Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var det inte bara pappan och barnen i reklamen från början eller det kanske var Telias? Den där alla var ego och tyckte illa om varandra hela tiden?Det var ju jag som nämnde kärnfamiljsnormen men då menade jag inte Telenor/Bredbandsbolaget, kanske bör förtydliga det. Jag har sett den och förstått den. Jag menade mer i reklam i allmänhet.
Minns inte! Jag tittar aldrig så noga på reklam, snabbspolar eller kollar mobilen, men den som tråden handlar om reagerade jag på pga musiken.Var det inte bara pappan och barnen i reklamen från början eller det kanske var Telias? Den där alla var ego och tyckte illa om varandra hela tiden?
@Wingates Vad är då definitionen på en bra, eller bättre människa?Jag har inte ens tänkt på att den bara skulle handla om partners dessutom. Jag tror ju att alla människor blir bättre tillsammans med andra, få som är sitt bästa sig helt ensamma liksom.
Det betyder ju inte att man ska hänga med folk hela tiden.
Ja dessutom är det väl en reklam för att telenor och bredbandsbolaget går ihop till ett? Fattar liksom reklamtemat då.
Min reaktion har inget som helst med telefonkiosknostalgi att göra. Inte heller om själva händelserna med barn och familj, utan endast och enbart det sista "för att alla är bättre tillsammans". Känns som en påse skit i nyllet, typ.Den här?
Visst, det var ju en väldigt "romantisk" bild av att vara tillsammans (om än min starkaste känsloreaktion blev för telefonkiosken!) men den känns ju inte alls riktad till tittaren egentligen? Utan temat verkar vara - rätt bisarrt - att Telenor och Bredbandsbolaget älskat varandra länge och trots med- och motgångar är de bättre tillsammans. Vilket är mysko, men visst...
Kan det vara så (iom att du kallar dig "jättevuxen" @tott ) att timelinen i filmen matchar din egen ungefär? Alltså att du var med på telefonkiosktiden och känner igen dig där, men så skiljer sig händelserna åt från hur ditt eget liv utvecklats (barn och familjeliv i filmen) och det är det som gör att det känns som att du får något i nyllet av en reklam?
Nu har jag visserligen inte sett reklamen, men måste det tolkas som partnerskap? Jag tänker ju ”bättre tillsammans” (och vad jag tror @Wingates syftade på) handlar mer om att jobba med varandra snarare än mot varandra. Fler personer i en grupp kan bidra med fler idéer, en ”vi”-syn i trafiken gör det både trevligare och säkrare än om man tänker ”jag” och blir irriterad på alla som inte optimerar ens egen resa, hjälpa medmänniskor både individuellt och på samhällsnivå... ”Tillsammans” behöver ju inte alls handla om partnerskap, familj eller vänskap, tänker jag.Min reaktion har inget som helst med telefonkiosknostalgi att göra. Inte heller om själva händelserna med barn och familj, utan endast och enbart det sista "för att alla är bättre tillsammans". Känns som en påse skit i nyllet, typ.
I just det här fallet är det rätt mycket kärlek/bli ihop/bilda familj dockNu har jag visserligen inte sett reklamen, men måste det tolkas som partnerskap? Jag tänker ju ”bättre tillsammans” (och vad jag tror @Wingates syftade på) handlar mer om att jobba med varandra snarare än mot varandra. Fler personer i en grupp kan bidra med fler idéer, en ”vi”-syn i trafiken gör det både trevligare och säkrare än om man tänker ”jag” och blir irriterad på alla som inte optimerar ens egen resa, hjälpa medmänniskor både individuellt och på samhällsnivå... ”Tillsammans” behöver ju inte alls handla om partnerskap, familj eller vänskap, tänker jag.
Reklamen. Jag som jättevuxen, singel, ganska ensam på fritiden, men med hyfsad självsäkerhet och med hyfsad självkänsla blir lite provocerad av den reklamen. Vad då? Är det en partner som gör mig bättre? Är jag inte tillräckligt bra som JAG är? Saker som jag kan fundera över dåliga dagar, och så får jag den "sanningen" kastad rakt i nyllet av en tv-reklam.
Någon annan som reagerat på reklamen?
Någon annan som känner som jag?
Min reaktion har inget som helst med telefonkiosknostalgi att göra. Inte heller om själva händelserna med barn och familj, utan endast och enbart det sista "för att alla är bättre tillsammans". Känns som en påse skit i nyllet, typ.
Förstår hur du tolkar budskapet.Jag ser din poäng, men fick själv ett helt annat intryck av reklamen. Jag tänkte mig uttrycket i den generella, breda meningen att "allt blir bättre om vi hjälps åt tillsammans", dvs inte knutet till just det "tillsammans" man har i ett förhållande utan alla typer av "tillsammans". Men så känner jag inte heller att jag saknar någon form av "tillsammans" i mitt liv.
Förstår hur du tolkar budskapet.
Jag saknar igen många former av "tillsammans" i mitt liv - i mitt jobb, på min fritid med vänner (som jag tydligen har för få av) och "kärleks-tillsammans". Jag är väldigt mycket ensam i mitt liv och då känns det där uttrycket som![]()
Jag reagerar mer på hur kärnfamiljsnormen hela tiden reproduceras i reklamen. Där är fortfarande väldigt mycket mamma-pappa-barn-barn.
Men jag reagerar inte för att den kommer åt mig personligen, för det gör den inte. Jag tycker bara det är tråkigt när den där normen förstärks. Väldigt många familjer ser inte ut så i dag.
Jag tänkte också på det när jag såg den. Jag blir inte provocerad, men kan tycka att ett sådant bolag skulle kunna komma med ett fräschare budskap än så.
Jag håller väl med om att det kanske är lite tråkigt att kärnfamiljsnormen lyfts fram i tid och otid. Men alltså, jag har ganska svårt att se hur man som singel blir så provocerad? Det känns ju rätt tydligt att de tyckt att det varit ett fyndigt och passande sätt att tillkännagiva hopslagningen, snarare än att påstå att människor som lever ensamma gör fel? Och for the record så är jag också singel och lever ensam.