För smalt bett.

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 518
B

burton

Hej! vad ska man göra när liverpoolstången inte passar? :confused: det gäller en fjording, den skaver och trycker på kinderna och tar vi en större storlek, ja då blir mundelen för stor. vi försökte banka isär det i överdelen men då hade vi sönder det. han har gått mjukt och fint på bettet annars det är bara detta som är dilemmat. Finns det nån som känner till nån tillverkare av körbett som håller hög kvalitet och bra passform? även till kallblod? då skulle jag bli glad :)

Sv: För smalt bett.

Ja, OM det finns betttillverkare som gör bra passform är jag också intresserad!! Känner verkligen ingen problemet (shettis). På ett har pappa bänt ut ändarna så det trycker nog inte så mycket längre...Om du värmer det endel först går det nog inte sönder lika lätt. Annars vat jag inte. Kanske större storlek och bettplattor. Men det är nog inte heller optimalt.

Felix Brassur betten har redan utsvängda fästen och är bett av högsta kvalite. Kostar ca 1200kr vilket är ett bra pris.
/M

hm .. intressant .. vilka storlekar finns dem i?

Mycket intressant! vart köper man dessa bett??
det kändes bra att höra att det finns fler som också råkat ut för detta. det måste ju tillverkarna tänka på, att hästar kan ha samma munstorlek men olika bredd på huvudet. Det är ju extra besvärligt med just detta bett eftersom det är så tjockt och orörligt och går upp en bit på kinderna.

Senast ändrad av en moderator:

miamiamia skrev:
Felix Brassur betten har redan utsvängda fästen och är bett av högsta kvalite. Kostar ca 1200kr vilket är ett bra pris.
/M

Dessa bett menar jag.Tärnsjö eller?

För stort bett - vad händer?

Vad händer om man tar en storlek större då?
Har oxå tänkt köpa körbett.
Har en shettis som skulle behöva exakt strl 10! Men det finns bara 10,5...
Men det kanske inte gör så mycket?

Mvh Lisa

Sv: För stort bett - vad händer?

jag har 1 cm för stort stångbett faktiskt..med svag mullen mouth. Jag har erfarenheten av att hellre för stort än för litet stångbett, medans tränsbettet ska sitta som en smäck.

har funderat på bettringar så det ligger lite stadigare, men ej kommit mig för att prova. ser lite fult ut tycker jag.

Sv: För stort bett - vad händer?

Hej!

Kommer ihåg när jag var liten, ren en vit ponny som hade med lila bettringar! :love: Jag som tycker lila e så fint!

Men jag har för mig att det bara är tråkiga färger nuförtiden, och det finns väl genomskinliga?

Men jag har ju en liten lurvig och då passar väl bettring bra! :D

Mvh Lisa :p

Jag var på tandundersökning med min häst hos en veterinär, vilket stor tand och bett erfarenhet. Han sa att bett med fasta ringar är 0,5 cm större, eftersom de tydligen börjar räkna lite annorlunda på dem. Min häst har samma problem han skulle egentligen behöva ha ett 11 cm bett, men jag har ett 10,5 cm med fasta ringar, då blir det lite längre. Det funkar bra!

Finns att beställa på equilex ligger inte ute på hemsidan så ring och beställ.
Mycket prisvärda och välarbetade bett med gummiklädda kinkedjekrokar.
Även tärnsjö har sprenger bett dessa är lite dyrare men oxså mycket bra bett.
Det lönar sig att betala lite för betten då kvaliten oftast är mycket bättre och man slipper glappande skänklar osv.
/M

Hej!

Jo när vi ändå håller på att diskutera körbett, vad tycker ni om liverpool resp. postkandar?
Olika fördelar, tycke o smak mm?

Mvh Lisa :p

Har väl diskuterats endel redan där de flesta verkar tycka att själva betten inverkar likadant men att postkandaret är snyggare...fast det är väl en smaksak! (så tycker jag iaf)

Hej!

Jo jag såg att det fanns 7 sidor om körbett här på buke! Så jag ska läsa dom först och sen, om det finns något att säga kanske man kan ta upp det då!
Ja det är ju bra om man söker först :o :crazy: :o :D

Mvh Lisa

jag har ångrat mig, vill ha ett liverpool nu. Tycker liverpoolet ser mera sportigt ut och eftersom jag inte har en 1800 tals bullet rockard utan en -01 så funderar jag på att köpa ett sånt istället. Mitt postkandar är ändå 1 cm för brett egentligen.

Senast ändrad:

Hej! egentligen gillar jag postkandaret mer. jag tycker att det inte fastnar lika mycket i utrustningen. tömmen har en förmåga att linda sig runt skänklarna på liverpoolstången och fastna i stångkopplet när man kör i par. (dessutom gör det ondare när hästen försöker skrubba sig mot dig med det bettet på). :D
Annars tycker jag att vanligt rakt tränsbett med fasta ringar har fungerat mycket bra på flera hästar. Jag använder ett sådant nu till min unghäst som jag kör in, han gillade det bättre än ett delat.

hehe...jo för kusken skull är det nog bättre med postkandar :smirk: Jag skulle också vilja prova ett rakt tränsbett. Ska försöka få tag på ett och prova...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 533
Körning Vad har ni för bett när ni kör? Har ni postkandar eller liverpool till körbett och tycker dessa bett fungerar bra? Hur dåligt är det...
Svar
10
· Visningar
2 741
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka