För svängd eller bara för vid?

Sv: För svängd eller bara för vid?

Ja, tyckte också den glappar väldigt baktill. Sen är den väl för smal fram med? Ligger så högt upp på manken och inte på själva ryggen, sas? Om man skulle ha den (om den passat i övrigt) hade hon väl inte kunnat muskla sig?

jag skulle säga att den är för vid, eller för svängd.
vad svårt du verkar ha att hitta en sadel, pållen verkar ha ett svårt sadelläge :crazy: hoppas du hittar ngn bra snart!
har du haft ut ngn sadelutprovare? vad har den sagt isf?

Ska prova med tjockare padd under nästa gång o se om det blir bättre, eller om den fortfarande dyker fram, för isf är den ju för svängd (bommen formar sig lite efter hästen när den blir varm och går sen tillbaka).

Har pratat med och visat för folk som kan, men hon är inte den lättaste att hitta till...

Frågar alla, är den inte för smal?
Helt ärligt kan jag inte svara på om den är för smal, eftersom jag inte kan skymta ortspetsarna under kåpan. Troligen är den väl det, i kombination med för böjd, men det är rena gissningsleken.

Kieffer Lech Proffesional är visserligen en dressyrsadel, men den bör passa henne bäst tills hon har musklat sig lite mer. Denna sadel har jag haft på mina 3 senaste hästar, som alla har lite rakare rygg & hög manke, Kieffer är till för raka ryggar ! Tycker du ska överge allroundsadel ett tag, för en dressyrsadel skulle passa henne bättre + att hon kan sätta muskler bättre under en dressyrkåpa & cutback. Dom hästarna jag har idag har oxå denna sadel, dom är ngt. raka över ryggen med normal manke. Anledningen att jag valde Kieffer är att man sitter jätteskönt i dom & att du kan värma om den. Stoet var ett vanvårdsfall, så för henne har sadeln fått värmas om 5 ggr under 2 år. Unghästen har växt som ogräs, så honom är vi inne på andra omvärmningen på 8 månader !!! Billigare än att köpa ny sadel hela tiden, som kanske inte passar ändå.Då det är viktigt för mig att sitta skönt i sadeln.

Man måste vara beredd på att ändra storlek el. köpa ny sadel allt efter som den musklar sig el. tappar muskler. En fårskinspadd är bra att ha i början, då måste man ha en storlek större på sadeln, men då har du lite att växa i. Så behöver man inte värma om el. köpa nytt varje halvår. För sätter du igång henne ordentligt så får du räkna med det.
Alla sadlar du provat hitten tills ser ut att vara för stora i storleken/vida. Mitt sto har MW, då är hon normalmusklat tyskt stort halvblod, unghästen är X-Wide(1.79 mkh).

Svårt att gissa utifrån bilder men kan inte tänka mig annat än att Eran häst har normal bomvid i Kieffer iaf. Få hästar har Wide i storlek om dom är utan muskler.
En annan sadel som jag haft ett år på unghästen är en Kentaur Artemis, han behöver den då det är x-långa kåpor, då han är så grov.I den sitter man som i en skinnfåtölj, superskön. Men svårare att hitta en sadelmakare som ändrar storlek på den. Men jag har hittat en nu, så nu får den stanna. Den är cutback & för rakare ryggar, lika skön som Kieffern. Du får räkna med att ge mellan 5000-6000 kr el. mer för dessa sadlar begagnade.
Vill du ha en billigare som duger så får det nog bli bomlös som en föreslog.
En sak till: När hästen inte har muskler framme vid framvalvet så är det svårt att känna när en sadel passar, då det behövs fyllas ut för att kännas normalt, den effekten får du av en fårskinnspadd. Om det blir lockigt i pälsen under framvalvet så är sadeln för vid.

Lycka till Ewa

Senast ändrad:

Helt ärligt kan jag inte svara på om den är för smal, eftersom jag inte kan skymta ortspetsarna under kåpan. Troligen är den väl det, i kombination med för böjd, men det är rena gissningsleken.

Mitt svar gällde också Pariani.

Jaha. Men då spelar det ingen roll, den är inte aktuell i vilket fall som helst.

Återkommer med bilder på ytterligare en sadel strax...

Ny sadel, nya bilder

Den här är rakare än den röda, och har en annan form på bossorna, men den är fortfarande för svängd? Ser ut på schabraket som att den bara legat an ordentligt från mitten och framåt?

Har provat två Kieffer (Aachen och Marzog (?), varav den sista var specialgjord till "sin" häst) och ingen av dem har legat bra. Marzogen var definitivt för sväng (inte konstigt då hästen den tillhör är mer svängd än min) och den andra var också för svängd (se bilderna tidigare i tråden)

Den är för lång och ligger på sista revbensparet.....

Dessutom passar den utmärkt på den häst Martzogen är omgjord åt..... = passar INTE på S....

Ger upp försöken med Wintec Sport... Min rumpa säger ifrån också, får skav av friktionen mot tyget :eek:

*kl*
Puttar upp frågan om Passieren ytterilgare en gång

Puttar upp frågan om Passieren ytterilgare en gång

Den ser inte heltokig ut, men den ser lite baksutten ut på vissa bilder, väldigt ren ut under framdelen på schabraket samt ser väldigt rymlig ut vid manken trots häst med hög manke. Ligger den fritt bakom bogbladet eller På bogbladet? Hur många fingrar får du in mellan manke och framvalv? Tycker den ser för smal ut?

Passier har bra kvalitet på läder och hantverk och suveräna läderflexbommar, tror de flesta kan ändras om man skickar ner dem till fabriken, men då det kostar en slant vill man kanske vara säker på att sadeln kommer att passa... Billigast är egentligen att ta ut en sadelutprovare som provar 5-10 sadlar på plats mot en femhundring...

Du verkar tycka ungefär samma som jag om den... Jag har alltid upplevt den som för smal för hästen (samma ägare på häst o sadel, har använt den lite då o då tidigare) Står tyvärr ingen vidd på den. Vet inte om den är baksutten eller om den "ska" se ut sådär, den är ju inte direkt ny...

Antal fingrar tror jag inte jag kollat... men den ligger inte nära manken iallafall. Bogbladet glömde jag också kolla :o Får ta o kika på det nästa gång... Ligger DEN på bogbladet så gör väl alla sadlar det känns det som... Längre bak kan man inte sadla, hon skjuter fram alla sadlar om man lägger dem längre bak. (överbyggd och rör mycket på kroppen när hon går)

Kan alltså vara idé att prova en vidare passier o se hur en sån ligger...

NYA BILDER Måste ha råd fort! Vad tycker ni om denna?
Jag tycker den är för vid, gränsfall till för vid med padd, går hon ner i vikt eller tappar muskler kommer det inte funka. Men frågan är vilken som ligger bäst, denna eller min Stübben (se bilder tidigare i tråden, Siegfrieden med mest bilder)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
602
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma