För svängd eller bara för vid?

Lorelie

Trådstartare
Bilder

Är sadeln (väldigt mycket) för svängd eller bara för vid och det är därför den tippar ner fram och åker upp lite bak?
Har inga bilder när jag sitter i, men när man känner med handen runt bossorna bak så får man inte in några fingrar när man sitter i iallafall.

(Slitningarna ska lagas... bara inte kommit så långt)

Sv: För svängd eller bara för vid?

Tilpasning er noget svært at bedomme ud fra billeder. Det bedste er at mærke hesten igennem for tegn på smerte. Har den øndt, duer sadlen ikke.

I billedet af hesten, ser den ud til at være sunken bag skulderen, som er en klar tegn på, at den har vært redet meget i en sadel, som ikke passede rigtig. Men det kan jo bare være billedet.

Tycker det ser ut att vara helt fel sadel för den hästen. Dels är den som du säger själv för svängd. Dels så har hästen alldeles för hög manke för att den sadeln skulle kunna göra sig rätt. Tycker att den ligger med tyngdpunkten för långt bak som det är nu, så skulle sadeln blivit smalare i bomvidden hade tyngdpunkten hamnat ännu mer långt bak.

Leta vidare tycker jag. ;)

Ursäkta men jag tycker inte man ska rida en så smal och omusklad häst.
Den behöver en massa mer muskler och mat innan man ens ska tänka på att sätta sej på den.
Börja med tömkörning eller promenader i kuperad terräng, helst.
Och öka genast maten, ge den extra kraftfoder om den nu inte kan föda sej på sommarbetet.
Den är väl avmaskad och kollad av veterinär så den inte har någon bakomliggande sjukdom som gjort att den blivit så smal alternativt inte går upp i vikta av fodret.

För om du rider nu när den är så muskelfattig kommer du att sitta på bara skelettet och inte på ryggmusklerna som det är tänkt för att hästen ska hålla som ridhäst under en längre tid.

Sadeln är alldeles för smal. Hästen har tappat alla muskler över manke och rygg, förmodligen eftersom sadeln har tryckt.
Kolla över foderstaten så att hästen verkligen får tillräckligt med protein och skaffa en betydligt vidare sadel.
Jag skulle i ditt läge skaffa en bomlös så att hästen kan muskla sig utan tryck om du vill kunna fortsätta rida. Det bästa vore att tömköra, gärna i skog och mark så att hästen kan muskla sig fritt.
Ta sedan ut en duktig sadelutprovare om du vill ha en bomsadel igen när hästen har fått muskler.

Jag tycker inte att hästen ser ut att vara för smal. Ngt omusklad visst men jag tycker du överdriver rejält. Det är både vanligare o värr med för tjocka hästar.

Svar till många

Det är inte sadeln på bilderna som tryckt utan en annan hon haft i många år (ska tillägga att hästen inte är min). Den hon haft är normal, och den på bilderna är vid. Vidare än så går det inte lägga på henne för då lägger de sig över manken (har provat en uppsjö av olika sadlar).

Vet att hon är omusklad, och försöker jobba på det, men pållan är 21 så det går lite långsamt...

Jag tycker inte att hästen ser ut att vara för smal. Ngt omusklad visst men jag tycker du överdriver rejält. Det är både vanligare o värr med för tjocka hästar.

Håller med dig fullt ut.

Hästen är relativt omusklad över ryggen ja.

Du behöver en annan sadel, ta ut en sadelutprovare som kan hjälpa dig att hitta rätt sadel.

Det är betydligt farligare för såväl häst som människa att vara lite överviktig än underviktig, tycker att de i de tidigare inläggen överdriver rätt duktigt.

Nu behöver det inte vara så att bara för att man inte är trådsmal, varken häst eller människa, så är man överviktig....

En riktigt välmusklad häst, eller människa, kan ha bredare bomvidd än en som är överviktig...

Men TS häst såg bättre ut runt manken tidigare i sommar, vilket dom som sett bilderna tagna då måste hålla med mej om, sen händer det saker och ting som man inte alltid själv kan råda över....
Men det kan jag tala om för alla att TS gör ALLT för att denna häst ska må så bra som möjligt. TS besöker regelbundet en butik med både stort sortiment sadlar och duktiga sadelutprovare, men vad hjälper det om dom bara skakar på huvudet och säger att dom inte kan hjälpa då hästen ÄR supersvår att hitta en välanpassad bomsadel till... typ att manken och ryggen är höga som "alpmassiv" på höjden och breda som "alpmassiv" liggandes tvärsöver rygg och manke, alltså xxs med cutback med avseende på manken och rygglängden, allt över 16-16.5" är för långt, och xxvid med avseende på resten av bomvidd..... om man nu ska hårddra det hela... Någon som som sett en sådan sadel som dessutom är relativt rak i bommen också ? ? ?

Jag tycker att sadeln ligger ok. Hur ser det ut när du sätter dig i den?
Får gratulera till en unik sadel, kan inte finnas många kvar nu. Jag har själv en kvarleva, dressyr, blå xxw.
Otroligt skön sadel, som faktiskt är så mjuk och flexibel att den anpassar sig efter hästen. Man kan inte riktigt bara gå på hur en sån här sadel ligger på hästen innan man satt sig i den.
Fabriken som tillverkade de här sadlarna (som fanns i många skojjiga färger), brann tyvärr ned i slutet av 80 talet.:cry:

Senast ändrad:

Har du sett någon med dubbelkåpa förut? Det har nämligen denna!

Ska försöka få till någon bild när jag sitter i den, är alltid själv hos hästen men det finns ju självutlösning på kameran...

Det finns en blå likadan som jag missade att få köpa med en hårsmån :devil:

Jag har en "rosalila" dressyrsadel och 2 blå allround och en urblekt beige allround Wintec Sport.. :love:

Och det var egentligen inte själva fabriken som brann ner utan kontoret som var i våningen ovanför, där försvann ALLA papper om tidigare byggda sadlar, men fabriken blev så vatten och rökskadad att dom fick riva allt och slänga merparten av alla verktyg och maskiner...
Nu står det en stort fint hus där dom numera tillverkar dom mer moderna sadlarna i och kontoren finns i en egen byggnad ifall det skulle hända igen så ska åtmindstånde inte allt förloras.....

Här är den ena blåa:
30797147.jpg

Och dressyrsadeln:
27225641.jpg

Denna sadel är den som legat bäst av alla prövade sadlar på Loreleis häst, men tyvärr fungerar det inte med en dressyrsadel med det som dom tränar och tävlar i :(

Ah, Palle vilka rariteter du har :love:
Såg faktiskt en blå dressyr ute på annons nu här på Buke. I mint condition!
Min har dubbelkåpa.
Kolla Blocket där är en till.

Senast ändrad:

Att sadeln glappar lite bak när hästen står still behöver inte betyda nåt. De flesta hästar lyfter ryggen lite när de rör sig.

Tillägg: är sadeln så gammal att det är en kiefferbom i den kan man ju alltid vidga den lite sen när hästen breddat sig.

Kompletterat med bilder med ryttare i sadeln, samt en bild på hela hästen. På samtliga dessa bilder står hon dock i nedförsbacke...

Den hade jag inte vågat rida i, den har formligen tippat framåt med ryttaren i. Allt tryck ligger kring manken, och det ger ju effektivt totaldöda muskler.

Javisst är det så, har inte sagt att en smal men vältränad häst/människa inte dar en större storlek än vad man kan tro. Inte heller att man dör av att vara lite överviktig, men i regel är det värre att ha några kilon för mycket än förlite även om det inte är bra att vara för tunn heller.

Men finns det inga islandssadlar ni kan titta på?
Många finns i både rak och svängd modell. De flesta nyare sadlarna är även väldigt korta och börjar även tillverkas med mycket cutback eftersom de flesta islandsuppfödare verkar försöka avla på en islandshäst som ska se ut som att de är korsade med ett fullblod och därmed har många ganska mycket manke. De finns ju oftast i väldigt vida vidder med.
Vissa tillverkare har kåpor som är lite mer framåtskurna som en allroundsadel och de flesta har även flatbacks sitsar om man nu vill ha det..

Bara en tanke...

Det är ingen Kiefferbom det är deras egna speciella bom som dom var helt ensamma om som när den blivit "uppvärmd" av hästen så "formar" den sej det där lilla sista för att sadeln ska ligga ordentligt på hästen.
Receptet på denna glasfiberplastblandning var så hemlig att den bara fanns tillgänglig för högsta chefen annars förvarades den i kassaskåpet....
Och när hela kontorsvåningen brann upp och kassaskåpet förstördes så allt däri också brann upp kunde inte chefen receptet utantill....
Så därför är det inte samma bom i dom Wintec och Bates som kom senare.....

Vådan av "dålig" marknadsföring eller vad man nu kan kalla det ;d

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
602
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma