Folksams nya villkor.

För de som har utökad veterinärvård så hade ni generellt inte behövt oroa er då det är mkt svårt att komma upp i vetkostnader som är högre än 60 000kr/år.

Det är därför Agria höjde till 100 000kr och Folksam till x kr utan att höja premierna - det är statistiskt minimal kostnadsrisk för bolagen.

Fö när det gäller premier halvblod, hund och katt så är Folksam generellt billigare - jag har hittills aldrig räknat på en enda som varit billigare än Folksam i premie.
 
Iofs så är det ju ovanligt att man kommer över "taket" på 60.000:-. Men pessimisten jag kan ju ändå inte låta bli att tänka "buköppning på Strömsholm på juldagen..." :crazy:

Är katt så mkt billigare i Folksam? Vet du hur det går till när man byter försäkringsbolag på katt?
Är det som häst, att det bara är att byta rakt av? Eller krävs veterinärbesiktning av katten?
Jag vet ju att när jag nyförsäkrade katten, så fick den inte vara äldre än var det 5 år, över det så skulle den veterinärbesiktigas.
 
Jag har både hund och häst i Folksam. Är jättenöjd med båda. Har i o fs bara tagit ut ersättning på hunden men det gick bra och smidigt. Trevliga ombud har de också som sagt, gör rätt mycket tycker jag.
mvh Maria
 
Bara ring bolaget du vill byta till.
Och om du vill teckna försäkringen hos dem, så säger du bara upp den i det gamla bolaget.

Nej du! Så lätt kommer man inte undan. Inte hos Agria i alla fall! :mad:

Jag försökte flytta ett sto från Agria till Folksam (skulle tjäna multum på det) men se - det gick inte. Måste vänta tills försäkringen förfaller.
Sveland däremot klarar av att bryta en försäkringsperiod ...

Kontentan är väl att Agria är både dyrt och dåligt ...


:devil:
 
Jag visste inte att ngt bolag godtog att man kunde byta mitt i en försäkringsperiod?!
Jag förutsatte att man alltid bytte när försäkringsperioden gick ut.
Sorry om jag var otydlig!
 
För de som har utökad veterinärvård så hade ni generellt inte behövt oroa er då det är mkt svårt att komma upp i vetkostnader som är högre än 60 000kr/år.

hahaha!
Vi är lååångt över 60 000 kr med våran ena häst....
Har fått betala väldigt mkt pengar ur egen ficka.
Orska: massa tarmupphägningar på mjält-njur band. Om vi då räknar från i sommras (då vi betalade premien), en buköppning (tidigare öppnad två gågner), ett antal besök då hästen har varit mkt dålig pga av att tarmen har hängt sig, titthålsoperation som kan rädda hennes liv (hindrar tarmen från att hänga sig), ine för gaskolik...
Försäkringspengarna tog slut efter 1 operation och ett halvår senare en veckas boende på djurdjukhuset för att tarmen hängde. Resterande boende på djursjukhuset (dyyyrt) och titthålsoperationene, boende, gaskoliken m.m har vi fått betala själv.

Är osäker om 100 000 kr i försäkring hade räkt till, tror faktiskt inte det...
 
Generellt.

Du är ett av undantagen som försäkringsbolagen tar med i beräkningen. Tro mig, de är ytterst få gånger man spränger maximal vetvårdstak på min 50 000kr.

Försäkringsbolagen anser att risken med en rejäl höjning av taket kommer kompenseras med besked av de nya kunder som kommer in.

Tråkigt att ni hade sådan otur.
 
Lånar en svarsknapp i högen..

En VARNING till de som går i bolagsbytartankar för att få ner premien/få bättre villkor etc. et kan tyvärr vara den mest dyrköpta erfarenhet ni gör =/ Om man byter bolag nytecknas försäkringen och gäller INTE skadefall som förelegat innan bytet (oavsett när de upptäcks) eller komplikationer/följdskador till detta. Vilket kan göra att man står där och inte får en krona när det gäller.

För att illustrera hur illa det kan bli.

Jag tänkte byta bolag från Sveland tilL Agria. Jag ville åt Agrias utökade vetvård. Veterinärbesiktigade hästen. Nu bytte jag inte bolag, men OM jag bytt hade följande inträffat..

Häst vetbesiktas i aug 02 UA.

Bolag byts. Matte nöjd.

I aug 03 upptäcks en hasledsdefekt på röntgen som också börjat ge problem. Defekten är GAMMAL.

OM jag bytt bolag hade de tyckt 'jäkla synd för dig' och INTE ersatt varken veterinärvård eller livförsäkringen.

SÅ snälla, tänk noga igenom innan ni byter bolag. Att jag INTE bytte gjorde skillnaden mellan att få över 20 000 kr ersatt för hasledsdefekten och kunna få ut livpengarna mot att inte fått en krona för varken vetvård eller liv....
 
Hur vet du att det skulle blivit så? Eftersom du aldrig bytte kan du ju inte veta hur bolaget hade ställt sig. Ska man vara helt på den säkra sidan ska ju hästen i så fall var försäkrad i samma bolag från det att den föds men hur många är det och det är inte så hemskt ofta man hör om det här problemet att man hamnar mellan stolarna så att säga även om det självklart kan hända.

Tänkte också på detta när jag bytte bolag nu 1 april. Men då min häst aldrig varit skadad eller sjuk (sånär som på en förkylning för tre år sen och en lätt luftvägsinfektion som gick bort på en vecka med pencillin, förra sommaren, ingen försäkring inblandad) tog jag "risken" och bytte. Exakt samma premie och samma självrisk men som sagt 100% ersättning.
Jag är dock medveten om risken och även risken att när Folksam väl fått stor majoritet försäkringstagare till sig så kan de släppa en bomb och försämra villkoren drastiskt och DÅ kanske man haft en skada och sitter fast hos dem.
 
Alexandra har helt rätt, det är så det fungerar. Det är alltid en fara att byta bolag, o framförallt vid köp se till att ta över säljarens försäkring.
PL
 
Kirre.

Alexandra har 110% rätt.
Det gäller alltså att redan när hästen är ung placera den i ett det bolag man anser vara bäst.

Vilket man anser vara bäst är individuellt beroende på prioritering, en del väljer efter villkor, andra väljer efter premie, vissa väljer efter båda.

Nu undrar du kanske varför jag tror att jag har rätt?
Dels har jag ett genuint intresse för försäkringar och försäkringsbolag och därefter har jag arbetat på ett av Sveriges största f-bolag.
 
Bra Alexandra att du belyser detta, kan inte påtalas för ofta.
Risken med att byta bolag gäller alla typer av försäkringar (materiellt, människor osv)

Dock, om en skada BEVISLIGEN inträffat tidigare med ett annat f-bolag som ansvariga så kan man ändå få ut sina pengar eller så betalar nuvarande ut och gör upp sinsemellan med det tidigare bolaget.
Detta system tycker jag inte man skall förlita sig på eftersom det BVISLIGEN måste gå att peka på att skadan inträffade under en viss period, annars blir bolagen oense och då är man fast i en tvist.
Undvika krångel=behålla ett bolag.


Fö så är det ganska tryggt att försäkra om en ung häst som ännu inte använts så flitigt då det statistiskt sett oftare blir problem med äldre hästar som bytt bolag.

Bevisligen medfödda skador är inte så vanliga på äldre hästar, risken för bevisligen slitageskador är mkt vanligare.
 
Jag har precis försäkrat om min häst från Agria till Folksam. Då min häst börjar bli lite "gammal" är hon snart på gränsen att börja räknas ner i värde.
När jag köpte hästen fick jag endast försäkra henne för inköpspriset (hos Agria), skulle jag försäkra upp henne fick jag göra det först efter ett år. Ingen kom och tittade på hästen eller nåt, utan jag fick bara faxa in kopia av vetbesiktningen, de tog inget regnr eller nåt sånt. När jag sedan kontaktade Agria för att få försäkra upp henne så gick det av någon anledning inte. From 16 års ålder sjunker hästen i värde, och jag som fick köpa min häst för "kompispris" räknade snabbt ut att efter nåt år skulle värdet inte ligga på nåt alls!! Hos Agria sjunker värdet tills det kommer ner till 5000:- sen blir det stopp.

Kontaktade då Folksam som jag hört en massa bra om. De skickade ut en person som kom och tittade på hästen kände och klämde lite överallt och vi diskuterade lämpligast försäkring. Hur mycket jag försäkrade henne för var helt upp till mig, det lade de sig inte i, mer än att inköpspriset skulle vara riktlinje. En högre försäkring innebär ju oxå högre premie = större förtjänst för företaget. Som lägst kan nu min häst sjunka i värde till 10000:-. Alltså 5000:- mer än Agria.

Efter att har fått ett mycket proffsigt bemötande, svar på alla mina frågor och hjälp och tips med försäkringen så tvekade jag inte en sekund på att byta!

En chiropraktor har varit och tittat på min häst i samband med köpet och hon hittade inga gamla skador, ingenting (en av de friskaste hästarna hon mött), och det gjorde mig säkrare med tanke på gamla skador o likn. :)
 
Lånar knappen ....
Fick förnyelsen på premien på Araban från Agria..... och upptäckte att de höjt premien till nästan det dubbla. Ringde upp och fick till svar att "det är ju så vanligt nu med araber som går distansritt osv." Men hallå, det känns inte riktigt för mig att betala för andras nöjen och olyckor.... Vår "tös" är 4 år, nyss inriden, och kommer ALLDRIG att ridas annat än för nöjes skull. Jag bad Agria dra åt h-te och bytte till Folksam, som hade bättre premier.
 
det e bara att ringa och byta.dock skall du vara 2-3 fdagar innan årsförfallodagen!! :)
 
Det är ju bara att göra som du gjort, byta bolag eller gilla läget!

Ni med araber har ju förut legat i en rasgrupp som inte behövt utnyttja försäkringarna så mkt.
Därför har ni haft låg premie.
Nu kräver uppenbarligen araber mer veterinärvård som ska ersättas av försäkringsbolaget, och då är det bara naturligt att ni får högre premie.

Även jag har med mina två hästar varit med och sponsrat slarviga ryttare i måååånga år! ;)
Jag har pga de höga premierna för halvblod varken råd att ha hästen A1 försäkrad eller i dess egentliga värde.
Tyvärr är det så! :(
 
Jag menade naturligtvis inte att Alexandra har fel. Självklart ska man ta in den beskrivna situationen i tanken innan man byter bolag. Men att det ALLTID skulle bli så här håller jag inte med om och det beror helt enkelt på att jag varit med om motsatsten. Dessutom att det varit problem med det första bolaget vid första skadan och efter byte till annat bolag inte varit några problem alls.

Har man däremot haft problem med sin häst tidigare och använt sin försäkring hos annat bolag då bör man vara försiktig med att byta, naturligtvis. :)
 

Liknande trådar

Avel Måste bestämma mig innan tisdag! Har beslutsångest... Fölis är försäkrad via Agria sedan 2:a levnadsdagen, eftersom hans mor är...
Svar
11
· Visningar
1 516
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp