Foring av islandshest

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sleepy

Hei hei!
Fikk meg islandshest i juni, men det er ingen andre islandshester i stallen, og dette er litt problematisk av og til. Mistenker at hesten min får litt mer enn han trenger...

Det er meningen at han skal få: Morgen: 0,5l pellets
Kveld: 0,5l "blanding" (ulike kornslag blandet med vann til en "grøt")

4-5 kg høy i løpet av dagen, fordelt på morgen, lunsj og kveld. (så han får 3 måltider om dagen)

I tillegg går han noen timer på beite hver dag, og hvis disse timene faller sammen med lunsjen får han ikke høy til lunsj, men beite...

Han har blitt tjukk! (han ble ikke brukt i juli)

Han har blitt ridd 5-6 (MINIMUM 4) ganger i uka siden 01.08, og slik skal det fortsette. Men jeg er redd han fortsatt legger på seg.

Jeg har lyst til å gå ned på foringen, til 0,25l pellets morgen, og 0,25l blanding kveld, og 4kg høy i løpet av dagen.

Hun som har stallen har "nesten dårlig samvittighet fordi han får så lite mat", og det er sånn som han får NÅ. Hun mener at det er ikke kraftforet han blir tjukk av. Men islandshester skal da vel ikke ha så mye kraftfor?

Hun som har stallen mener at han vil bli tynnere etterhvert som vi får "trimmet av ham flesket", men er det ikke bedre å gå ned på foring NÅ, og heller gi han mer senere dersom han skulle rase for fort ned i vekt? Heller det enn å finne ut om et par måneder at det ikke hjalp å "trimme ham"...

:confused:
 
Hur är hästen tjock då ? En stor mage betyder tex INTE att hästen automatiskt är överviktig...en stor mage kan lika gärna bero på proteinbrist.
 
Har stakat mig igenom ditt inlägg, är inte så bra på norska :smirk: men kontentan var väl att du undrar över fodringen.. :D

Nu är det så här, att vi här på forumet kan inte hjälpa dig speciellt mycket om du inte har en analys på ditt hö. Hö kan skilja så pass mycket i sina värden så därför är det viktigt att analysera just sitt hö för att kunna göra en foderstat utefter det.

Sedan undrar jag vad det är för krafftfoder han får, i kg? Och innehåller det mkt proteiner el energi?

En häst ska oavsett ras ha 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Vad bör din häst väga? 350-400 kg? Alltså bör han äta 5-6 kg hö. Minimumgiva är 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt, vilket skulle ge din häst minsta giva på 4,2-4,8 kg hö.
Sedan ang krafftfoder så beror giva och typ av krafftfoder på vad höet innehåller. Krafftfoder ska komplettera höets brister.

Om din häst är tjock, dra ned på krafftfodret, inte höet. Din stallägare har rätt, först drar man ned på krafftfodret om hästen är tjock. Alternativt tar bort det helt. Sedan kan man börja minska på grovfodret- men man får aldrig gå under minsta givan. Sedan kanske du har ett dåligt hö med för lite protein så du måste ge ett krafftfoder med mkt proteiner- då kan du inte ta bort det krafftfodret för att det skapar obalans i foderstaten då, och då blir din häst antingen tjock och/eller får näringsbrist..

Foder är lite invecklat, men ju mer man läser desto mer förstår man. Om du vill veta mer har jag en fodersida du kan få kika på. Den är på svenska då, hoppas du förstår svenska bättre än vad jag förstår norska. :smirk: Säg till här om du vill ha sidan så ska jag skicka den till dig via PM.

MVH Nina
 
Sv: Foring av islandshest

Hej!

Jag har haft en islandshäst i ett år snart och har flera vänner som även de har islandshästar. Min erfarenhet är att försöka få tag på ett så bra hö som möljligt, de klarar sig i stor utsträckning väldigt bra på endast hö och mineraler. Jag har ridit mitt sto ca 2 ggr i veckan och i samband med det har hon fått kraft... Hon är å andra sidan en VÄLDIGT pigg häst så det kan ju bero på det. Hursomhelst är hon väldigt fin och blank i pälsen, även om hon blivit lite småtjock efter sommaren... :smirk:
Sedan beror det ju på hur mycket hästen rör på sig och hur hårt man tränar och så vidare.
Mitt råd är iallafall att utgå från höet och sedan reglera kraftfodret, jag tror att det ofta behövs mindre sådant än vad man tror.. :)
 
Sv: Foring av islandshest

Eftersom tråden är gammal, låser jag den. Dock kan man fortfarande läsa och lära.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: warg
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp