För korta kryssjordar på nya regntecket!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare madeleine71
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 873
Sv: För korta kryssjordar på nya regntecket!

Jo, men det är ju inte så lätt att banta en häst som normalt sett rids 6 dagar/vecka och som för tillfället står installad nästan halva dygnet pga trasig hov. Han går på ganska magert bete och får enbart lite betfor för att få i sig vitaminer, mineraler, enzion, bioglucosamin och vitlök. Hö får han naturligtvis också.
Jag anser dessutom inte att hästar skall "bantas" ner i vikt, snarare motioneras ner i vikt men det är omöjligt just nu.
Han är stor: XF på grimmor/träns är nästan alltid för litet, benskydd lika så. Skor i storlek 8. Det är alltså inte enbart magen som är stor, han är grov hela han!

är det en ardenner?? :)

Nix, det är en nordsvensk brukshäst. Fast han är större än vissa Ardennrar!

Jo, men även om det var ett skämt så stämmer det! Han skulle behöva gå ner i vikt, inte beroende på att detta täcke hade korta gjordar utan för hans hovars skull.
Men är man en matglad herre i sina bästa dagar och med matletandet i generna så är det inte så lätt tyvärr.
No worries! Jag tog inte illa vid mig av det du skrev, jag är van att få höra kommentarer om att han minsann inte ser svältfödd ut och liknande, detta trots att han rids regelbundet och ganska omväxlande. På något underligt vis får han i sig för mycket kalorier ändå och jag begriper inte vad han gör!

Men om kryssgjordarna (dom under magen antar jag) är korta så dras täcket ihop och skyddar magen mer, bra om man har en häst som man klipper! Har ett suveränt vintertäcke med jättakorta kryssgjordar, men det är tillverkat så att täcket drar ihop sig, vet inte om alla är det??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka