Förargelseväckande beteende?

marsve

Trådstartare
Funderar på en sak. Mitt hus är så gott som insynsskyddat, buskar och träd åt nästan alla håll, och persienner åt något annat håll.
Min inställning är väl ungefär att om någon nu vill titta på en fet och rynkig tant får de väl skylla sig själva.
Men vad gäller om jag rör mig naken, eller nästan naken, i mitt hus (och de delar av trädgården som ingen annan ser), och någon råkar passera i bil eller gående och råkar få syn på mig? Inte så att jag visar mig fritt på balkongen men helt oavsiktligt? Kan någon anmäla mig för förargelseväckande beteende?
Och är det skillnad på tant och gubbe?

Nej det är inte förargelseväckande beteende. Det brottet är starkt kopplat till allmän plats. Din rätt att bete dig som du vill inom din privata tomt kommer gå före att någon skulle råka se dig vid enstaka tillfällen.

Jag tror att du inomhus kan röra dig rätt fritt.
Vi hade en period problem med en blottare nära fritidsgården när jag var liten. Men eftersom han var i sin lägenhet (stod helt naken i sitt fönster och spanade på barn) så kunde tydligen polisen inte göra något, då i alla fall.

Det upphörde i alla fall en dag..

Någon kan alltid anmäla, det går aldrig att gardera sig mot. Men för att bli fälld för sexuellt ofredande (som det rent tekniskt kan vara även på den egna tomten) eller förargelseväckande beteende behöver det gå att styrka att blottandet skett med uppsåt att förarga, kränka, ofreda eller liknande. Förhörd kan du förstås bli, men jag tycker inte det låter så troligt att någon skulle åtala. Någon har säkert tittat på genusaspekten, men jag tycker inte det verkar som om det görs skillnad mellan tant och gubbe.

Funderar på en sak. Mitt hus är så gott som insynsskyddat, buskar och träd åt nästan alla håll, och persienner åt något annat håll.
Min inställning är väl ungefär att om någon nu vill titta på en fet och rynkig tant får de väl skylla sig själva.
Men vad gäller om jag rör mig naken, eller nästan naken, i mitt hus (och de delar av trädgården som ingen annan ser), och någon råkar passera i bil eller gående och råkar få syn på mig? Inte så att jag visar mig fritt på balkongen men helt oavsiktligt? Kan någon anmäla mig för förargelseväckande beteende?

Du kan vara helt lugn. Åtminstone enligt min gamla juridiklärare på gymnasiet, som dessutom hade en karriär som brottmålsjurist bakom sig, fanns det inga domar på ovanstående scenarion. Att -inom rimliga ramar- få göra vad man vill på sin egna tomt och i sitt egna hus väger extremt mycket tyngre i sammanhanget.

Rör mig själv så gott som naken (ja, i enbart sportBH och trosor...) i huset den här årstiden, även om jag vet att det i teoretisk bemärkelse skulle kunna gå att få en skymt av mig, men är som sagt helt lugn över det.

Där håller jag iofs inte med, om att det är så gott som naken. Det är ju mer påklätt än vilken strandbikini som helst, som hundratusentals(?) svenskar exponerar sig i varje dag nu... ;)

Hahaha, det har du iof rätt i! :p
Men för mig, som har en historia av rätt så grava kroppskomplex med tillhörande obekvämhet kring min egna nakenhet (även hemmavid), är detta väldigt naket. ;)

Den egna känslan och omgivningens blick är två helt olika saker. :)

Jag vet mer än en kvinna på landet som sommartid ogenerat har BH och shorts i trädgården.
Haha, ja, alltså, skulle det vara sexuellt ofredande att gå i bikini inomhus skulle jag varit fälld för länge sedan. De minuter jag inte gått i bikini i trädgården i sommar av total "hemmatid" går att räkna på tio fingrar tror jag. Med pool i trädgården är vår trädgård full av människor i badkläder (och nakna ungar) varenda helg/kväll. :D Det får grannarna säga vad de vill om. Händer ganska ofta att min "bikini" består i sportbh och trosor också (med resterande hög av ridkläderna slängd på poolkanten) efter en svettig kväll i stallet. Det får de också säga vad de vill om. ;)

Den egna känslan och omgivningens blick är två helt olika saker. :)

Jag vet mer än en kvinna på landet som sommartid ogenerat har BH och shorts i trädgården.

Joo... :angel:

Vill grannarna blir störda får de väl bli det. Det är apvarmt och jag bara orkar inte skyla mig pga omgivningen i min egen trädgård. Jag är ändå mer täckt jämfört med de flesta bikinimodeller och ja... vi är på landet, min trädgård är stor och det är ju inte som om att jag har sex mitt på gräsmattan. Vill jag så ligger jag och solar topless också även om jag inte går omkring topless. Det är dock pga min egen bekvämlighet, inte omgivningens.

Vänd lite på din frågeställning:
Är det förargelseväckande beteende om en 22-åring i topptrim går i bikini i sin egen trädgård? Troligen inte, va?
Då lär det inte vara förargelseväckande beteende om man är en fet och rynkig tant heller... ;)
För, såvitt jag vet finns inte "förargelseväckande utseende" som brottsrubricering... :p

Jag har helt enkelt inte ens tänkt tanken. Går ofta naken hemma, har inga gardiner eller persienner så är det tänt finns det ju risk att man ser mig. Men herregud det är en kropp. Alla har en. Jag använder inte den i syfte att göra någon annan illa så blir någon kränkt är det hens problem, inte mitt.

Är det förargelseväckande beteende om en 22-åring i topptrim går i bikini i sin egen trädgård? Troligen inte, va?
Då lär det inte vara förargelseväckande beteende om man är en fet och rynkig tant heller... ;)

Du kan vara helt viss om att den rynkiga skulle riskera väldigt mycket mer skit än den topptrimmade. :meh:

Någon kan alltid anmäla, det går aldrig att gardera sig mot. Men för att bli fälld för sexuellt ofredande (som det rent tekniskt kan vara även på den egna tomten) eller förargelseväckande beteende behöver det gå att styrka att blottandet skett med uppsåt att förarga, kränka, ofreda eller liknande. Förhörd kan du förstås bli, men jag tycker inte det låter så troligt att någon skulle åtala. Någon har säkert tittat på genusaspekten, men jag tycker inte det verkar som om det görs skillnad mellan tant och gubbe.

Har för mig att det var något rättsfall där en man gick naken i sin lägenhet. och blev anmäld. Han friades dock just på att uppsåtet saknades. Själv brukar jag ofta ta en första espresso innan jag duschar (grav kaffemissbrukare) varpå jag således går in i köket utan kläder. Insynen är normalt obefintlig, men jag upptäckte dock att på vädringsbalkongen på huset bredvid brukar en ung tjej ungefär samtidigt ta första morgonciggen varpå hon borde ha rejäl insyn. Kändes skönt med ett prejudikat på att jag får dricka kaffe men kanske inte göra "helikoptern"... :D

Har för mig att det var något rättsfall där en man gick naken i sin lägenhet. och blev anmäld. Han friades dock just på att uppsåtet saknades. Själv brukar jag ofta ta en första espresso innan jag duschar (grav kaffemissbrukare) varpå jag således går in i köket utan kläder. Insynen är normalt obefintlig, men jag upptäckte dock att på vädringsbalkongen på huset bredvid brukar en ung tjej ungefär samtidigt ta första morgonciggen varpå hon borde ha rejäl insyn. Kändes skönt med ett prejudikat på att jag får dricka kaffe men kanske inte göra "helikoptern"... :D
Äsch, var trevlig och vinka lite iaf även om du inte går hela varvet runt. :D

Du kan vara helt viss om att den rynkiga skulle riskera väldigt mycket mer skit än den topptrimmade. :meh:
möjligen skulle en och annan i omgivningen tycka att den tjocka rynkiga tanten borde skyla sig, för att de perfekta ska slippa se eländet- Men rent juridiskt har jag väldigt svårt att tänka mig att det är någon skillnad.

(själv blekfet med stora ärr och ränder åt alla håll på magen, som tagit mig friheten att gå i shorts och sportBH i år, utan att skämmas...)

möjligen skulle en och annan i omgivningen tycka att den tjocka rynkiga tanten borde skyla sig, för att de perfekta ska slippa se eländet- Men rent juridiskt har jag väldigt svårt att tänka mig att det är någon skillnad.

(själv blekfet med stora ärr och ränder åt alla håll på magen, som tagit mig friheten att gå i shorts och sportBH i år, utan att skämmas...)
Nej men självklart inte juridiskt. :D

Jag har helt enkelt inte ens tänkt tanken. Går ofta naken hemma, har inga gardiner eller persienner så är det tänt finns det ju risk att man ser mig. Men herregud det är en kropp. Alla har en. Jag använder inte den i syfte att göra någon annan illa så blir någon kränkt är det hens problem, inte mitt.
Samma här.

Dito
För många år sedan bodde jag i Gamla Stan, 4 fönster i fil ut mot Österlånggatan, De i huset mittemot ½ våningsplan upp hade full insyn, precis som jag hade full insyn hos de ½ våningsplan lägre, ingen brydde sig, vi gick både hel o halvnäck hemma.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 754
Senast: Rosett
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 222
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka