väl sätta dig ner och jämföra priser på de olika bolagen och prata med folk som har haft skador om de är nöjda med regleringen. En god reglering är värd många hundralappar premiemässigt.
 
Jag hade Agria tidigare, både till mitt gamla sto (halvblod) och min nuvarande travare.

När jag köpte ny häst var hon försäkrad i Folksam, tog då över den försäkringen...jag betalar Mindre för henne än vad jag gjorde för det andra halvblodet (dessutom är nya hästen försäkrad för mer än dubbelt så mkt gällande livvärde...) hos Agria.
Flyttade över varmblodet snabbt som attan till Folksam!

Är Mycket nöjd med F, trevlig och kunnig personal! (dvs, de svarar på mina urtöntiga frågor :D).
Vad jag tycker är det mest positiva och lättaste, det är den fasta självrisken - och det är Snabba utbetalningar om man behöver utnyttja mer än just självrisken.

Har tyvärr ingen aning om jourveterinär, har inte behövt det än så länge *peppar peppar*.

Agria har gjort bort sig som sjutton i mina ögon (går Inte in på det här, PM´a isf), så mitt råd är helt klart folksam :bow:
 
En jobbarkompis har bytt från Agria till Folksam och hon betalar någon hundralapp mer men hon fick bättre villkor. Och bättre dräktighetsförsäkring tror jag det var oxå.
 
Jourveterinär är viktigt! Jag måste komma ihåg att fråga om det innan jag bestämmer mig. Tydligen har Agria en jourveterinär som har rätt att fatta beslut, medan vissa (eller minst ett i alla fall...) bolag har en rådgivande veterinär som arbetar kontorstid. En bekant var p g a detta tvungen att vänta nästan en vecka innan hon kunde avliva sin häst. :( Den var på gränsen till att det var så dålig att en "vanlig" veterinär kunde bestämma att den skulle slaktas av djurskyddsskäl (hade den blivit det allra minsta sämre så hade de gjort det) men det var verkligen inte kul för henne (eller för hästen) att vänta de där extra dagarna.

Jag har pratat med Folksam på telefon idag i andra ärenden, och den personen var väldigt tillmötesgående. Fast det är de nog alltid när de vill sälja försäkringar! :)

Min s.k. länsbonus hos Länsförsäkringar var 84 kronor i år. Premien på mitt 22 år gamla varmblod har höjts betydligt mer...
 
Jag bytte från Agria till Folksam.
Av följande anledningar:
* Folksam har den sk A6 försäkringen
* Folksam ersätter 100%, inte 80% som Agria gör
* Folksam har dubbelt "tak" som tillval
* Folksam tar inte extra om man har autogiro
 
Vad innebär A6? Folksam skulle skicka en broschyr men jag har inte fått den ännu.
 
Jag vet ett fall där Agrias vet. krävde röntgen på klinik, hästen hade brutit benet högt upp och fick lida flera dagar på grund av detta :( :(

Det är säkert omständigheter som gör att det funkar bra eller ej med bolagen...

/// Ghost
 
Jag läste nyligen en sammanställning över de olika försäkringsbolagen. De hade fått en mängd frågor och ett antal olika hästtyper att svara på/ge pris på. De låg mycket lika. Jag kommer inte ihåg i vilken tidning detta stod, men det kan ha varit i Hästmagasinet.
Som någon annan skrev, är man sitt bolag trogen kan man få div rabatter och förmåner.
Men det viktigaste är att när du väl hittar din häst och den har en försäkring i ett av dessa bolag, att du tar över den försäkringen för att slippa karenstid och annat krångel. Dvs när man köper en försäkrad häst så "väljer" säljaren vilket bolag den ska stå i. Det ger både hästen, dig och säljaren bäst skydd om det skulle hända något eller hittas tex dolda fel som inte upptäckts i samband med besiktningen.
Jag skriver alltid in i mina kontrakt att mina sålda hästar ska vara försäkrade i minst 2 år i mitt försäkringsbolag i minst köpeskillingen.
 
Jag har den hemma, mycket informativ! Men jag tyckte att det kunde vara bra att höra vad olika personer har för erfarenhet också!

Usch, det är så mycket att tänka på, det kanske är tur att det inte finns just några annonser som intresserar mig just nu! ;)
 
jag ringde och jämförde för ett tag sedan, om jag minns rätt så skilde sig följande;
Agria lägre självrisk, Folksam högre
bra vid mindre skador

Folksam betalar 100%, Agria 80%
Bra vid större skador

Agra har dubbel vetrinärvårdsbelopp 50.000 + fria mediciner
Folksam har dubbelt vetrinärvårdsbelopp 60.000 inga fria mediciner

Agria har en slags olycksförsäkring för människor som hanterar din häst, jag tror ej Folksam har något liknande.

Prismässig hamnade de ganska lika
 
Det beror på vad man har för ras också. Försäkra min arab i Agria kostade 6900:- med utökad vet vård.... Folksam med dubbel vet vård kostade 3300:- inkl personskade försäkringen (Jo de har en sån, den kostar 100/år). Gissa vilket bolag jag valde? :rofl:
 
Folksam har också en olycksförsäkring till den som har hand om hästen :) (samt för fler om man vill)
 
Folksam har en försäkring för 100:-/år som täcker skador på mig. Har faktiskt inte läst så noggrannt om den täcker skador även på annan person?
 
A6 täcker allt som A1 täcker, utom uttröttningsskador.
Och det krävs röntgen för att täcka "lösa benbitar".

Nu gissar jag att man eventuellt kan få "bråka" med bolaget huruvida skadan är en uttröttningsskada eller inte, men jag hoppas det INTE blir så om det blir aktuellt.

Man kan även T-märka på en A6.
 
Jag har mina fyra hos Agria men har under det senaste året funderat på att göra nåt drastiskt - premien blir så hög så jag baxnar! Iom den här tråden har jag tagit tag i saken o iaf mailat mitt närmsta ombud hos Folksam - får se vad de kan ge mig för pris på mina pållar...
 
Jag har tänkt göra så här med min pålle som kommer om ett par månader.

Folksam

dubbel vet.vård A1 (ersättning 60,000:-)
hälften av köpevärdet (eller mindre) i liv A6

Mitt ombud försöker få mig att försäkra hela hästen i A1 och säger att A6 främst är till för galopp och travhästar.

Bryr jag mig ej om :D

Jag betalar hellre för att han, om det behövs, får ordentlig veterinärvård än att jag får ersättning om han dör.

Om han skulle dö (av annat än ålder) så får jag förmodligen (beroende på vad det är) halva köpesumman och kan säkert skramla ihop resten av pengarna tills jag slutat sörja honom :(

Folksam blev det för att de ersätter 100% efter självrisk.... Betalar hellre mer i självrisk, men vet att det stannar i princip där. Visserligen kommer ju mediciner på det, men men, man kan inte få allt här i livet :smirk:

Det var ju någon som skrev att agria ersätter mediciner? Om det är så (utan extra premie) kanske det jämnar ut sig (jämfört med folksam) när de bara ersätter 80% efter självrisk?
 
Klart ombudet vill att du ska ha A1! Då får de ju mer premier av dig! :devil:

Just detta med att de ersätter 100% överväger REJÄLT trots att Agria (vilket jag faktiskt inte vet om det stämmer) ersätter medicin. Är det på den där som heter "Agria extra"?
Säger bara: "buköppning på Strömsholm på julafton, med efterföljande vård på kliniken". :crazy:
DÅ anser jag att de 20% spelar roll! Med ALLA de "röda dagarna" som är runt jul!

Ridskolan där jag varit i många år hade en häst som stod på utredning på Strömsholm pga magbesvär.
Strömsholm var underbemannade, och hann inte göra det allra sista med honom, så han fick stå där några dagar extra.
Inget HÄSTEN led av, men ägarens plånbok led desto mer! :crazy:

Likaså gillar jag att taket är lite högre i Folksam!
För med buköppning (vad jag tjatar om sådana då?! :o ) så räcker ju inte ens 60 lapp ända fram!
Och om man slaktar hästen pga att man inte anser sig ha råd, så är det inte heller säkert att man får ut livvärdesförsäkringen av försäkringsbolaget!
 
Agria ersätter medicin om man har utökad maximal vetrinärvård (50 000 kr).

På Agrias hemsida kan ni förresten gå in och läsa artikeln som jämförde olika bolag!
 
Det är väldigt lätt att med Excel och enkel formel gå in och se var det lönar sig med fast respektive rörlig självrisk. För mig, som jämförde Folksam med mitt dåvarande bolag Sveland gick breakeven vid veterinärbehandling för 3500 kr. Vid den summan var min kostnad lika stor i bägge bolagen. Kostar veterinären mer (vilket jag tycker att de har en tendens att göra) tjänar jag på Folksams fasta självrisk.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 216
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 669
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 317
Senast: Is
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp