Förbud mot spiltor närmar sig

Regeringen anser att alla djur ska hållas lösgående, men något omedelbart förbud mot spiltor föreslås inte i den nya djurskyddslagen.
Förslaget innehåller också ökade möjligheter att kontrollera premieringar och bruksprov. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.tidningenridsport.se/forbud-mot-spiltor-narmar-sig/
 
Jag tycker rent krasst att spiltor borde ha förbjudits för längesedan. Har man inte råd att hålla hästar på ett schysst sätt så ska man inte ha hästar, kort och gott.
 
Hur blir det då för de ridskolor som har hästarna på lösdrift och uppstallade i skötselspiltor under de timmar på dagen då det är lektioner?
Det är, tycker jag, mycket bättre djurhållning att hästarna är ute på en bra lösdrift 18 timmar och inne i spilta 6, och av de 6 timmarna rids de minst en, än att vara ute 6 timmar och inne i en box 18 (och ridas minst en, de flesta dagarna).
 
Hur blir det då för de ridskolor som har hästarna på lösdrift och uppstallade i skötselspiltor under de timmar på dagen då det är lektioner?
Det är, tycker jag, mycket bättre djurhållning att hästarna är ute på en bra lösdrift 18 timmar och inne i spilta 6, och av de 6 timmarna rids de minst en, än att vara ute 6 timmar och inne i en box 18 (och ridas minst en, de flesta dagarna).
Det är en annan femma, går in under andra regler :)
 
Hur blir det då för de ridskolor som har hästarna på lösdrift och uppstallade i skötselspiltor under de timmar på dagen då det är lektioner?
Det är, tycker jag, mycket bättre djurhållning att hästarna är ute på en bra lösdrift 18 timmar och inne i spilta 6, och av de 6 timmarna rids de minst en, än att vara ute 6 timmar och inne i en box 18 (och ridas minst en, de flesta dagarna).

Om hästarna går på lösdrift hålls dom inte i spiltor. Det är stor skillnad på att tillfälligt ha hästen i en skötselspilta mot att hålla den i spilta.



I övrigt så får du inte när du bygger om eller bygger nytt stall uppföra spiltor, men befintliga spiltor får fortfarande användas. Spiltor för hållande alltså, inte skötselspiltor
 
Egentligen galet att det fortfarande finns spiltor. Ridskolor om något borde föregå med gott exempel och visa hur god djurhållning ska se ut. inte tvärtom.

Jag tror att alla ridskolor vill bygga bort spiltorna men att det kostar för mycket pengar. Ekonomin finns helt enkelt inte. Bygger man om befintliga stallbyggnader från spiltor till boxar så måste man göra sig av med hästar/ponnys för alla får inte längre plats, vilket innebär att man kan hålla färre lektioner, vilket innebär mindre pengar in. Man har helt enkelt inte råd att investera i något som kommer göra att man får in mindre pengar. Men jag är helt övertygad om att de allra flesta vill bli av med spiltorna. Många ridskolor har nog redan byggt om en del av spiltorna till boxar. Men att ta hela steget kräver rätt mycket pengar för att man ska kunna behålla alla hästarna.
 
Jag ser det som bättre för hästarna att stå i spilla mellan 15 och 22 när det är verksamhet och ute i hage övrig tid på dygnet än box mellan 15 och 8 (verksamhet och natt) och ute 8-15.

Nä är mer för en max tid i box och spilta än förbud mot spilta, såklart med undantag för skador, farlig att vara ute, tävling och nyår.
 
Det hade ju å andra sidan varit bra om det kom ett fast slutdatum (även om det så ligger 10 år bort) så att ridskolorna vet om det ens är lönt att renovera befintliga spiltor eller om man ska bearbeta kommunen, söka fondpengar etc stenhårt för att få bygga om. Nu hänger det fortfarande i luften.
 
Jag tror att alla ridskolor vill bygga bort spiltorna men att det kostar för mycket pengar. Ekonomin finns helt enkelt inte. Bygger man om befintliga stallbyggnader från spiltor till boxar så måste man göra sig av med hästar/ponnys för alla får inte längre plats, vilket innebär att man kan hålla färre lektioner, vilket innebär mindre pengar in. Man har helt enkelt inte råd att investera i något som kommer göra att man får in mindre pengar. Men jag är helt övertygad om att de allra flesta vill bli av med spiltorna. Många ridskolor har nog redan byggt om en del av spiltorna till boxar. Men att ta hela steget kräver rätt mycket pengar för att man ska kunna behålla alla hästarna.
Antagligen. Hästarna ska dock ändå inte drabbas för att det inte finns pengar att driva ridskolan med om alla spiltor byggs om till boxar, det måste helt enkelt lösas på nåt sätt som inte drabbar hästarna.
 
Antagligen. Hästarna ska dock ändå inte drabbas för att det inte finns pengar att driva ridskolan med om alla spiltor byggs om till boxar, det måste helt enkelt lösas på nåt sätt som inte drabbar hästarna.

Fast om hästen står i box eller spilta är knappast den enda faktorn som avgör om den har ett bra liv eller ej. Spiltor har fungerat fint under lång tid. Självklar är det vettigt att fasa ut dem efterhand, men det är inte värt att lägga ner massor av ridskolor för att göra det från en dag tlll en annan. Dessutom skulle det troligen inte gynna alla de hästar som helt plötsligt skulle behöva säljas heller. Hästar som trivs fint med livet och nog gärna vill ha sitt hem kvar. Dessutom går ju de allra flesta ridskolehästar ute i flock ordentligt, det borde väl kompensera lite.
Men absolut, på sikt! Jag skulle gärna se ett datum.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Regeringen anser att alla djur ska hållas lösgående och i en ny djurskyddslag föreslås att spiltor ska fasas ut. På Nordhallands...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter I måndagens Eskilstuna-Kuriren fanns ett reportage om att regeringen föreslår en ny djurskyddslag som gör det förbjudet att ha hästar...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett undantag för djur är på väg att bli verklighet när EU gör förändringar i konsumentköplagen. − Först fick jag höra att det var...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp