Fölförsäkringar!!! Vilken ska man välja???

lisahjelmgren

Trådstartare
Måste bestämma mig innan tisdag! Har beslutsångest... Fölis är försäkrad via Agria sedan 2:a levnadsdagen, eftersom hans mor är försäkrad där. Har bra erfarenheter av Agria/ Länsföräkringar men dom är väl dyrast också, eller? Har 1.800 i självrisk och 90 el.100 dagar innan ny självrisk. Kostnaden per år blev dubbelts så dyr som vissa andra försäkringsbolag men jag vet inte rikitgt vad jag får för pengarna. Man vet ju vad man har men inte vad man får, om ni förstår vad jag menar. Har försökt jämföra Agria/ Länsförsäkringar med Sveland, if och Folksam. Era erfarenheter???
Folksam har ingen självrisk alls men vad ingår egentligen? Låter lite för bra för att vara sant. Dessutom har de inget övre "tak" på sin dubbla vet.vård... Låter ju bra... (Agria har höjt sina 25.000 till 50.000, dubbelt vid dubbel vet.vård.) Jag skulle kunna fortsätta skriva en massa men det kanske är bättre att någon med erfarenhet svamlar vidare för jag är helt snurrig i kolan!! :p
Har dubbel vet.vård på mitt sto och vill gärna ha det på fölet också, om jag har råd med premien vill säga. (fattig student som lägger allt jag äger och har på mina hästar...).
Fölet har hittils kostat mig ca 15.000 kr och ska förhoppningsvis förbli min. Just nu är han livförs. för 1000 kr, för att få med dålda fel om jag mot förmodan skulle sälja, samt vet.vårdsförsäkrad via mamman hos Agria.
Undrar även över det här med kastrering, som jag troligtvis kommer att göra nästa år. Ingår det??? Om de behöver buköppna pga att inte båda kularna har trillat ner, vem betalar??? Låter dyrt?!

Tacksam för hjälp!!! :confused: :confused: :confused:
 
Jag har SveLand sedan många, många år tillbaka. Mycket nöjd.
I år kom de ut med SveLand Junior Häst.
Betalar 950:- i premie för ett värde 20 000:- på arabstoföl f. 27/3 2004. Dubbel vet.vård i ett år.

Kommer givtevis att höja värdet sedermera...
 
Jag har en häst i Agria och de övriga 5 i Folksam. Den stora fördelen med Folksam tycker jag är att jag fått rabatt på självrisken för alla skadefria år samt att det räckte att betala självrisken och att de stod för alla kostnader därefter. Om man har hästen försäkrad för "lägre" summor (typ 30-40 000) skiljde det en del i premie med fördel för Folksam men när jag kom upp i försäkringsbelopp närmare 75 000 så blev Agria markant billigare.
Jag är av uppfattningen att man inte vet om man har med ett bra försäkringsbolag att göra förrän man är tvungen att utnyttja försäkringen och det har jag aldrig behövt gjort i Agria, däremot Folksam har varit mycket trevliga att ha och göra med och dessutom snabba i hanteringsärenden samt utbetalningar.

Jag vet inte om du blev något klokare.....

Jag kommer att försäkra in årets fölungar i Folksam.

Mvh
Nilly
 
Det stämmer att det inte är nån självrisk på vet vård hos Folksam o det är väldigt bra om man tex hamnar på djursjukhuset o får mycket höga kostnader. Max gränserna för vet vård höjdes också från 1 april, t ex den vanliga till 50.000 o som du säger, dubbel har inget tak!

För att inte riskera att göra reklam här kan du väl kontakta mig direkt i stället så får du mer info eftersom min man är ombud hos Folksam.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 
Fick reklam från Sveland i brevlådan ang Juniorerbjudandet och tyckte det lät bra, men vad ingår i föräkringen egentligen? Ringde dom i förra veckan men tjejen pratade så hiskleligt fort att jag inte kommer ihåg nånting...

Vad ersätts? Kastrering? Sjukhusvistelse? Självrisk?

Hoppas du/ni kan rådgöra vidare!
 
Kom att tänka på en annan sak! Kan det vara besvärligt att byta förs.bolag? Om inte kanske det inte är hela världen om jag ångrar mig, huvudsaken är väl trots allt att han är försäkrad från tisdag när mammans skydd går ut... Vad har ni för erfarenheter??
 
Agria är ju dyrare, MEN du har klart högsta ersättningsnivån och dessutom Agria Extra som täcker dolda fel. Just den biten har faktiskt inget annat bolag.
 
Har Agria högsta ersättning?!? Folksam har ju tagit bort sitt ersättningstak vid dubbel vet.vård (om jag nu bestämmer mig för dubbel). Bara en tanke...

Vet att ni inte får lov att göra reklam här på forumet, men så länge man skriver rena faktauppgifter, typ siffror, är det väl ingen fara hoppas jag. Det är en ren djungel det här! :p
 
Jaha, har Folksam gjort så!! Suveränt ju! Jag gillar Folksam men på mina fölisar har Agria Extra slagit högre faktiskt, särskillt som det är meningen att de ska säljas.
 
Folksam har också en motsvarighet till Agria Extra som täcker dolda fel för 50 kr om året.

Tänkte också på en tidigare fråga om kastrering. Det är ju ingen sjukdom o därför kan den aldrig täckas av en försäkring. Samma gäller klapphingstkastration.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 
Aha, det lät ju inte så farligt dyrt! Och det täcker allt alltså, medfödda grejer och så?
 
Om du har haft foster & fölförsäkring o sen fortsätter med tex en A1 samt Folksam Plus täcker det eftersom du har haft en obruten försäkring. Ska du nyförsäkra är det precis som med alla andra införsäkringar, dvs man får deklarera det man vet om ev tidigare skador.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
921
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 680
Senast: Piranesi
·
Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 300
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp