För mycket magnesium?

Sv: För mycket magnesium?

Någon som vet om det kan ge några symptomer, bestående men el liknande?

Urinsten, men det gäller nog bara vid ett långvarigt överbruk av Mg och kanske större risk för hästar som dricker lite....

Har du en foderstat med för mycklet magnesium, och hur lyckades du isåfall med det? Jag har aldrig fått speciellt mycket överskott av magnesium oavsett vilket grovfoder/kraftfoder kombination jag har haft.

Men jag har nog ca 20% mer magnesium än behovet med foderstaten just nu (har nytt mineralfoder som ligger hyfsat högt i magnesium), men det ser jag inte som så mycket?

Har du en foderstat med för mycklet magnesium, och hur lyckades du isåfall med det? Jag har aldrig fått speciellt mycket överskott av magnesium oavsett vilket grovfoder/kraftfoder kombination jag har haft.

Det är inte så svårt att lyckas med;). Vårt hösilage innehåller 0,7 g mg/kg foder. Mitt sto äter 30-40 kg(svårt att uppskatta, fri tillgång på lösdrift). Blir dubbla dosen mg bara genom grovfodret. Sen får hon lusern och kraftfoder också (ger di, svårfödd), så det blir ett rejält överskott.
Ger man mkt grovfoder/fritt är det inte särskilt svårt att få till överskott;)

Det är ganska osannolikt att en häst kan få för mycket magnesium eftersom hästen håller en lämplig nivå genom att balansera upptagningen från tarmen och utsöndringen med urinen.
Plus att det är svårt att överdosera hästen så det blir skadligt, men om man överdoserar fosfor och magnesium kan det innebära en risk för tarm- eller njurstensbildning.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
264
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
685
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka