• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare PonnyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 706
P

PonnyBus

Hej..
Vad tycker ni? Tycker ni att man har fördel när man är lång och har långa ben?

Själv är jag 152cm, och jag kan verkligen inte rida ihop storhästar, ibland inte kraftiga d-ponnys heller. Räcker inte om med benen, och det är liksom underskänkeln som får sluta om för överskänkeln ligger ibland knappt emot sadelm utan glappar.. Hur Långa läder jag än har. Det beror förstås mycket på sadeln, och det finns en enda sadelsom jag ridit med som inte gör att jag får ett "hål" där överskänkeln ska va. I den ser mina ben milslånga ut och jag kan verkligen sluta om med heela skänkeln..

Om man kollar på dom flesta dressyrstjärnor är ju de flesta runt 175-180. Jag äslkar ju dressyr men det är väll dags att sadla om och bli hoppryttare eller jockey. :angel:

Oj vad långrandig jag blev.. Men iaf.. Lång och dressyrryttare = fördel? Kort och dressyr ryttare =Nackdel?

Sv: Fördel?

Med hästen är det väl inget problem, det finns ju i mindre varianter:idea: värre är det med sadlarna, ofta har de för långa kåpor för oss lite mindre ryttare. Jag rider i en Iberisk sadel som har lite kortare kåpor än en "vanlig" dressyrsadel och tycker den är bättre på det viset, sedan är det väl lite andra saker man får vänja sig vid när det gäller den, men det är nog bara att träna. Min häst är ett arabiskt fullblod som är 146 cm hög och jag själv är 163 cm så jag ser inget konstigt med att du t.ex rider en C-ponny, deet finns ju ponnyer som inte är så "ponnyaktiga" t.ex Svenska ridponnyer och Welsh kanske...Vi har en Ridponny som är väldigt smäcker med Engelskt fullblod i, en sådan kanske skulle passa.
Sedan kommer väl problemet om du vill tävla, men det är man ju inte tvingad att göra (även om vissa tror det:devil: )

Jag är 155 cm och tycker att det är kanon, för jag kan t o m rida mina B-ponnies :love: Min största häst är 155 cm och det är alldeles lagom. Jag har inget behov av att rida nån bjässe på 170-180 cm. Har gjort det nån enstaka gång, men som du säger, så har man svårt att rida ihop en sådan häst, så det överlåter jag till de som är lite längre än mig.:)

Men ja vill ju tävla.. O tiden är snart ute för ponnytiden. Självklart kan ja köpa en litestorhäst men du kan man ju ändå inte hävda sig bland de "stora" hästarna..

Men visst är det är fördel att vara lång och rida?

Idag är det sköna sadeln som jag får långa ben i som gäller :D Doch är hästen rund så nu blir det svårt att nå om ändå ^^

Jag är inte så jättelång (171 cm), men har långa ben. Tycker att det kan vara en fördel när man ska hålla om hästen, men jag tror inte att det har så jättestor betydelse om man rider mycket med sitsen. Nackdelen är om jag rider en mindre häst, för då måste jag ha ganska korta läder för att det inte ska kännas konstigt. Eftersom jag inte är så tung så kan jag även rida mindre ponnyer, jag känner mig inte för stor, men benen känns väldigt långa då.

Men när jag rider min lilla d-ponny som är väldigt ädel, då når jag om och när jag slutar om med skänkeln och liskom ger ett fast stöd jobbar han hur bra som helst.. Behövs bara stöd på yttertygeln så går han som en klocka..

jag är typ 1,75 cm ...tycker inte om att vara lång, men jag kommer upp på min häst ( halvblod) utan sadel:) ...:bump: :bump:

*kl*

jag är 1.75 och en fördel är som sagt att man kan komma upp på stora hästar utan sadel :) Sen tror jag inte det påverkar längdmässigt, man tränar ju hästen att lyssna på givna signaler, hästen vänjer sig vid sin ryttare och dess signaler, anpassning liksom. Däremot kan det ju vara trixigt för vissa med utrustning t.ex. allt ska ju passa!

Jao.. Men ja rider ibland på ridskolan, det är inte så lätt då ;) Pluss att jag inte är den enda som rider min medryttarpålle heller ^^

Förmodligen är det en fördel att vara lång om man vill tävla i högre klasser, eftersom dagens tävlingshästar oftast är stora.
I övrigt kan jag inte se vad det skulle spela för roll...det finns ju hästar i alla storlekar.
Sen är det ju inte bara mankhöjden som spelar roll, utan hur hästen är byggd...kan tänka mig att du skulle kunna rida ihop en riktigt smäcker men långbent häst omkring 160 cm lättare än en stabbig och kortbent D-ponny, tex (typ fjording)

Jag är 180 cm, och känner mig alldeles lagom på min egen häst (kraftigt vbl på 160 cm), lite för lång/vinglig på kompisens (smäcker angloarab på 162 cm) och rätt ok om än inte idealisk på en annan häst jag rider ibland (kraftig connemarahingst, 147 cm)

Självklart kan ja köpa en litestorhäst men du kan man ju ändå inte hävda sig bland de "stora" hästarna..

Men visst är det är fördel att vara lång och rida?

Det finns faktiskt en fördel med att vara kort och rida dressyr! Det finns nämligen en hel hög med fin-fina hästar med super-gång, men som inte är så jätte-eftertraktade pga sin litenhet, och därför inte heller så dyra! :)

Om man kan hävda sig eller ej med en liten häst? Jag tycker det är dags att det blir lite annan syn på häst-storlekar på tävlingsbanorna!!! Är så urbota trött på att större hästar ska ha fördel bara för att de är stora (om det nu är så det är?). :mad: Så jag hoppas innerligt att fler satsande dressyrryttare i framtiden väljer hästar som passar dem storleksmässigt, och att domarna inte låter sig "luras" av hästarnas storlek utan bedömer deras kvaliteter oavsett storlek. Önsketänkande? Jag vet inte.

Mys (1.72)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 150 cm och har ridit hästar av alla storlekar och former. Mina erfarenheter är följande:

- Är hästen tidigare riden med mycket kraft är det jobbigt och man får lägga ned mycket tid på att få hästen att lyssna på små hjälper. Att försöka använda sig av kraft blir aldrig bra eftersom hjälperna samtidigt blir lite trubbigare och timingen sämre.
Min förra häst, 165 cm, red jag in själv. Jag fokuserade mig på små hjälper, uppmärksamhet och egen framåtbjudning. Så är hästen riden för små hjälper eller om man lägger ned mycket tid på att få hästen uppmärksam på det är det inga större problem att vara kort.

- Korta ben är inte det största problemet. Jag upplever det som betydligt värre att ha korta armar.

- Hitta en bra sadel som passar liten ryttare trots att hästen är modell större är A och O. Specialbeställ om det krisar.

Jag är 174 cm lång och har långa ben. Det är kanske en fördel med långa ben då man kanske kan hålla om hästen lättare. Jag vet inte eftersom jag aldrig varit kort ;)

Nackdelen med att vara lång och ha långa ben är ju att urvalet hästar blir begränsat. Jag ser gigantiskt lång ut på en häst som är 1,60 eller mindre eftersom mina ben sticker långt ner då...

Som tur är har jag en valack som är 1,70 och en som jag funderar att köpa på 1,80.
Men det är stooora hästar och mycket att hålla ordning på :crazy:

*kl*

jag är 1.75 och en fördel är som sagt att man kan komma upp på stora hästar utan sadel :) Sen tror jag inte det påverkar längdmässigt, man tränar ju hästen att lyssna på givna signaler, hästen vänjer sig vid sin ryttare och dess signaler, anpassning liksom. Däremot kan det ju vara trixigt för vissa med utrustning t.ex. allt ska ju passa!

Hehe, jag är 1,74 och kan ändå inte komma upp utan sadel...om det inte är en shetlandsponny förståss. Osmidig till tusen :D

Jao.. Men ja rider ibland på ridskolan, det är inte så lätt då ;) Pluss att jag inte är den enda som rider min medryttarpålle heller ^^

nej det klart det blir ju svårare då! :crazy: lättare om man har sin egna häst vad det gäller att hästen vänjer sig vid sin ryttares signalgivning .

Hehe, jag är 1,74 och kan ändå inte komma upp utan sadel...om det inte är en shetlandsponny förståss. Osmidig till tusen :D

*lite trådlån* :o
hehehe:D ja det har du rätt i för jag har en kompis som är lika lång som jag och hon kommer aldrig upp ;) Så det är nog en smidighetssak mer :rofl:

jag har en annan kompis som är liten och nätt, hon är kanske lite över 160 och väger knappt 50 kg, hon tar bara tag i manen med vänsterhanden, svingar höger ben lite bak och sen tar sats o svingar upp hela sig själv på hästen :p :bow:

det klarar inte en "klump" som jag :D utan att rycka av hästens man ;) jag väger 65 och är 175, jag är ju verkligen heffaklumpen om jag jämför med min kompis på knappa 50 kg hehehe :D

Jag är 175 cm med långa ben och får ofta höra från kortare kompisar att jag har så mycket gratis pga mina långa ben. Men jag har aldrit förstått vad jag får gratis, och vad mina långa ben har med saken att göra? 10 cm av mina ben (tja, snarare fötter) hänger ju nedanför magen på hästen (och då pratar vi om hästar runt 170 cm). Iallafall nedanför den delen som skänkeln ligger an mot. Den nedre delen av unerskänkeln använder jag inte, eller när jag gör det så hamnar hela skänkeln i fel läge eftersom jag vrider in och upp hälen för att komma åt att förstärka. Jag tänker istället att de som har kortare ben har foten i bättre position för att finare kunna förstärka skänkelhjälpen. Jag tänker mig att man kan variera trycket mera med fotleden än med mittendelen av vaden, typ.

Kommentarer?

*lite trådlån* :o
hehehe:D ja det har du rätt i för jag har en kompis som är lika lång som jag och hon kommer aldrig upp ;) Så det är nog en smidighetssak mer :rofl:

jag har en annan kompis som är liten och nätt, hon är kanske lite över 160 och väger knappt 50 kg, hon tar bara tag i manen med vänsterhanden, svingar höger ben lite bak och sen tar sats o svingar upp hela sig själv på hästen :p :bow:

det klarar inte en "klump" som jag :D utan att rycka av hästens man ;) jag väger 65 och är 175, jag är ju verkligen heffaklumpen om jag jämför med min kompis på knappa 50 kg hehehe :D

*skrattar* :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka