Föreläsning

KungTulle

Trådstartare
Det har precis blivit klart att jag ska hålla en liten föreläsning rent allmänt om hästen i historien den 15 augusti på Trelleborgen i Trelleborg, Skåne.

De ska ha någon sorts allmänt tema om hästar den helgen ( fredag-söndag) tydligen.

Jag tänkte det kunde vara intressant info för de skånska bukefalisterna som har ett intresse av hästens historia.

Föreläsningen kommer väl snarande vara en förhoppningsvis intressant diskussion med de som kommer dit med utgångspunkt i litet gamla originalföremål med hästanknytning som jag kommer ha med dit. Tanken är att folket som kommer kan ställa frågor om sådant som intresserar dom när det gäller hästen i historien och att jag sedan berättar utifrån detta.

Jag kommer bla ta med ett stångbett och ett par stigbyglar som är original fr 1700- talet och ett par svenska husarstigbyglar fr 1800-talet. Samt litet annat kul kuriosa.

Nu tänkte jag att ni som hänger här i klassiska ridkonstforumet kunde brainstorma om vad som kan tänkas intressera mina åhörare.

Jag har funderat lite på att prata om hur man red hästen i strid fr tidig medeltid fram till andra världskriget, lite om hur de hästtyper man föredrog ändrade sig allteftersom stridstekniken förändrades etc.

Kanske litet om hur hästaveln var organiserad i äldre tid och kanske litet om hur kvinnorna i samhället relaterade till hästen förr.

Ja snälla kom med litet roliga röda trådar så att jag har en hel bukett med små teman att erbjuda åhörarna!:idea:

/KT

Sv: Föreläsning

Vad spännande!

Jag hade velat veta hur dyr en häst var, hur "svårt" det var att hålla häst förr om århundrandena - vilka var det som hade riddjur (var det bara militärer och adel?), varför hade man arbetshästar i Skåne när man hade oxar i Småland?

Jag hade inte vågat chansa på att låta folks frågor vara underlag, tänk om ingen ställer några frågor? :o

Jag hade inte vågat chansa på att låta folks frågor vara underlag, tänk om ingen ställer några frågor? :o

Äh, jag har saker att berätta om ändå, men tycker det är kul att ta dialog med intresserat folk. Jag hatar dessutom föreläsningar där den som pratar bara läser innantill från ett papper.

Det kommer antagligen vara mycket barn och ungdomar där och då är interaktivitet extra givande och väldigt kul för barnen.

/KT

Jag har funderat lite på att prata om hur man red hästen i strid fr tidig medeltid fram till andra världskriget, lite om hur de hästtyper man föredrog ändrade sig allteftersom stridstekniken förändrades etc.

Kanske litet om hur hästaveln var organiserad i äldre tid och kanske litet om hur kvinnorna i samhället relaterade till hästen förr.

/KT

Fantastiskt spännande att ha orginalföremål som utgångspunkt!
Det lär ju uppkomma massa frågor kring dessa!

Jag skulle annars tycka att det var intressant att höra om utbildningen av både karlar och hästar innan de skulle iväg och praktisera :angel:
Och hur det skiljer sig åt både med tiden och med kultur.
Hm...hur länge får du prata, har du bara intresserad åhörare kan du ju hålla på 24sju fre-sön :D

Förresten...en annan sak jag lurat på: Hade man verklig nytta av skolsprång i stridens hetta? Känns som det borde vara ganska trångt på ett slagfält och kaosartat. Inte tid för finlir alls.

Skulle jag vilja närvara på! Vad intressant det verkar med tema-helg om hästen och att du öppnar för diskussioner!!!!

Ngt som många reagerar på är hur högt skolning/utbildning skattades - alltså hur enormt värdefull en utbildad häst var! Det skulle vara kul med någon jämförelse (stridsvagn - JAS-plan.......).

Hästens utveckling (med bilder?) fram till idag intresserar nog många också.

För barnens del kan det nog vara kul att se hur "fint man pyntade" hästarna förr.

Jag tycker det är så kul att besöka Skokloster och man lär sig alltid något nytt...... Finns det saker utställda mer permanent i Trelleborg, eller är det bara tillfällig häst-helg?

Jag ska delta som fotfolk på Bent B clinic den helgen - intressant föstås, men det brukar inte vara så många diskussioner.

Förresten...en annan sak jag lurat på: Hade man verklig nytta av skolsprång i stridens hetta? Känns som det borde vara ganska trångt på ett slagfält och kaosartat. Inte tid för finlir alls.

Enligt min åsikt och erfarenhet:

Näpp inte i den fina och precisa form som visades av adelsmän i manegen i varje fall. Däremot kan tex en häst som sparkar bakut på kommando för att röja plats ha varit till nytta.

När man sitter på en häst i en stridssituation är det nästan omöjligt med de små fina hjälper och viktförändringar som görs när man visar upp en väl tränad skolhäst. Det blir liksom litet väl mycket "brus" i ordergivningen till hästen i ett hangemäng.

Däremot om hästen och ryttaren är väl samtränade i dressyr så kan ekipaget agera "instinktivt" dvs ryttaren tänker och hästen gör... samt att en väl stridstränad häst även kan agera på egen hand och rädda ryttaren ur en knivig situation.

/KT

Däremot om hästen och ryttaren är väl samtränade i dressyr så kan ekipaget agera "instinktivt" dvs ryttaren tänker och hästen gör... samt att en väl stridstränad häst även kan agera på egen hand och rädda ryttaren ur en knivig situation.
/KT

Kanske kan du dra paralleller med western (ja - arbete under ryttare öht- där ekipaget är "ett") här?

Kom på en sak till - "Hästar i konsten" visar också på en utveckling. Så kan man bjuda in barnen (och de vuxna som vill) att rita - kanske "fantasihästar" eller något. Man kan har ett stort papper (från rulle) på en vägg (och ett bord med kritor) så ritar alla på det.

Kom på en sak till - "Hästar i konsten" visar också på en utveckling. Så kan man bjuda in barnen (och de vuxna som vill) att rita - kanske "fantasihästar" eller något. Man kan har ett stort papper (från rulle) på en vägg (och ett bord med kritor) så ritar alla på det.

Fast den varianten fungerar icke pga av att vi ska vara i forsta hand utomhus!

/KT

..........sorry. Jag menade - hur gick det? - vilka ämnen/teman blev det?

Ah

Jag började med att prata om hästen som leksak. Vad det finns för fynd och historik av bla trähästar, käpphästar och gunghästar och vilka sorts olika lekar man kan göra på hästtema). ( Med anledning av att jag nyligen fått ett helt fantastiskt träns troligen 1800-talets slut, som kommit från en finare gunghäst).

Leksakstemat tog kanske 20-30 minuter och var väl tänkt som en liten "treat" för besökande barn.

Sedan övergick jag till att prata om kavallerihästen från ca 30 åriga kriget till omkring 1720, med starkt fokus på karolinertiden.

Det pratade jag väl om i en timme ungefär och visade en del relevanta hästföremål och bilder jämte. Bla ett stångbett fr 1700-talet, ett tränsbett fr samma period och ett par stigbyglar med samma datering.

Använde band annat tex av dessa tre anfallande karoliner fr armemuseums utsrällning som illustration.

3_karoliner.jpg

Fast i större format då....
/KT

Jag skulle gärna varit där! Men DU skulle också varit med på helgen med Bent B (Mariebergs Gård i Kungälv)! Både med del av ditt föredrag och som deltagare. Vi hade både Karoliner-teori och "praktik" inkl vapenhantering och "show-fäktning"! Skitkul! De som tränade med hästar var dessutom iklädda Karolineruniform andra dagen.

Jag skulle gärna varit där! Men DU skulle också varit med på helgen med Bent B (Mariebergs Gård i Kungälv)! Både med del av ditt föredrag och som deltagare. Vi hade både Karoliner-teori och "praktik" inkl vapenhantering och "show-fäktning"! Skitkul! De som tränade med hästar var dessutom iklädda Karolineruniform andra dagen.

Det låter som om det var en jättekul helg. Tyvärr är det litet svårt för mig att sticka iväg långväga i flera dagar pga problem med att fixa djurpassning.

Däremot hade det varit roligt om det fanns fler bukefalister som bor i tex Skåne som skulle vilja träna fäktning till häst och liknande skoj grejor och att vi kunde träffast för att öva några gånger om året eller så.

På sommaren är ju det enda man behöver ett hyfsat platt fält att rida runt på. Ridbana är ju inte strikt nödvändligt liksom...

/KT

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 616
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Härom dagen gick jag till en blomsteraffär. Jag ville köpa något litet, fint och färgglatt som en present till en vän. Jag har en annan...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 137
Senast: Casacha
·
Ridning Som ni nog kommer ihåg fick jag boken Ridning- En Handledning tryckt 1923 skriven av ryttmästare Percy Hamilton av en snäll bukefalist i...
Svar
7
· Visningar
1 210
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka