för att "Alla blir bättre tillsammans"

Tänker att blir man provocerad av detta som singel så handlar det ju om ens egna problem inte om reklamen i sig. Såg ngn på FB häromdagen som kommenterade en reklam om mors dag med att det var KRÄNKANDE eftersom hon var ofrivilligt barnlös och minsann aldrig skulle kunna bli mamma.
Lite så känns det nu. Problemet är ju inte budskapet i reklamen (även om man kan tycka att den är lite mossig) utan de problem man själv upplever i livet.
Lite så. Apropå det här med mors dag så måste jag säga att jag växte upp med att vara kluven till fenomenet eftersom att min mamma förlorade sin egen mamma i ung ålder, och tvingades göra mors dag-presenter i skolan utan hänsyn till att hon nyss förlorat sin. Men hon var aldrig provocerad av fenomenet i stort, utan var bara ledsen för hur de behandlade henne i skolan och ville inte firas själv (och nu lever inte hon längre, och jag själv planerar absolut inte att yngla av mig, så det är inte en högtid jag tänker så mycket på egentligen).
 
Lite så. Apropå det här med mors dag så måste jag säga att jag växte upp med att vara kluven till fenomenet eftersom att min mamma förlorade sin egen mamma i ung ålder, och tvingades göra mors dag-presenter i skolan utan hänsyn till att hon nyss förlorat sin. Men hon var aldrig provocerad av fenomenet i stort, utan var bara ledsen för hur de behandlade henne i skolan och ville inte firas själv (och nu lever inte hon längre, och jag själv planerar absolut inte att yngla av mig, så det är inte en högtid jag tänker så mycket på egentligen).
Att som barn tvingas göra presenter till en nyligen bortgången mamma, är ändå nåt HELT annat än att känna sig kränkt av mors dag för att man är barnlös.

Jag har både en mamma och är en, men vi firar inte det. Vem som helst kan vara en mor. Ett ostron kan vara en mor. Jag tycker inte det är nåt att yvas över.
 
Att som barn tvingas göra presenter till en nyligen bortgången mamma, är ändå nåt HELT annat än att känna sig kränkt av mors dag för att man är barnlös.

Jag har både en mamma och är en, men vi firar inte det. Vem som helst kan vara en mor. Ett ostron kan vara en mor. Jag tycker inte det är nåt att yvas över.
Precis, därför jag underströk att inte ens hon kände sig provocerad av fenomenet ;)
 
Tog en mer ordentlig titt på reklamen och tycker faktiskt den är fin och charmig även om den är lite omodern.

Apropå mors dag så var jag inte så himla gammal när min mamma dog och det är klart jag blir extra påmind av det med all reklam. Men jag tycker inte avundsjuka och missunnsamhet är några trevliga egenskaper, är glad för det jag har istället.
 
Att som barn tvingas göra presenter till en nyligen bortgången mamma, är ändå nåt HELT annat än att känna sig kränkt av mors dag för att man är barnlös.

Jag har både en mamma och är en, men vi firar inte det. Vem som helst kan vara en mor. Ett ostron kan vara en mor. Jag tycker inte det är nåt att yvas över.
Ett Ostron! :D Fast du glömde den stora bokstaven, det ska vara Mor och inte mor. För att göra det lite finare, liksom.
Jag tycker mors-och farsdagar är urfjantigt hittepå för att krämarna ska sälja mera grejer bara. Tröttsamt. Dock har min ena 6-åring knåpat ihop en hel bok om Pokemonfigurer i skolan till morsdag. Så nu vet jag det mesta om de nya utvecklingarna av en pokemon. Den äldsta har förlänat mig ett legobygge av gigantiska mått. Tycker nog att de har någon slags egoism här i sina presentval.
 
Reklamen. Jag som jättevuxen, singel, ganska ensam på fritiden, men med hyfsad självsäkerhet och med hyfsad självkänsla blir lite provocerad av den reklamen. Vad då? Är det en partner som gör mig bättre? Är jag inte tillräckligt bra som JAG är? Saker som jag kan fundera över dåliga dagar, och så får jag den "sanningen" kastad rakt i nyllet av en tv-reklam.
Någon annan som reagerat på reklamen?
Någon annan som känner som jag?
Blir du provocerad på riktigt? Jag förstår att det måste kännas jättehemskt i sådana fall, men jag tror nog inte jag förstår hur tv-reklam kan ha en betydelse i ens liv överhuvudtaget?
 
Blir du provocerad på riktigt? Jag förstår att det måste kännas jättehemskt i sådana fall, men jag tror nog inte jag förstår hur tv-reklam kan ha en betydelse i ens liv överhuvudtaget?
Ja, jag blir provocerad på riktigt, annars hade jag väl inte skrivit det här :confused: Det känns inte alls jättehemskt men det är, som jag skrivit tidigare, frasen "för att alla är bättre tillsammans" jag stör mig på. jag skulle störa mig på uttrycket var än jag hörde det, men nu råkar vara i en tv-reklam. ...vilket jag nog tycker är riktigt dumt.
 
Blir du provocerad på riktigt? Jag förstår att det måste kännas jättehemskt i sådana fall, men jag tror nog inte jag förstår hur tv-reklam kan ha en betydelse i ens liv överhuvudtaget?
Fast att reklam påverkar oss är ju inget nytt, att vi blir matade med hur saker ”ska vara”. Oavsett om det är en familjenorm eller sjukliga kroppsideal. Så det ser inte jag som något konstigt, däremot så ser inte jag personligen att just raden ”alla är bättre tillsammans” ska tolkas som tvåsamhet.
 
Ja, jag blir provocerad på riktigt, annars hade jag väl inte skrivit det här :confused: Det känns inte alls jättehemskt men det är, som jag skrivit tidigare, frasen "för att alla är bättre tillsammans" jag stör mig på. jag skulle störa mig på uttrycket var än jag hörde det, men nu råkar vara i en tv-reklam. ...vilket jag nog tycker är riktigt dumt.

Men alltså det är ju inte ett helt orimligt uttryck? Alla människor behöver ju mer eller mindre social kontakt, även om det inte behöver vara just en kärlekspartner, stereotyp familjekonstellation eller dylikt.
 
Ja, jag blir provocerad på riktigt, annars hade jag väl inte skrivit det här :confused: Det känns inte alls jättehemskt men det är, som jag skrivit tidigare, frasen "för att alla är bättre tillsammans" jag stör mig på. jag skulle störa mig på uttrycket var än jag hörde det, men nu råkar vara i en tv-reklam. ...vilket jag nog tycker är riktigt dumt.
Jag trodde du mest ville få igång en diskussion, inte att du störde dig så mycket faktiskt. Jag tycker att det är konstigt eftersom reklam är en sådan extremt liten del av mitt liv, jag noterar knappt att den finns. Jag varken läser eller ser på reklam (vissa jinglar och sådant går ju inte undvika tyvärr). Men vi är alltså olika.
 
äremot så ser inte jag personligen att just raden ”alla är bättre tillsammans” ska tolkas som tvåsamhet.
Inte jag heller egentligen - inte bara... Men jag som är mycket ensam och upplever att alla andra har så mycket för sig med sina familjer och släktingar och annat, och jag som saknar många "tillsammans-grejer" känner mig nedvärderad av uttrycket. Inte så att det knäcker mig, men så att jag reagerar på det och så att det får mig att känna mig lite sämre till mods.
 
Tänker att blir man provocerad av detta som singel så handlar det ju om ens egna problem inte om reklamen i sig. Såg ngn på FB häromdagen som kommenterade en reklam om mors dag med att det var KRÄNKANDE eftersom hon var ofrivilligt barnlös och minsann aldrig skulle kunna bli mamma.
Lite så känns det nu. Problemet är ju inte budskapet i reklamen (även om man kan tycka att den är lite mossig) utan de problem man själv upplever i livet.

Jag tänker snarare att man kan reagera på att en redan väldigt stark norm cementeras ytterligare av ett stort bolag på bästa sändningstid. Oavsett om man är singel och ensam, eller lyckligt gift. Sedan är det väl oftast de som drabbas negativt av starka normer som reagerar på dem. Men det behöver ju inte betyda att man anser att det är kränkande eller tar åt sig personligen. Jag blir som sagt inte det minsta provocerad men kan ändå anse att det är just precis budskapet i reklamen som är problematiskt, och inte eventuella problem som jag själv upplever i livet.
 
Fast att reklam påverkar oss är ju inget nytt, att vi blir matade med hur saker ”ska vara”. Oavsett om det är en familjenorm eller sjukliga kroppsideal. Så det ser inte jag som något konstigt, däremot så ser inte jag personligen att just raden ”alla är bättre tillsammans” ska tolkas som tvåsamhet.
Nä vad korkad jag är, påverkar verkligen reklamen våra normer och värderingar?
Det jag därmed hade svårt att begripa det var att TS på riktigt störde sig på reklam, men det gjorde hen så nu är det klargjort. Vi är alltså olika.
 
däremot så ser inte jag personligen att just raden ”alla är bättre tillsammans” ska tolkas som tvåsamhet.

Fast det är väl i kontexten som det tolkas som tvåsamhet. Reklamen går ju ut på att ett heteropar träffas, har ett förhållande och bildar familj. Som avslutas med raden "Alla är bättre tillsammans". Hade reklamen varit för en hjälporganisation som delade ut matpaket i Syrien så hade ju den raden betytt något helt annat.
 
Svårt att missa tvåsamhets-hinten:

Namnlös.png
 
Men alltså det är ju inte ett helt orimligt uttryck? Alla människor behöver ju mer eller mindre social kontakt, även om det inte behöver vara just en kärlekspartner, stereotyp familjekonstellation eller dylikt.
Jag håller i stort sett med om det.

Om vi bortser från att just vissa sätt att vara tillsammans på stöds av en massa normbildning, så är det ju närmast trivialt sant. En klyscha. Självklart är människor bättre tillsammans, i alla möjliga former av gemenskap, samarbete och nätverkande, än var för sig som isolerade öar. Vi ingår ju också i mängder av "tillsammans" som vi knappt ens märker av - någon har byggt de vägar vi kör på, tex. Det hade vi inte alls gjort lika bra var för sig. Och så fortsätter det ju med i stort sett allting i samhället och livet.

Om den formuleringen funkar i reklamen, så är det ju just för att den är så klyschig. Den går liksom inte att säga emot.
 
Nä vad korkad jag är, påverkar verkligen reklamen våra normer och värderingar?
Det jag därmed hade svårt att begripa det var att TS på riktigt störde sig på reklam, men det gjorde hen så nu är det klargjort. Vi är alltså olika.
Alla är olika :)
 
Läser i Dagens Media:

”– Konceptet med Telenorfamiljen har vi haft i många år och det har varit ett effektivt reklamkoncept med mycket humor. Men Telenorfamiljen har samtidigt varit något av en glassig reklamfamilj, så det vi vill göra nu är att förmänskliga den. Bredbandsbolaget och Telenor har varit "förlovade" i tretton år och har levt nära varandra. Nu tar vi det hela vägen, vilket vi väljer att visualisera genom kärlekshistorien.”

Vilket jävla trams! Hoppas Bredbandsbolaget trillar i säng på fyllan med Telia och att det blir skilsmässa. :devil:
 
Läser i Dagens Media:

”– Konceptet med Telenorfamiljen har vi haft i många år och det har varit ett effektivt reklamkoncept med mycket humor. Men Telenorfamiljen har samtidigt varit något av en glassig reklamfamilj, så det vi vill göra nu är att förmänskliga den. Bredbandsbolaget och Telenor har varit "förlovade" i tretton år och har levt nära varandra. Nu tar vi det hela vägen, vilket vi väljer att visualisera genom kärlekshistorien.”

Vilket jävla trams! Hoppas Bredbandsbolaget trillar i säng på fyllan med Telia och att det blir skilsmässa. :devil:
Jamen det här är ju tema för en spaning: Samtidigt som allt fler pratar om kärlekslivet och familjen i företagstermer (Familjen AB, team, målbilder med mera), pratar företagen själva om varandra i termer av romantisk kärlek och familjebildning.

Någon borde göra något av det där!
 
Jamen det här är ju tema för en spaning: Samtidigt som allt fler pratar om kärlekslivet och familjen i företagstermer (Familjen AB, team, målbilder med mera), pratar företagen själva om varandra i termer av romantisk kärlek och familjebildning.

Någon borde göra något av det där!

Fast det är gammalt. Företagsfusioner har alldeles för ofta beskrivits i termer av äktenskap. Jag får utslag varje gång.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 690
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 833
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp