Sv: För svängd eller bara för vid?
Kieffer Lech Proffesional är visserligen en dressyrsadel, men den bör passa henne bäst tills hon har musklat sig lite mer. Denna sadel har jag haft på mina 3 senaste hästar, som alla har lite rakare rygg & hög manke, Kieffer är till för raka ryggar ! Tycker du ska överge allroundsadel ett tag, för en dressyrsadel skulle passa henne bättre + att hon kan sätta muskler bättre under en dressyrkåpa & cutback. Dom hästarna jag har idag har oxå denna sadel, dom är ngt. raka över ryggen med normal manke. Anledningen att jag valde Kieffer är att man sitter jätteskönt i dom & att du kan värma om den. Stoet var ett vanvårdsfall, så för henne har sadeln fått värmas om 5 ggr under 2 år. Unghästen har växt som ogräs, så honom är vi inne på andra omvärmningen på 8 månader !!! Billigare än att köpa ny sadel hela tiden, som kanske inte passar ändå.Då det är viktigt för mig att sitta skönt i sadeln.
Man måste vara beredd på att ändra storlek el. köpa ny sadel allt efter som den musklar sig el. tappar muskler. En fårskinspadd är bra att ha i början, då måste man ha en storlek större på sadeln, men då har du lite att växa i. Så behöver man inte värma om el. köpa nytt varje halvår. För sätter du igång henne ordentligt så får du räkna med det.
Alla sadlar du provat hitten tills ser ut att vara för stora i storleken/vida. Mitt sto har MW, då är hon normalmusklat tyskt stort halvblod, unghästen är X-Wide(1.79 mkh).
Svårt att gissa utifrån bilder men kan inte tänka mig annat än att Eran häst har normal bomvid i Kieffer iaf. Få hästar har Wide i storlek om dom är utan muskler.
En annan sadel som jag haft ett år på unghästen är en Kentaur Artemis, han behöver den då det är x-långa kåpor, då han är så grov.I den sitter man som i en skinnfåtölj, superskön. Men svårare att hitta en sadelmakare som ändrar storlek på den. Men jag har hittat en nu, så nu får den stanna. Den är cutback & för rakare ryggar, lika skön som Kieffern. Du får räkna med att ge mellan 5000-6000 kr el. mer för dessa sadlar begagnade.
Vill du ha en billigare som duger så får det nog bli bomlös som en föreslog.
En sak till: När hästen inte har muskler framme vid framvalvet så är det svårt att känna när en sadel passar, då det behövs fyllas ut för att kännas normalt, den effekten får du av en fårskinnspadd. Om det blir lockigt i pälsen under framvalvet så är sadeln för vid.
Lycka till Ewa