Fordonsskatt...

Sar

Trådstartare
Allvetande buke... Köpte en bil där ägaren misstagit sig ang fordonsskatt och trodde att den skulle betalas av nya ägaren ( den skulle alltså betalas i slutet av februari och köpet skedde i mitten av månaden) . Jag fick ett brev idag om med förbud att framföra fordonet. Skatten är nu betald ( ikväll), kan jag köra bilen imorgon eller måste jag vänta till efter helgen? Kundtjänst öppnar inte förrän kl 8....

Allvetande buke... Köpte en bil där ägaren misstagit sig ang fordonsskatt och trodde att den skulle betalas av nya ägaren ( den skulle alltså betalas i slutet av februari och köpet skedde i mitten av månaden) . Jag fick ett brev idag om med förbud att framföra fordonet. Skatten är nu betald ( ikväll), kan jag köra bilen imorgon eller måste jag vänta till efter helgen? Kundtjänst öppnar inte förrän kl 8....
Om du skriver ut överföringen från din internetbank och har den med dig så bör det gå utmärkt.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag brukar i dylika fall skriva ut kvitto på överföringen och med gott samvete köra.

Men du kan ju lätt kräva säljaren på skattesumman om det inte tydligt framgick att den tillkom.

• Gilla

Har du betalat skatten så du har kvittot? Då är det ju bara att ta med det. Ja det är den gamla ägarens skyldighet att betala skatten eftersom den personen ägde bilen i ingången av den månaden skatten ska betalas. Det hände mig oxå när jag köpte min bil.. men gamla ägaren hade oxå betalt in skatten (eftersom det går till fogden annars fortare än kvickt) så jag fick tillbaka dom pengarna från transportstyrelsen. Det var 1800 kronor så det var ju tacksamt.

• Gilla
Skatten är betald på nätet, räcker det med ett mobilkort på överföringen?

Borde känns inte tillräckligt för mig när jag redan tänjt lagens gränser (det står faktiskt att inbetalningen ska vara inne på konto, inte att man ska kunna bevisa att man betalt). Men var och en handlar efter eget gottfinnande.

Jag tror dock boten är betydligt högre än kostnaden för skrivare, relativt sett.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 494
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka