Förbundsordföranden avgår efter Advokatsamfundets varning

Som ordförande i Svenska ridsportförbundets juridiska utskott var Carl G Leissner med om att fatta ett regelvidrigt beslut.
Ett beslut han sedan tjänade miljoner på att försvara i sitt yrke som advokat.
Nu har han varnats av Advokatsamfundet och lämnat sin post.

Ironin är som hämtad ur en ... komisk seriestrip.

Det som tillslut fick gubbväldet att tyna bort var en annan gubbe som var one of those..

Själv tycker jag att följande är som kronan på verket...

Det pratas en del om att du som ordförande gett dig själv som advokat det här uppdraget. Är inte det lite jäv?
– Jag var den som var mest insatt, även om jag tackade ja med viss tvekan.

Det har kostat förbundet runt 2,5 miljoner kronor att anlita dig och din kollega, är det rimligt?

Eller hur? Jag får inte heller ihop det här, han hävdade i somras att de alla jobbar ideellt, ändå tog han 2,5 mille. Jävla bra arvode för att vara ideellt måste jag säga.
Fast det var väl som extern konsult då, inte i egenskap av vad nu hans roll var inom förbundet. Alltså han iklädd förbundshatt (ideellt) anlitar sig själv iklädd advokathatt (fakturerar 2,5 miljoner).

Fast det var väl som extern konsult då, inte i egenskap av vad nu hans roll var inom förbundet. Alltså han iklädd förbundshatt (ideellt) anlitar sig själv iklädd advokathatt (fakturerar 2,5 miljoner).
Snubben är ju egentligen briljant :meh:
På att utnyttja saker och ting hänsynslöst :down:
Och ingen tyckte det var konstigt

Ja det är makalöst, det får man väl ändå ge honom cred för :turd:

Ja det är makalöst, det får man väl ändå ge honom cred för :turd:
Jag förstår hur du menar men jag kan inte med att ge honom credd för någonting. Jag tycker inte det är smart, jag tycker det är det mest uppenbara sättet att agera oetiskt på bara. Jag undrar också hur hans agerande sett ut i andra ärenden och hur hans nära kollegor tolkar god advokatsed, eftersom han antingen struntar helt i hur människor i hans kretsar ser på honom, eller räknar med att de inte anser att han agerat fel.

Alltså, jag personligen hoppas ju att detta inte är slutet på historien, men man vet aldrig.
Det är ju slutet han fick en liten varning och gick i pension
Han blev säkert vederbörligen avtackad för sitt fina ideella arbete dessutom
Nu är det ju någon ny tillsatt som också sitter på dubbla stolar om jag fattade rätt jag läste inte jättenoga
En kvinna förvisso

Nu är det ju någon ny tillsatt som också sitter på dubbla stolar om jag fattade rätt jag läste inte jättenoga
En kvinna förvisso
Av det jag läst framgår inte att han gått i pension (men du kanske har annan information från andra källor?). Att han lämnat sitt ideella uppdrag inom förbundets juridiska utskott är en annan sak. Varningen kommer från Advokatsamfundet. Det är dessa kollegor jag pratar om.

En kvinna förvisso
Hon är sedan tidigare ordförande i Disciplinnämnden, som i mina ögon fungerar utmärkt. Jag skulle säga att det är ett klokt val tills vidare. Men jag anser ju att JU borde läggas ner helt på sikt.

Jag förstår hur du menar men jag kan inte med att ge honom credd för någonting. Jag tycker inte det är smart, jag tycker det är det mest uppenbara sättet att agera oetiskt på bara. Jag undrar också hur hans agerande sett ut i andra ärenden och hur hans nära kollegor tolkar god advokatsed, eftersom han antingen struntar helt i hur människor i hans kretsar ser på honom, eller räknar med att de inte anser att han agerat fel.
Det var väl med en viss ironi. Han skiter nog i vilket. Han har en hyfsad pension ändå ;-)

Det var väl med en viss ironi. Han skiter nog i vilket. Han har en hyfsad pension ändå ;-)
Ja jag förstår, och förstod, det är bara jag som inte kan låta bli att vara övertydlig med vad jag tycker om den sortens agerande. Jag för en relativt juristtät tillvaro och tar personligen illa upp när folk beter sig som han.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På tisdagen meddelade Carl-Gustaf Leissner sin avgång som ordförande i Svenska Ridsportförbundets juridiska utskott efter att ha...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål