Bitt til unghest

MimmiNO

Trådstartare
Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min
Screenshot_20230822_082617_Chrome.jpg


Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt trinse som var 2 storleker for stort. Ville gi henne noe som var stabilt men mykt.
Hun har hatt det på 3 ganger og jeg er usikker på om hun hater det, eller om hun bare prøver å venne seg til å ha det i munnen. Hun drar tungen mye fram og tilbake under bittet og det kommer mye sikkel/spytt.
Hvor lenge skal jeg teste bittet før jeg bedømmer om hun liker det eller ikke. Jeg leier bare nå, siden hun er skadet, så jeg vet ikke hvordan det kjennes under ridning.
 
Jag upplever att raka/lätt böjliga bett kan uppfattas som otydliga av unghästar. Tygeltagen blir inte lika tydliga som med ett ledat bett och ena tygeln påverkar båda sidorna av bettet. Men om du bara leder är ju inte det fallet här. Men oavsett det brukar jag inte hålla på särskilt länge med ett bett som hästen verkar obekväm med, jag brukar ganska snabbt gå vidare och testa något annat.
 
Jag upplever att raka/lätt böjliga bett kan uppfattas som otydliga av unghästar. Tygeltagen blir inte lika tydliga som med ett ledat bett och ena tygeln påverkar båda sidorna av bettet. Men om du bara leder är ju inte det fallet här. Men oavsett det brukar jag inte hålla på särskilt länge med ett bett som hästen verkar obekväm med, jag brukar ganska snabbt gå vidare och testa något annat.
Håller med, tandläkaren här rekommenderade raka eggbett som standard här men min visade tydligt att det inte var hennes grej, hon tyckte det blev obehagligt att tränsas av t.ex. Tränaren föreslog istället tvådelat med parerstänger och vips var det inga problem.

Många hästar ogillar också vad vi kan uppleva som "mjuka" material då det kan kännas som att det ger mer friktion än metall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: MimmiNO
·
Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
1 941
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 008
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp