Förargelseväckande beteende?

Har för mig att det var något rättsfall där en man gick naken i sin lägenhet. och blev anmäld. Han friades dock just på att uppsåtet saknades. Själv brukar jag ofta ta en första espresso innan jag duschar (grav kaffemissbrukare) varpå jag således går in i köket utan kläder. Insynen är normalt obefintlig, men jag upptäckte dock att på vädringsbalkongen på huset bredvid brukar en ung tjej ungefär samtidigt ta första morgonciggen varpå hon borde ha rejäl insyn. Kändes skönt med ett prejudikat på att jag får dricka kaffe men kanske inte göra "helikoptern"... :D

Om det är samma historia som jag hörde på en juridiklektion i gymnasiet (apropå det jag skrev ovan), så gick det inte ens till rätten utan las ner på förundersökningsstadiet för att brott inte kunde styrkas. :)

Det där med espresso det första på morgonen lät förövrigt trevligt! :D

Om det är samma historia som jag hörde på en juridiklektion i gymnasiet (apropå det jag skrev ovan), så gick det inte ens till rätten utan las ner på förundersökningsstadiet för att brott inte kunde styrkas. :)
Nej, det finns fall där åtal väckts och det gått till tingsrätten. Däremot känner jag inte till något fall där det blivit en fällande dom.

Har för mig att det var något rättsfall där en man gick naken i sin lägenhet. och blev anmäld. Han friades dock just på att uppsåtet saknades. Själv brukar jag ofta ta en första espresso innan jag duschar (grav kaffemissbrukare) varpå jag således går in i köket utan kläder. Insynen är normalt obefintlig, men jag upptäckte dock att på vädringsbalkongen på huset bredvid brukar en ung tjej ungefär samtidigt ta första morgonciggen varpå hon borde ha rejäl insyn. Kändes skönt med ett prejudikat på att jag får dricka kaffe men kanske inte göra "helikoptern"... :D
Om det är det här fallet så var det nog inte riktigt så enkelt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1veGJ/atalades-for-att-han-gick-naken-i-sitt-hem

Kvinnan som anmälde honom tyckte sig se att han onanerade, vilket kan vara sexuellt ofredande. Det hade alltså inget med förargelseväckande beteende att göra.

Men tingsrätten friade eftersom sikten var skymd, avståndet långt och det inte gick att slå fast att han onanerat.

När jag växte upp på 70- och 80-talen var nakenhet mycket mer avdramatiserat. Toppless var ju inget konstigt alls. Jag tycker det är jättekonstigt om en naken kropp i sig är förargelseväckande.
Jag kan bara hålla med. Så sent som i slutet på 80-talet minns jag att topless på stranden eller vid badsjöarna som jag och kompisarna brukade vara vid, var helt odramatiskt.

Om det är det här fallet så var det nog inte riktigt så enkelt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1veGJ/atalades-for-att-han-gick-naken-i-sitt-hem

Kvinnan som anmälde honom tyckte sig se att han onanerade, vilket kan vara sexuellt ofredande. Det hade alltså inget med förargelseväckande beteende att göra.

Men tingsrätten friade eftersom sikten var skymd, avståndet långt och det inte gick att slå fast att han onanerat.

Har inte läst men funderar vidare på det fetade.
Jag får gå runt naken i mitt hem, om någon råkar se är det inte förargelseväckande. So far so good. Men om jag blir sugen på att onanera, måste jag skyla mig då? Hur avgörs sånt där egentligen?
Alltså, rent hypotetiskt, säg att man kan se in i soffan från ett fönster om man går förbi. Kan jag bli åtalad för förargelseväckande beteende då om jag blir lite sugen och onanerar där i soffan, och nån går förbi, tittar in, och råkar se mig?
(Nä, jag brukar inte onanera inanför fönster, men blev nyfiken på hur det är)

För övrigt tillhör jag skaran som släppt på kroppskomplexen den här varma sommaren. Och jag måste säga att fasen vad befriande och SKÖNT det är! Jag har spenderat mesta tiden hemma den här sommaren (både inne och ute i trädgården) i shorts och valfri bh/topp. För varmt för att "dölja mig" och det är ju faktiskt jätteskönt!

Alltså, rent hypotetiskt, säg att man kan se in i soffan från ett fönster om man går förbi. Kan jag bli åtalad för förargelseväckande beteende då om jag blir lite sugen och onanerar där i soffan, och nån går förbi, tittar in, och råkar se mig?
Som redan nämnts i tråden så skall det väldigt mycket till för att fällas för förargelseväckande beteende hemma i din egen soffa. Har svårt att föreställa mig att något liknande hänt.
Sexuellt ofredande är aningen mindre, men fortfarande rejält, osannolikt. Det är inte solklart svart eller vitt, alla omständigheter vägs in men som sagt krävs uppsåt att, tja, ofreda.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 757
Senast: Rosett
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 223
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?