For tidlig født,hva nå??

THELA

Trådstartare
Hei
Her kommer en tråd fra en som leser mye på Bukefalos,men skriver lite.
Jeg fikk en datter den 2.april,terminen var 2.juni,så det var en frøken
med hastverk.
Alt er bra med henne og det går fremover,men hun er liten og vi
må bli på sykehuset en god stund.
Mitt problem er at jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...
Fra å være i full jobb(100 % stilling) den 31.mars og ha gård med 9 hester og
7 hunder hjemme,så sitter jeg nå på sykehuset med et vakkert barn som trenger meg ofte,men ikke hele dagen.
Og jeg får dårlig samvittighet når jeg blir rastløs og vill UT....
Dyrene blir stellt av min samboer,så de lider ingen nød,men jeg føler meg så
unyttig,her sitter jeg og"gjør ingen ting"...
Er vant til aktiv og tung jobb,og nå,tusle rundt på sykehuset,pumpe melk
,stelle datter og ingenting mer...
Noen gode forslag:confused:
Finne frem joggesko og gå tur??
Mvh THELA,som sliter med å omstille seg
 
Sv: For tidlig født,hva nå??

Först ett stort grattis!

Förstår din situation, du var inte förberedd på att bli mamma ännu och har naturligtvis inte hämtat dig från chocken och det kommer nog att ta några veckor till innan du "landat".
Pappan kanske kan byta av dig så att du kan åka hem en stund?
Kan du lämna bebis på avdelningen?
I så fall kan du väl gå ut i friska luften en stund till att börja med, men bli inte förvånad om din kropp börjar strejka och benen inte orkar bära dig.
Jag har testat, tog mig en bra bit från sjukhuset och plötsligt orkade jag inte gå en meter, satt i två timmar på en bänk och väntade på nya krafter ...
Mobiltelefon är bra att ha med sig lärde jag mig!
 
Sv: For tidlig født,hva nå??

Grattis till dottern! Jag förstår att det blev en chock, man räknar ju inte riktigt med att barnet ska komma så tidigt!

Man vänjer sig vid att inte göra så mycket. Jag tror det krävs, i alla fall en period av barnets liv. Efter hand blir saker mycket enklare och då kan du ta tillbaka ditt liv bit för bit. Men visst, en promenad hjälper säkert men jag tror du måste förlika dig med tanken att både du och sambon kommer vara rätt så uppbundna med er dotter ett tag framöver.
 
Sv: For tidlig født,hva nå??

Svarer alle her.
Takk,det går bra og det er jo veldig hyggelig å bli
mamma:)ble bare litt fortere enn jeg hadde ventet.
Har vært hjemme og fått hilst på hundene og gått
en tur med dem,og det var deilig.
Er desverre elendig på strikking,men får lese alle de bøkene jeg ikke har
hatt tid til og se litt dvd.
Har innsett det at mye av de neste ukene,så kommer jeg til å måtte
bli litt"lat".
Det som er viktig er at datter får det hun trenger av melk
og vokser som hun skal.
Så er vi kanskje hjemme på gården tidsnok til føllene begynner å komme.
Mvh THELA,som har fått tenkt litt og landet litt etter en fødsel som tok
hele 36 minutter...
 
Sv: For tidlig født,hva nå??

Vi fick våra tjejer 6 veckor tidigt och fick vara kvar på sjukhuset i ca en månad. Jag tror att vi hamnade i ngt slags koma för vi var båda två totalt knäckta efter förlossningen, gav mat och skötte barn ca var 3.e timma och låg i sängen och sov eller kollade på video däremellan.

Så det är toppen att du själv mår så bra!:laugh:

Gå ut på korta promenader, låna en bärbar dator, läs en bok, brodera, sticka rita eller vad du nu har för oanade talanger. Fort nog är du ute i "verkligheten" igen;)
Lycka till med bebben!
 
Sv: For tidlig født,hva nå??

Min kompis fick för tidigt också häromveckan. ca 7 v för tidigt. De låg kvar på sjukhus i 2 veckor sen fick dom komma hem.
Hur mkt vägde din bäbis när den kom ut? Nu? Har det vänt i vikten?
Kuvös? värmematta? Allt detta kan ju svara lite på hur hon kommer klara sig hemma snart eller ej.

Sen förstår jag att det måste vara tråkigt- man får ju inte ens mysa med sitt barn hela tiden. Min kompis fick åka hem o hälsa på lite efter ett par dagar när han var nyäten- är det något alternativ eller du har långt?
Tror du att sambon kan komma med någon hund så att du kanske kan få gå ut o mysa lite i friska luften?
Det är grymt tråkigt att ligga på sjukhus ju. Speciellt om man nu är så pigg som du verkar vara.

Får man lov o fråga vad som hände eftersom hon hade så bråttom ut?
 
Sv: For tidlig født,hva nå??

Hun veide 2200 gr,så heldigvis var hun relativt stor,hun lå på varmematte de første dagene,m/cpap.Ikke kuvøse.
Nå ligger hun i vanlig seng og det går fremover,men fortsatt sondemates hun,vi legger til på brystet,men det er mest for kos,hun suger ikke så mye enda.
Vannet gikk 1.april(verdens dårligeste spøk..)og det er ingenting som
kan forklare hvorfor,legene sier bare at det er sånt som hender.
Jeg fikk reist hjem en tur igår,og luftet hundene litt(og meg selv)
og det var herlig å komme ut i frisk vårluft.
I dag får jeg prioritere "melking"og datteren:)
Humøret er litt bedre,jeg har kommet mer inn i rutinene her på
intensiv avdelingen,og føler meg tryggere i håndtering av datteren.
(uten barn fra før,så var det litt skremmende å skal stelle og skifte på noe som er så lite)
Mvh Thela
 
Sv: For tidlig født,hva nå??

Vad skönt att du "landat" lite i din nya roll. Det är omtumlande nog när man gått 40 veckor och jag kan tänka mig att det är skrämmande med alla apparater och oron när de är så små. Det kommer att gå toppenbra för er!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 005
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Bison
·
L
Utrustning Hei, jeg er en norsk jente som har forvillet meg inn her :) Jeg har hatt en JC dressursal til kalblodsen min i over et år nå, men har...
Svar
1
· Visningar
950
Senast: LivogKleppanBest
·
A
Ridning Hei! Jeg vil gjerne få fortelle om min seneste tur til Portugal der jeg red for David Oliveira! Jeg har vært i Portugal mange...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Ivylin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp