Föräldrakooperativ

Hyacinth

Trådstartare
Angående diskussion som kom upp i annan tråd:)

Föräldralooperativ, hur tycker ni som har det att det funkar? JAg ser framför mig hur man sitter i ändlösa och meningslösa diskussioner på kvällarna med andra 30-40+par med 100 åsikter om fruktstund är bra eller sockerchock, och sen ska man skura dagistoaletter på helger och eftermiddagar...
Men det kanske inte är som jag fördomsfullt tror?

Vi har sökt allt som går att söka, i dagisplatskrisens Stockholm, så info, tack:D

Visst deltagande är okej, sambon har lätt att utverka lediga dagar vid behov, men om man VILL gå på möten med massa föräldrar all för ofta är en annan fråga... Det känns som om en del sån här verksamhet är som en tråd på familjeliv, 400 sidor lång, och inget vettigt sägs:evil:

Omvänd mig:D

Sv: Föräldrakooperativ

De som jag känner som har sina barn på föräldrakooperativ har varit väldigt nöjda, men det kräver ju engagerade föräldrar som kan tänka sig att rycka in, och inte bara lämna och hämta.
Jag tror att det är mest diskussioner i ett nystartat föräldrakooperativ än ett väl in arbetat, det är ju alltid diskussioner när man startar upp något.

Den löpande verksamheten sköts ju av föreståndaren på dagis och sen finns det en styrelse som föreståndaren kommunicerar med. Det är inte så att alla föräldrar är med och bestämmer men det finns årsmöten. Jag tyckte att det var super med föräldrakooperativ, man kan då bestämma mer över vad man vill lägga pengar på. Vi hade tex 14 barn i blandade åldrar på 3,5 fröknar. Det är stor skillnad mot att vara 18-20 barn på 3 fröknar som är det normala. Men sen får man kolla upp hur mycket jobb det innebär, på vårt dagis var det så att man fick skriva upp sig på ett antal dagar under terminen (kanske 10 dagar per familj) då man hade jour om nån i personalen skulle bli sjuk. Dessutom hade man städning nån gång per termin som man kunde köpa sig loss i från. Sedan var det matinköp någon gång per termin. Detta var inte särskilt betungande men när vi sen tittade på ett annat kooperativ efter vi flyttat så var det mycket mer jobb, både jour och fastställda tider.

Jag startade en trad om det för ett tag sen, men kan inte hitta den nu.

Iaf sa tycker jag att det verkar väldigt trevligt med föräldrakooperativ, jag skulle gärna vilja vara sa delaktig som möjligt pa barnets förskola.
Det verkar generellt vara mindre barngrupper, mat lagad pa dagiset, mkt utevistelse och en trevlig miljö. Bra kontakt med andra föräldrar och en helt annan inblick i barnets vardag.

Nu hittade jag: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1015063
Inte sa manga svar, men lite iaf :)

Vårt föräldrekooperativ innebär det här:

- Förskolechef + styrelse som har hand om dagliga saker, egentligen mest förskolechefen och hon frågar väl styrelsen ibland (om budget, pengar etc speciellt).

- Föräldrarna, dvs medlemmarna, är arbetsgivare åt personalen.

- Ett årsmöte per år. Stämman är det högsta beslutande organet, skall tilläggas. För att dra ihop ett extra möte krävs att styrelsen eller 10% av medlemmarna kallar till det.

- Alla familjer har två förstajourer och två andrajourer per termin. Vid sjukdom försöker man så långt det går med vikarier men jouren är alltid backup. Har man inte blivit inringd innan kl 9 blir det ingen jour. Jag har på ett år aldrig behövt komma in.

- En städdag per termin när vi gör rent sånt som inte görs av städfirman, typ ventilation, lister, fönster.

- Vi lägger in en deposition när vi går med i föreningen på 1000 kr och betalar 500 kr/termin i medlemsavgift. Annars är det kommunens taxor som gäller.

-Ibland kommer det något mail om saker de vill ha hjälp med, till exempel sy överdrag till madrasser eller ställa upp med bil och släpkärra, så kan man anmäla att man gärna hjälper till med just det.

Jag tycker det är super, man får vara med i verksamheten i den utsträckning man vill/orkar, och ungarna får det bättre. I vårt fall har det just tagits ett omorganisationsbeslut som vi är väldigt missnöjda med - och vi har då 'makten' att riva upp det om vi vill.

Jag har ingen egen erfarenhet men har kompisar med barn på föräldrakooperativ. De trodde att de skulle ha mer inverkan än på en kommunal förskola men eftersom alla de andra föräldrarna resonerar likadant så har inverkan blivit minimalt. För många som vill för mycket helt enkelt.

Kooperativet skulle ha reggio emilia-inriktning men det har inte blivit så mycket bevänt med det heller då de är rätt missnöjda.

Vad menar du med att många vill mycket? Att alla vill olika, helt enkelt? Då går man ju på majoriteten, som vanligt. Lustigt, hos oss har vi inte alls just det problemet, det är nog väldigt olika. Vi har ju andra problem som sagt, det blir ju en styrelse med lekmän, och det märks ju ibland, till exempel.

Jag menar att när alla föräldrar är engagerade, vill påverka, förändra samt styra verksamheten så har våra bekanta upplevt det som jobbigt. Möjligheten att påverka blir väldigt liten eftersom det finns så många viljor att ta hänsyn till.

Nu är det ju inte så att de som har barn på kommunal förskola är mähän som inte orkar engagera sig ;) men där är ju redan faktum att man inte har så stor möjlighet att påverka.

Jag menar att när alla föräldrar är engagerade, vill påverka, förändra samt styra verksamheten så har våra bekanta upplevt det som jobbigt. Möjligheten att påverka blir väldigt liten eftersom det finns så många viljor att ta hänsyn till.

PRECIS det här är jag rädd för. Jag har suttit på alltför många meningslösa möten för att vilja ägna fritiden åt det också...

Nu är det ju inte så att de som har barn på kommunal förskola är mähän som inte orkar engagera sig ;) men där är ju redan faktum att man inte har så stor möjlighet att påverka.

Min erfarenhet har varit tvärt om... att det kan vara svårt att få föräldrar engagerade. Har det varit någon fråga så röstas det om det på årsmötet, det dagliga lägger vi oss liksom inte i om det inte är ett problem. Det sköter förskolechefen.
Men på mötet kommer inte ens hälften av familjerna, och det kan vara svårt att hitta folk till 'uppdragsposterna'. Inte jättesvårt men det behövs lite övertalning iallafall.
Tror det är väldigt olika. Vi har aldrig haft några långdragna diskussioner.

PRECIS det här är jag rädd för. Jag har suttit på alltför många meningslösa möten för att vilja ägna fritiden åt det också...

Som sagt, vi har egentligen ett möte en gång om året, på ca 2-3 timmar. Inte så man sitter och diskuterar matsedeln varje vecka liksom :D

Jag har varit med i två föräldrakooperativ. Det första hann aldrig längre än till planeringsstadiet innan jag lämnade. Där ältades stadgar i månader osv. Jag tror att det är en fördel om alla är med i föreningen därför att de vill få till en fungerande barnomsorg, innan barnen är för stora. Om de flesta däremot vill förverkliga sin dröm om en barnomsorg som är granne med paradiset, så blir ingenting gjort.

Det kooperativ jag sedan hade min son i var ok. Det är ju föreningen som bestämmer tex vem som ska anställas, men sen får man ju överlåta ansvaret för verksamheten till personalen.

Vi hade lite uppgifter, som att handla och städa en del, men inte jätteofta. Sen hade vi föräldrar ett jourschema för att rycka in som extrapersonal vid sjukfrånvaro. Det fungerade.

De stora fördelarna tycker jag är att man lär känna alla och det blir ett mycket tätare nätverk runt barnen. Och så hade man en extra känsla för dagiset, vilket gjorde tex att man kunde få en idé om en rolig utflykt för alla bara för att det var trevligt, tex.

Det kändes konstigt med skolan och fritis sen där jag inte alls kom in lika mycket i vardagen i verksamheten och inte lärde känna alla på alls samma sätt.

Bra inputs, jag är lite i valet och kvalet, men känner att vi måste köa till allt.
Har man tur så blir det ju en fullträff!

jag har samma erfarenheter som Mitten vad det gäller möten, inte alls betungande. Men man kan ju faktiskt byta dagis om man skulle tycka att något med dagiset (oavsett vilken sorts dagis) är överjävligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka