Fördelning av stalljourer, hur gör ni

Sv: Fördelning av stalljourer, hur gör ni

Hur gör ni som delar per box om det står 2 hästar i samma box då? Ska det delas per häst eller per box?

Då blir det per häst, för det är ju fortfarande 2 hästar som ska ledas från hagen, och 2 hästar som ska fodras.

Hos oss delar vi upp passen per box. Är det någon som har två hästar (dvs två boxar) så får man också ha dubbelt så mycket pass. Vi har passen uppdelade i ett poängsystem, som gör att det blir exakt rättvist fördelat över alla hästägare. De som bara kan ta några få pass på vardagarna får ta mer pass på helgerna. Det är också så att de som bara kan ta de "lättare" passen som morgon-, lunch- och kvällsfodring på vardagarna får ta mer jobbiga pass som ut- och insläpp på helgerna. Allt för att det ska vara rättvist fördelat! ;) :)

Det är ett fast schema på vardagarna, och sedan är det alltid olika på helgerna beroende på vilka som ska ha vilka pass och hur många pass. Schemat görs alltid iordning för elva veckor i taget, så att alla vet i förväg vilka pass som är deras och kan planera utifrån det. :)

Där jag står ingår utsläpp och intag vardagar i stallhyran, man har en kvällsfodring per häst i veckan, jag har alltså 2 kvällsfodringar i veckan.

Vi ska ändra det där nu då en häst har hosta och ska gå ute så länge det bara går med sin kompis, mina kommer också att gå ute länge då, kvällsfodringen försvinner alltså och jag vet inte hur vi ska göra, antagligen får man ta nåt intag i veckan istället.

Det är 5 hästar i stallet och vi räknar allt per häst.
På 5 veckor har jag alltså 2 hela helger, intag och utsläpp, men vi delar upp det så man har tex lör utsläpp, sön intag och den andra som har helgen tar lör intag och sön utsläpp, för det är jobbigt att ha allt hela helgen.

Rättvist ska det vara. Jag tycker vårt stall är väldigt lätt, vid alla intag och utsläpp går man bara två ggr fram och tillbaka till hagarna, mina 2 tar man tillsammans och dom andra 3 tillsammans. Lätt som en plätt.

HeJ!

Jag har stått i stall med "rättvis" uppdelning enligt pass/häst, dvs. ju fler hästar desto fler pass.

Jag har även stått i stall där vissa fått betala mindre för att göra mer, men de tog lika många pass som övriga gänget, precis som faktumet att de hade flera hästar och tog ändå inte fler pass.. Kändes inte helt rättvist, så jag flyttade till sist.

Står i fullservice-stall nu, så slipper jag pass alls...

/ Lavinia

Vi har 13 hästar i stallet. All fodring, ut- occh in-släpp sköts av stallets personal, utom på helger då vi får sköta ut och in. Vi har ett schema som gäller hela året. Man har en hel helg ut och en helg in var 13:de vecka. Helgdagar läggs på separat schema.

I vårat stall använder vi oss av poängsystem. Morgon ger 4 poäng, lunch 1 poäng, insläpp/middagsfodring 2 poäng och kväll 1 poäng (2 poäng fredag och lördag). Jul och nyår ger mer poäng. Alla poäng för varje månad räknas ihop och delas på antal hästar (19 om det är fullt) och det brukar ligga på ca 8 poäng i månaden. Detta gäller per box, vi som har två hästar får alltså ta dubbelt. En lista finns uppsatt att skriva upp sig på lagom innan varje ny månad.

Det som är bra är att alla kan ta de fodringar som passar just dem. Vill någon hellre ta många (8 st) kvällsfodringar (för att det passar deras livsstil/jobbtider osv) så får de det, någon annan vill kanske hellre ta två morgonfodringar och sedan ha månadens jobb klart.

Innan hade vi bara en lista där man skulle ta ca 4-5 fodringar i månaden. Dock uppmanades man att fördela sina fodringar så att man tog alla olika sorters fodringar. Men självklart fanns det många slöa som bara tog de lätta (kväll och lunch) medan andra slet på morgonsfodringarna. Det var svårt att hålla koll eftersom vi är ett relativt stort stall.

Detta poängsystem funkar prima. Det gäller att vara snabb och skriva upp sig (väntar man till morgonen därpå är det fullt) så att man får de fodringar som passar.

Vi är ett kollektiv med nio boxar och där fördelas passen per box. Vi gör ett schema varje höst och håller sen det till nästa höst efter installning. Eftersom vi har tre pass per dag och är nio så har man två fasta pass/vecka och sen har vi tre pass som är rullande på tre boxar, dvs man har 2 1/3 pass/vecka.
Fungerar alldeles utmärkt och har så gjort de senaste 30 åren.

Har ett litet eget stall med 4 boxar (varav en e shettisbox bara) och vi delar upp de så att jag har alla vardagar oavsett om det är röd dag. Helgerna har man var tredje (vi e 3 st hästägare) o då e de morgonfodring+utsläpp, lunch (om de går i rasthagarna, annars ges inte lunch om de går i gräshagarna), intag+kvällsfodring och nattfodring som görs, dock tar jag alltid lunch och nattfodring om jag är hemma!

Hur delas stalljourerna (in/utsläpp fodringar etc) upp i ert stall?

Vi har fjorton boxar/hästar med 10 ägare, fjorton pass i veckan, 3 per dag.
Varje hästägare ska ta 1 pass/per box så de som har 2 hästar tar 2 pass i veckan.

Vi har först morgonpasset som räknas som 1 pass, sedan har vi intag+kvällsfodring som räknas som 1 pass tillsammans (man behöver inte ta dem på samma dag.)

Alla SKA ta sitt pass varje vecka. Sedan om man blir sjuk så hjälps ju folk åt.

Medryttarna ska helst inte sköta passen, i så fall ska de vara godkända av alla i stallet och vara myndiga.

:angel: Här är det alltid jag som har jouren...
In/utstläpp fodring och mockning....

Hej!

Då vi e 4st som har hästar i vårt stall och 2 av oss har skiftjobb, 2st går dagtid så det är omöjligt för oss att ha ett konstant schema. så vi har veckoscheman man får skriva upp sig på för kommande veckas stalluppgifter. schemat ska vara ifyllt senast på söndagen så att man vet att alla turer är tagna.

våra turer är : morgonmat, utsläpp, lunch, insläpp, kvällsmat. sen hjälps vi åt att mocka åt varandra. vi försöker att dela upp det rättvist efter hur många hästar man har men det är ju inte alltid det går, men det brukar gå jämt ut tycker jag. kan jag inte så mycket som jag bör göra kan jag göra mer veckan efter så får någon annan mindre den veckan. medryttarna hjälper oxå till, men huvudansvaret är hästägarens.

tycker att detta sätt fungerar alldeles utmärkt.

Vi har 12 boxar som vi fördelat på 6 dagar med fasta fodringar, den 7é dagen (lör) är rullande uppdelat på fm o em.

Man har en fast morgonfodring+lunch som 2 boxar delar på, (alltså en morgon+lunch varannan vecka eller att man hjälps åt tillsammans varje vecka)

sedan har man en fast middag eller kvälls fodring, så man alltid har samma dag o fodring, så alla vet när man själv har.

Den 7é dagen av veckodagen (lör) som vi rullar på, där har vi antingen morgon + lunch lördag eller middag + kväll lördag o de passen har vi var 6 helg, eller vissa har hela lördagen på en gång o då har de var 12é helg.

Det är skönt då alla vet vilka fasta pass man har i veckorna och ingen kan missa. Sen är de rullande lördagarna så pass sällan så det ej blir jobbit.

Ja som har 2 hästar har dock en fast morgon varje vecka tis (för mina 2 boxar) samt en middag o kväll på måndagar som fast. men 3 pass/v på 2 hästar känns inte direkt mycket.

En annan lite fråga,, vad har ni gjort med folk e erat stall som glömt fodra?? De hände oss härom veckan nämligen att de som hade sin "fasta" fodring Glömde ?!??!!!!! o när morgonfodraren sedan kom dagen efter va de tänt o ingen hade fått mat!!! :eek: Vi vill ju sparka ut dem men stallägaren är lite för snäll o går på deras ursäkt om att de glömde.... vad skulle ni gjort...?

I mitt stall så ingår morgonfodring, utsläpp och lunchfodring på vardagar i stallhyran. Sedan har vi rullande schema på helgerna där man skriver upp sig. Det brukar bli 3-4 saker på en månad ungefär. Intag av hästarna på vardagar har vi delat upp så att man har ex. onsdag ojämn vecka (vi är åtta inackorderingar). Så totalt så blir det cirka 5-6 saker per vecka. Vi räknar per häst (finns iofs ingen som har två hästar hos oss) och det är upp till ägaren att se till att det blir gjort, om denne sedan sätter sin medryttare i arbete så är det deras ensak.

Vårt system fungerar oftast väldigt bra och ingen är främmande att byta med någon, och i sista hand så kan vi betala bort till stallägaren.

I vårat stall använder vi oss av poängsystem. Morgon ger 4 poäng, lunch 1 poäng, insläpp/middagsfodring 2 poäng och kväll 1 poäng (2 poäng fredag och lördag). Jul och nyår ger mer poäng. Alla poäng för varje månad räknas ihop och delas på antal hästar (19 om det är fullt) och det brukar ligga på ca 8 poäng i månaden. Detta gäller per box, vi som har två hästar får alltså ta dubbelt. En lista finns uppsatt att skriva upp sig på lagom innan varje ny månad.

Det som är bra är att alla kan ta de fodringar som passar just dem. Vill någon hellre ta många (8 st) kvällsfodringar (för att det passar deras livsstil/jobbtider osv) så får de det, någon annan vill kanske hellre ta två morgonfodringar och sedan ha månadens jobb klart.

Innan hade vi bara en lista där man skulle ta ca 4-5 fodringar i månaden. Dock uppmanades man att fördela sina fodringar så att man tog alla olika sorters fodringar. Men självklart fanns det många slöa som bara tog de lätta (kväll och lunch) medan andra slet på morgonsfodringarna. Det var svårt att hålla koll eftersom vi är ett relativt stort stall.

Detta poängsystem funkar prima. Det gäller att vara snabb och skriva upp sig (väntar man till morgonen därpå är det fullt) så att man får de fodringar som passar.

Det här var ett spännande system... Vi har så som ni hade förut att man ska försöka fördela sig jämnt på en månad. Dock har vi en kvinna i stallet som är lite speciell och som inte har körkort... Igår fick jag se att hon satt upp sig på fyra lunchfodringar under februari månad. Det är ju som sagt lite skillnad på att fylla åtta korgar med hö och lägga ut i hagen mot att morgonfodra, sätta på täcken samt släppa ut alla hästarna...

Tänkte försöka påpeka idag i stallet att vi har bestämt att man ska fördela sina pass jämnt... annars kan erat system vara något att ta efter i framtiden!

Tycker det är lite drastiskt att sparka ut någon från stallet bara för att det har glömt en fodring.

Är det sen andra problem med personerna i fråga eller att det har hänt flera gånger att man har glömt att fodra så är det ju en annan sak.

Vi har tre pass i veckan per häst. Finns det tillräckligt med hästar så får de som har fler hästar rabatt på antal tillfällen. Tillfällena är fördelade på Morgongfodring, Utsläpp, Lunch, Intag/Middag och Kväll.

På Utsläppet är man två och om det finns tillräckligt med hästar så är man även två på intaget.

Då jag hyr en lägenhet på gården så valde jag söndag morgonfodring och söndag utsläpp. Eftersom man är två på utsläppet så räknas det tillfället som två tillfällen om man är själv. Ville ha mina pass samlade då det är så himla lätt att man missar något om man har lite här och lite där. Man får ju också sina egna rutiner på det hela om man har allt samlat.

Mvh

Tora

Där jag står är det än så länge ingen som har mer än en häst, men skulle det vara så räknar man per häst. (alltså stalljourer osv)
Vi slipper förvisso alla fodringar och in/utsläpp på vardagar. Det ända vi har behövt fördelat upp är in och utsläpp på helger.
Men rättvist är det inte, det är nog sällan alla frivilligt drar sitt "strå till stacken" för just nu är det jag och en annan tjej som får sköta det själv. Och jag tycker inte att en häst ska bli lidande när deras ägare inte har ork att varken ta in eller ut den, därför tar vi alla på helgerna:)

att sparka ut för att man missat en gång är väl lite att ta i. om stallägaren har pratat med dem å de bett om ursäkt får man ju verkligen hoppas att de inte missar detta något mer, om det blir till en vana får man nog överväga hur man ska lösa det.

en kompis glömde en häst ute själv i hagen en natt i början på hösten, det var verkligen ett missförstånd vill jag lova, kan berätta om du orkar läsa men väljer att avstå nu, hon var jätte ledsen för det som inträffade å bad verkligen 16åriga ägarinnan om ursäkt, men när hon blev påhoppad för 3e gången samma dag så blev hon förbannad, det hela var ett missförstånd å hon hade bett tusen gånger om ursäkt, vad mer skulle hon göra? hästen hade ju inte tagit någon skada av det o det var väl huvudsaken.

I vårt stall delar vi upp fodringarna efter person/häst/box. Så har man två hästar så har man 2 ansvar, dvs dubbla pass.

Det blir alltid ett uddapass i vårt stall (dvs alla får lika många och en får en extra) och den tar alltid min mamma eftersom vår ena häst lindas på natten (= lite merjobb), som kompensation.

Vi delar så att de som kan ta utsläpp tar det och de som kan insläpp tar det. Så det går ihop sig för alla. Kan man inte släppa ut på vardagar får man ta ut nån gång på helgen osv.

Alla glömmer vi någon gång, man ska inte behöva bli utsparkad om det inte är så att det händer alltför ofta.

Jag missade totalt ett insläpp tidigt i höstas, som tur var när det fortfarande var varmt på nätterna :eek:
Men jisses så jag skämdes när jag upptäckte det!!!
Men som sagt, alla gör vi misstag.
En i vårt stall missade vilka hästar som var vilka när h*n precis flyttat in och ställde mina i fel boxar. Ingen större skada skedd, men som sagt, alla gör vi misstag, det är OK om det är en gång och inte blir katastrof av det hela.

I vårt stall finns 12 boxar. Här tar man pass egfter boxantalet. Vilket är tur för mig då jag har3 föl i samma box och totalt 7 av stallets boxar ust nu. Vi har en anställd som tar en del pass så det blir i snitt 1 pass/häst /vecka. Jag har dock lite förre pass men jag tar in mina egna hästar varje dag istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 989
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 495
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka