För mycket underull

Lyan

Trådstartare
Poppy blev kastrerad för någon månad sedan och redan har hennes underull exploderat så hela hunden ser matt och tråkig ut. Finns det något sätt att få bort en del underull på utan att skada täckhåren? Furminatorn funkar inte för hennes underull är för tunn så den bara glider igenom utan att fastna och plocka blir svårt eftersom täckhåren är ivägen, men jag har plockat lite på bakbenen där underullen sticker ut längre än täckhåren och det funkar lite iallafall men är inte populärt hos Poppy. Hon är rätt tunnhårig för övrigt och har inte jättelång päls så jag tror inte att en underullskarda kommer funka. Kan det funka med en trimkniv eller tar den täckhåren också? Hon väger dessutom bara 2,35kg så det måste vara något litet verktyg

Massa underull, knappt några täckhår
F0D230D3-EF99-4B5C-8161-CF6A08E49DB2.webp

Det du beskriver är ju en av biverkningarna av en kastrering. Inte mycket att göra annat än att antingen acceptera att hunden inte ser så fin ut längre eller att klippa ner hunden.

Det du beskriver är ju en av biverkningarna av en kastrering. Inte mycket att göra annat än att antingen acceptera att hunden inte ser så fin ut längre eller att klippa ner hunden.
Jag vet att det är en biverkning från kastrering, men kastreringen var för hennes eget bästa. Jag undrar om det finns något verktyg för att bort bort en del underull helt enkelt. Klippa ned är inte aktuellt med den typen av päls hon har då det kommer att förstöra den ytterligare (har varit tvungen att klippa ned henne en gång och det tog ca 3 år innan pälsen var någorlunda tillbaka i rätt skick)

Det finns något som heter furminator - den funkar på mina katter (och hästen) har inte testat på hund

På våra kastrerade beauceronhanar, som har massor av underull, tycker jag faktiskt att en vanlig kam funkar bäst, speciellt den med olika långa pinnar:
Hundkam-r%C3%B6d.jpg

(lånad bild)

På våra kastrerade beauceronhanar, som har massor av underull, tycker jag faktiskt att en vanlig kam funkar bäst, speciellt den med olika långa pinnar:
Hundkam-r%C3%B6d.jpg

(lånad bild)
Det funkar tyvärr inte då det är för lite och tunn päls så kammen fångar ingenting. Därför hade det varit bra med något som bara tar underull och lämnar de få täckhåren som finns kvar
Jag hade klippt ner alla gånger
Varför? Problemet är ju att hon har fått mer underull som döljer de få täckhåren hon har så hon är matt i pälsen. Om jag klipper henne så kommer jag att förstöra skyddet pälsen ger plus göra den ännu mattare

Hon har alltså inte fått monsterpäls, den har bara blivit väldigt ful pga underullen. Här ser man hur det är mer täckhår upptill så där är det blankare och längre ned är det matt gråaktig underull
37437434-1C7A-47AB-8098-432DC089CED2.webp

Det funkar tyvärr inte då det är för lite och tunn päls så kammen fångar ingenting. Därför hade det varit bra med något som bara tar underull och lämnar de få täckhåren som finns kvar

Varför? Problemet är ju att hon har fått mer underull som döljer de få täckhåren hon har så hon är matt i pälsen. Om jag klipper henne så kommer jag att förstöra skyddet pälsen ger plus göra den ännu mattare
För att hon fått ful päls? Jag tror inte man kan kamma den fin igen.

Hon har alltså inte fått monsterpäls, den har bara blivit väldigt ful pga underullen. Här ser man hur det är mer täckhår upptill så där är det blankare och längre ned är det matt gråaktig underullVisa bifogad fil 46784
Sitter ullen hårt? Jag har en långhårig katt som får monsterull eftersom han är ute/inne-katt, till han använder jag en sån här mjuk karda på vintern och när han börjar fälla, under sommaren så lessnar jag oftast och klipper :angel: https://www.zooplus.se/shop/hund/pa...efiHmc-pVWggfi7IZiH4Pq1vhQehCTeRoC5n4QAvD_BwE

För att hon fått ful päls? Jag tror inte man kan kamma den fin igen.
Fast med den sortens päls hon har så förstör man pälsen ännu mer så den både blir oduglig mot väder och gör den ännu fulare om man klipper (jag har klippt henne en gång tidigare, det blev katastrof). På andra pälsar kanske det funkar att klippa ned

Har det bara gått en ynka månad sedan kastreringen och hon redan börjat få ful päls, så tror jag tyvärr det kommer bli mycket värre framöver när alla hormoner gått ur kroppen ordentligt och pälsen hunnit byta till sig :meh:
Min äldre tik kastrerades för 1,5 år sedan och enda som hänt är att hon fäller jämt - ingen större skillnad i övrigt förutom lite mindre glansig. Dock korthår, fast med underull.

Har det bara gått en ynka månad sedan kastreringen och hon redan börjat få ful päls, så tror jag tyvärr det kommer bli mycket värre framöver när alla hormoner gått ur kroppen ordentligt och pälsen hunnit byta till sig :meh:
Min äldre tik kastrerades för 1,5 år sedan och enda som hänt är att hon fäller jämt - ingen större skillnad i övrigt förutom lite mindre glansig. Dock korthår, fast med underull.
Hon blev kastrerad i november så snart fyra månader sedan. Ja, det känns som att det kommer bli så för Poppy också för hon har aldrig fällt hela tiden innan utan allt har rykt på en gång efter löp och sedan har hon varit fällfri till nästa löp. Så trist när jag fått henne blank och fin trots hennes allergier. Men funderar på om allergierna kan spela in trots att hon inte kliar sig 🤔 Hon har iallafall blivit märkbart tunnare i pälsen förutom ullen som ökat.

Men förutom pälsen så märker jag bara positiva resultat av kastreringen så hon har nog haft större problem med livmodern än vad jag trodde

Känner några lapphundar som kastreras av medicinska skäl och deras pälsar har blivit hemska. Massor av underull som inte lossnar om man inte plockar den för hand typ. Ena kompisen rakar magen på sin lapphund för att hålla efter någorlunda. Den hunden blir dessutom väldigt varm på sommaren pga pälsen.

Jag tycker du ska fundera igen på att klippa ner henne för hon kommer nog aldrig få en bra päls igen eftersom den redan nu är som den är.

Jag vet att det är en biverkning från kastrering, men kastreringen var för hennes eget bästa. Jag undrar om det finns något verktyg för att bort bort en del underull helt enkelt. Klippa ned är inte aktuellt med den typen av päls hon har då det kommer att förstöra den ytterligare (har varit tvungen att klippa ned henne en gång och det tog ca 3 år innan pälsen var någorlunda tillbaka i rätt skick)
Ja, det är tyvärr inte så mycket att göra. Du får leva med ful päls helt enkelt och glädja dig åt att din tik är frisk igen (jag antar att kastreringen gjordes av medicinska skäl). Jag har haft flera tikar som kastrerats pga pyometra och en del har blivit sämre i pälsen av det. Det är som det är. Man kan inte få allt...

Såhär ser hon ut. Hon är alltså inte överpälsad (ännu åtminstone...) utan det är bara underullen som gått bananas, framförallt på benen. Det sitter lösare nu än det gjorde när jag skapade tråden så jag hoppas att hon kommer att fälla det, men det är nog att önska för mycket haha. Det har iallafall gjort att jag har kunnat rycka bort ullen som är längre än täckhåren och sedan ta lite i taget med furminatorn. Hon hatar det så det är ingen hållbar lösning så jag får börja vänja mig vid ful päls helt enkelt, men klippa tänker jag inte göra så länge pälsen bara är ful
3D4B7A3A-4409-40E0-B28F-132806C578F2.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka