För korta hälsenor?

C

Caltha

Någon mer som har det? Påverkar det din ridning och sits och hur, hur mkt isf?
Jag har det och mitt största problem är att jag inte kan trampa ner ordentligt utan drar lätt upp hälen, vilket förstås verkar logiskt.. Och det förstör lätt resten av sitsen för mig.
Jag vill verkligen bli av med problemet, men hur? Förutom stretchövningar, vad kan man göra?

Sv: För korta hälsenor?

Någon mer som har det? Påverkar det din ridning och sits och hur, hur mkt isf?
Jag har det och mitt största problem är att jag inte kan trampa ner ordentligt utan drar lätt upp hälen, vilket förstås verkar logiskt.. Och det förstör lätt resten av sitsen för mig.
Jag vill verkligen bli av med problemet, men hur? Förutom stretchövningar, vad kan man göra?

Förutom o stretcha tror ja inte du kan göra så mycke, min kompis hade samma problem för några år sen. Hon fick order om att stå i en trappa me tårna på kanten o "gunga" ner hälarna mot nästa avsats (om du förstår va ja menar) D funkade för henne, men man får hålla på ett tag

okej, tror inte heller att man kan göra så mkt annat, men det är ju synd. Men det där har jag inte hört tidigare, kanske värt att prova ett tag då och se om det hjälper, tack för tipset! :)

Det tar lång tid att tänja ut senorna så man kan rida med långa stigläder. Det är bara att kämpa på, ge inte upp.

Hade också problem med det, speciellt när jag red på ridskola för flera år sedan.
Sedan fick jag egen häst och red oftare. Tror då att mina hälsenor liksom tvingades att rätas ut och "bli längre". Nu har jag problem med att jag trampar ner för mycket, haha!

Lycka till!

Jag hade det när jag va liten så jag gick på tå hela tiden :) Egentligen skulle jag opererats men jag vägrade (har läkarskräck) dom mutade mig värsta mkt men jag totalvägrade(tänk er en grinig tjej på 4 år :rofl: ) Aja När jag blev typ tio så försvann det bara jag vet inte hur:p :bump:

jag tror att jag också har för korta...går mkt på tårna så att hälsenorna inte sträcks ur ordentligt:crazy:
men känns inget när jag rider bara går..

har haft det sedan jag var liten (gick också väldigt mycket på tå) och jag har haft väldiga problem med att sänka hälen, vilket istället leder till att jag pressar ner den och blir spänd vilket inte bidrar till någon bra ridning :crazy: . när vi red lektion på skolan och hade hoppträningar då vi skulle stå i lätt sits nästan hela lektionen (blir ju automatiskt att man måste sänka hälen för att hålla balansen) så kändes det nästan som att hälsenorna skulle gå av.
men jag har märkt att om man stretchar mycket (tex som trapptipset du fick tidigare) efter träning/motionering så blir det iaf lite bättre.

Tack för alla svar och tips! Och förresten, jag gick också väldigt mkt på tå när jag var liten, och enstaka fall när jag går i trappor och glömmer bort mig så kan jag göra det nu också. Det var tänkt att jag skulle opereras också, när jag var litenn, men blev ju aldrig så.. Så är väl bara att kämpa på med att träna bort det då istället :smirk: Jag ska lugnt börja med den där trappövningen!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 662
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 020
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 066
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka