För långt att åka?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare MarleyzCerridwen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 269
M

MarleyzCerridwen

Jag funderar på att skaffa hund, men nu är det ju så att jag bor i Östersund och hunden är i Skellefteå, 46.4 mil bort... Är det för långt? Mår inte hunden bra av att färdas den biten? :confused:

Sv: För långt att åka?

Jag funderar på att skaffa hund, men nu är det ju så att jag bor i Östersund och hunden är i Skellefteå, 46.4 mil bort... Är det för långt? Mår inte hunden bra av att färdas den biten? :confused:

Jag tycker absolut inte att det är för långt, det finns garanterat de som har farit och hämtat hund som funnits ännu längre bort. Om det går (ex. åker bil) så lägg in pauser under resan för att sträcka på benen och kissa.

Absolut inte! Jag åker nästan 100mil tur och retur när jag far och tävlar under vintern. Bara att planera och rasta hunden ungefär var 3dje timme + att de ska ha vatten under resan. Åkte 60 mil med åksjuk hund för att tävla och det gick bra de med :p

Jag har bilat dryga 140 mil enkel resa för att hämta valp och det har inte varit några problem.

Det är ju "ingen bit alls".

Mina hundar bodde 100 mil från mig innan jag tog hem dem till Stockholm. Och tänk på alla som importerar hundar, det hade varit omöjligt att göra det om det inte gick att resa långt med hund.

Sv: Tack

Håller med, åk och hämta du. Det är ju inom landet :D Jag åkte malmö-gävle med tåg när jag hämtade min omplacering som iofs var vuxen, men den långa resan gav oss tid att bonda.

Ha gärna någon med dig som är chaufför på väg tillbaka så att du kan ägna dig åt att lugna valpen om det behövs och den kan lukta in dig ordentligt!

Vi bor i Skeå och hämtade vår i Österstund, och det var inte problem alls! :) Tvekade inte ens inför avståndet utan såg det som en trevlig dagsutflykt!

Vi bor i Skeå och hämtade vår i Österstund, och det var inte problem alls! :) Tvekade inte ens inför avståndet utan såg det som en trevlig dagsutflykt!

Hur lång tid tog det?

Till helgen åker jag och hämtar en valp drygt 40 mil enkel väg. För mig var valet enkelt, jag ville ha hund från just denna kennel.
Vi åker bil dit på fredagen och hem på lördagen. Sen har vi god tid på oss och kommer att ta mycket pauser.

Jag körde 120mil (tur och retur) när jag hämtade min skrutt. Han sov mest i bilen. Vi stannade kontinuerligt för att kissa och dricka. Gick väldigt bra :)

Unghunden hämtade vi i Skåne när han var valp. Blev en resa på 60 mil enkel väg, totalt 120 mil. Oftast så sover de mycket i bilen eftersom det är rätt mycket nytt. När de vaknar till får man se till att stanna och kissa. Brukar gå jättebra. Vissa valpar kan må lite illa - så de bör inte ha fått så mkt mat innan resan helst (ta med handduk att ha i baksätet!). Vi fick med oss lite uppblött foder att ge under resan i små portioner.

Min nyaste bilade hit från Österrike, med några stop på vägen, han var dock 10 månader.

Uppfödare byter ju hundar med varandra, de kommer/åker till USA, Japan o Sydafrikaa ensamma med flyg utan problem.
Säkert andra länder oxå, men det är dessa jag känner.
Gnist lilla Fauve är väl import från Frankrike?

Nej, inte de jag har nu men äldsta tikens mamma är import från Frankrike och jag får förhoppningsvis hem en från Frankrike i höst nån gång.

Det tycker inte jag är för långt.
Körde själv och hämtade min hund 45 mil bort när jag köpte honom, se bara till att hålla lagom temp i bilen och ha med vatten (är det som med hästar så gärna vatten den är van vid), sen se till att stanna och rasta ett par gånger iaf på sträckan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 508
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
266
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 530
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka