För gammal?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare renatechampion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 077
Sv: För gammal?

Hej!.. Se bara på min mammas kompis sto.. Hon är i år 4 år efter Levantos och hon blev betäck som 3 åring med Camaro M.. De hella slutade i tragedi.. Fölet hade lagt sig med bakbenen under magen och kom inte ut.. Tillslut lyckades stoet få ut det men hon fläkte sig. Fölet var döttfött.. Stoet är på bättringsvägen i dag..

Om veterinären tycker att hon är i god form tycker jag inte att ditt sto är för gammal!

Hon har en trevlig svensk halvblodsstam där pappas helbror gick svår hoppning, morfar har lämnat svårklasshästar i hoppning men även i dressyr om jag inte minns fel, och mormor är mamma till Sveriges högst exteriörbedömda sto. Rent härstamningsmässigt har hon något att tillföra aveln och hade jag varit du hade jag tittat på en ädel och högställd hopphingst med bra rörelser. Jaguar Mail?

Komplikationer vid fölning kan hända för alla ston, oavsett om de är 5 eller 25, det är en risk man måste räkna med när man låter betäcka sitt sto. Det är bara du själv som avgöra om det är värt risken.
Tack så mycket. Känns bättre nu faktiskt. Börjar förstå att det finns risker med allting, hur man än vrider och vänder på det.
Jaguar Mail verkar vara en mycket lovande kandidat, och tack för att du var villig att hjälpa mig och engagera dig åt mig en stund! Han ser mycket fin ut, och jag tror att han skulle passa henne!

Jag skulle aldrig betäcka ett såpass gammalt sto för första gången!
Har hon haft föl tidigare är åldern inga problem.
Vad säger veterinären??

tack!! någon som håller med mig och förstår att det har med hästens ålder att göra speciellt första gången! :)

Har pratat med flera veterinärer om detta och det enda de anser är att det är svårare att få stoet dräktigt.Är hon frisk i övrigt är åldern inget hinder.Komplikationer kan hända alla ston (tyvärr).
Till TS:Om din häst är frisk skulle jag inte tveka!

Har pratat med flera veterinärer om detta och det enda de anser är att det är svårare att få stoet dräktigt.Är hon frisk i övrigt är åldern inget hinder.Komplikationer kan hända alla ston (tyvärr).
Till TS:Om din häst är frisk skulle jag inte tveka!

:bow::bow:
Det är vad samtliga veterinärer och övrigt avelsfolk jag har pratat med har sagt. Själv tog jag första fölet på mitt dåvarande sto när hon var 17, och hon hade inga som helst bekymmer med fölningen.

Till TS
Vad sägs om Akribori?? flyinge.se

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 150
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 505
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 606
Senast: Ajda
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka