Förberedelser

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare zahleka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 911
Z

zahleka

Hur brukar ni förbereda er inför tävlingar? Står hästen på box eller i hagen? Föredrar ni att sova hemma eller övernattar ni hellre på tävlingsplatsen? Hur motionerar ni hästen veckan innan tävlingen? Utfodringen, hur gör ni med den? etc. etc...

Sv: Förberedelser

23 visningar och inte ett svar.....Finns det ingen som förbereder sin häst på något speciellt vis. Kan vara bra att veta för ett blåbär som mig:bump:

Hemligt....:cool:

Nej då. Jag vill ha min häst färdigtränad minst 4 veckor före tävlingssäsongen. Då trappar jag ner träningen, men en vecka innan går han ett lite tuffare jobb. Sen normalrids han lite sista veckan, gärna lite volter och lösgörande arbete.
Ungefär 2-3 dagar innan ritten rider jag en runda med dels en lungöppnare, riktigt snabb galopp i 2-300 meter, samt en sträcka i snabb trav, för att känna att han känns ren i gången.
Ändrar inget i foderstaten. Däremot får han en ordentlig dusch med schampo kvällen innan tävling, sova ute eller inne beror på vädret ute.

Apropå schampo....har linimentschampon någon positiv inverkan på hästen?

Det borde det väl ha, men det är inget jag känner behov av att använda.
Jag gör rent min häst för att det inte ska kunna bli onödiga skav, och att det ser så himla illa ut med stora smutsränder överallt när de svettas.
Det går aldrig att borsta dom lika rena som de blir av att bli spolade.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 687
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 212
Senast: __sofia__
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 051
Senast: jemeni
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka