Förbannade sadlar..

sthu

Trådstartare
Hur i hela h*lvete ska man hitta en westernsadel till en kraftig kort häst, som måste ha stor bogfrihet och är allmänt kinkig med sadlar, och man ska gärna ha råd med sadelf*n med?!
Jag håller på att bli galen! Okej att grejerna antagligen håller, alla är inte gjorda av pengar, och jag tävlar inte! Det finns hobbyryttare med, även inom western! Suprise!

Så, nu känns det lite bättre. Saken är den att hästan har slutat galoppera, han bits när jag sadlar (aldrig gjort innan), satt muskler på de mest underliga ställen och verkar inte kunna röra sej normalt. Nog för att jag gillar att rida barbacka, men det händer att jag rider lite lektioner med. Känns bra att ha sadel ibland helt enkelt. Gammal vana.. Jag misstänker starkt att sadeln har något med saken att göra.
Någon hjälpsam person som vill hjälpa mig? (Jag måste varna för mitt temperament vad gäller sadlar..) Finns det någon vänlig, kunnig och tålig människa här, så skicka gärna ett PM om du kan tänka dej hjälpa mig.
Innan jag slagit sönder hela huset.. ;)

Sv: Förbannade sadlar..

Haha, jag känner igen känslan!
Har ungefär samma problem och jag har för tillfället gett upp och ska köpa en wintec allround istället. (engelsk)

Vad sägs om denna?
48cm i anläggningsyta och garanterat bogfrihet! Men ändå stadig och otroligt bekväm!

StarTrekkWestern.jpg

Kostar som en medelsadel 11 000kr och kommer passa de flesta hästar under många år :idea:
Bomfri från kaupre.se

Hoppas det är nåt som kan hjälpa!
Jag o pålle är iaf otroligt nöjda med vår spanska modell!! :banana: :bump: :banana:

Jag beklagar och strör salt i såren, men billiga nya westernsadlar är skit och sällan gjorda för att passa den hästtyp du beskriver. Försök att hitta en modell som passar hästen. Leta sedan bland de begagnade kvalitetssadlarna istället alternativt rid i en engelsk som du har råd med och spara pengar till "rätt" westernsadel.

En del av de erfarna och seriösa westernaffärerna/grossisterna kan ge bra råd redan på telefon/mail. Jag har fått god hjälp av t ex www.milstawestern.com och www.scandinavianwestern.com. En annan variant är att kontakta din lokala westernklubb. Det händer att klubbar har sadelprovardagar eller att de kan tipsa om någon i trakten som är duktig på sadlar.

Du har inte funderat på en bomlös? Finns flera modeller än denna.
BF-Sattel-Nevada-neu-kl.jpg

Jag har själv en med breda bogar där dom "stöp" i sadeln varje steg. Sadeln "låste" steget liksom. Jag köpte en bomlös (ej westernmodell) och hästen musklade sig bra på 14 dagar och tar mycket längre steg. Är enbart nöjd (hästen också)

He, he.. jo du, känner igen detta. Höll på att förstöra min krake förgott med felaktiga sadlar. Provade det mesta i Western-väg och även lite äckliga engelska eftersom jag oxå vill hoppa ibland:bump: .
Kan berätta att det hela slutade med en armè returnerade sadlar och ett stycke bomfri, kalla dem inte bomlösa, dålig klang på en MYCKET användbar sadel. Har haft denna i ca 4 år som min "Huvudsadel" och har aldrig ångrat mig. Lycka till!

Jo jag har funderat engelskt med, men det funkar helt enkelt inte.. Bomlöst har jag länge varit intresserad av att prova.

En sadel måste väl inte vara skit bara för den kosta under tio tusen? Har en simco lucky s, och den passade. Tills han blev en hel del mycket grövre.. Men nordisen kan fortfarande ha sin. Så jag tror inte priset spelar så stor roll ihur sadeln passar. Och jag är inte ett dugg intresserad av märke. Måste väl finnas något..

Bland annat Milsta säljer ju en bilig syntet som kanske skulle passa. Abetta wide trail. Står att den ska passa breda korta ryggar

600_20501W.JPG

Har tänkt att jag nån gång ska prova en sån på nån av våra fjord, jag bor ju inte så långt från tranås.

Ja, det kanske kan vara nåt.. Fast av någon anledning har jag aldrig gillat syntet. Bara fördomar haha

Westernsadlar ÄR bladsadlar, precis som montsegur... Montsegur har flera varianter som ser ut precis som vanliga westernsadlar, fast nättare (kortare och inte så tunga). De är över den prisklass du anger om man köper nytt, men ibland kan man hitta begagnade.

Jag har en star trekk western till min korta, breda arab. Jag gillar den verkligen! Känns som om jag hittat rätt efter oändliga sadelbyten. Annars gillar jag big horn arabian light, lädersits men syntetfendrar. Tyvärr växte min häst ur den.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 528
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 497
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 567
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka