Förköpsrätt ?

Melrose

Trådstartare
Funderar lite på det här med förköpsrätt. Om säljaren vill skriva in i kontrakten "Säljare har förköpsrätt vid ev. försäljning", vad innebär det egentligen? Jag tolkar det som att säljaren isf i framtiden kan köpa tillbaka hästen till vilket pris den vill, eller att köparen måste behålla hästen.:crazy:
Om hästens utbildningsnivå höjts så kan ju inte säljaren få köpa tillbaka hästen för tex samma pris den såldes för för säg 2 år sedan. Lite luddigt men jag hoppas nån förstår ;)

Vi tycker att det är rimligt att istället skriva " Säljaren har förköpsrätt till marknadspriset" Någon som har några erfarenheter?

Sv: Förköpsrätt ?

jag skulle tolka det som att fd ägaren ska erbjudas att köpa tillbaka hästen -innan det annonseras eller provas av någon annan.
Personen får ju då betala vad hästen kostar NU (eller ev ngt lägre om man känner för det just för att det är fd ägaren) men de ska få chansen att köpa tillbaka hästen först.

Det är dessutom inte bindande om man inte lägger till ett vite utan man kan göra som samvetet bjuder.

Jag har muntliga avtal på båda mina hästar om att säljaren vid en eventuell försäljning blir erbjuden hästen först, till det pris som hästen då är värd. Det är en bra deal tycker jag, men så har jag också väldigt god kontakt med de personer jag köpt häst av.

Jag har muntliga avtal på båda mina hästar om att säljaren vid en eventuell försäljning blir erbjuden hästen först, till det pris som hästen då är värd. Det är en bra deal tycker jag, men så har jag också väldigt god kontakt med de personer jag köpt häst av.

En bra deal om den funkar, men många har blivit varse om att sådana överenskommelser inte är värda ett dugg när det verkligen gäller.

Det är dessutom inte bindande om man inte lägger till ett vite utan man kan göra som samvetet bjuder.
Fel! Avtal med ingående förköpsrätt-paragraf är visst bindande.
Däremot kan det bli svårt att få till några konsekvenser om det bryts mot den paragrafen. Det är där vite etc kommer in.

*Ts*
Förköpsrätt innebär att säljaren ska ges möjlighet att "stå först i kön" vid en kommande vidareförsäljning. Ordet säger i sig inget om ekonomiska nivåer eller andra aspekter, men en variant är att man får gå in på samma villkor som den andre köparen fått. Men man kan ange fix belopp beroende på tid, utföra värdering för att få fram marknadspris osv.
Mycket beror på varför man vill ha en förköpsparagraf och hur affären i övrigt ser ut.

Fr a är det viktigt att skriva in allt man vill ha med i kontraktet och hellre ta med "onödigt" mycket än utelämna något man tror fixar sig ändå.

LIA

Rätt av dig men ganska likgiltligt, i praktiken är det inte bindande. Ibland så håller man svaren kort av utrymmes/tidsskäl.

jag skulle tolka det som att fd ägaren ska erbjudas att köpa tillbaka hästen -innan det annonseras eller provas av någon annan.
Personen får ju då betala vad hästen kostar NU (eller ev ngt lägre om man känner för det just för att det är fd ägaren) men de ska få chansen att köpa tillbaka hästen först.
Så tolkar jag det också.

Hej! Ok, blandade svar hör jag ;) som tur är verkar det som vinkan komma överens både köpare och säljare, och vi lär nog definiera om förköpsrätten, så att det står att säljaren har förköpsrätt till
marknadspris.

Även jag tolkar en sån grej som att säljaren ska få erbjudandet först, innan den annonseras ut till andra, för det ägaren vill sälja hästen för. Dock är det inte bindande juridiskt. När du köpt en häst äger du den, och den förra ägaren har inte ett skvatt att säga till om ifall du skulle vilja sälja hästen till någon annan sen. Vill säljaren fortfarande ha den rätten får han/hon låna ut hästen på foder istället.

men om säljaren nu inte vill sälja hästen till personen med förköpsrätt kan då säljaren säga att hästen kostar en miljon. Den med förköpsrätt kan givetvis inte betala det och säger nej till erbjudandet och då kan säljaren fritt sälja hästen till vem h*n vill och till vilket pris som helst?

Detta förutsätter att inget pris är inskrivet i överenskommelsen om förköpsrätten mm. utan endast skrivit det så kortfattat som TS beskriver.

Det är inte alls likgiltigt. En enorm skillnad på bindande resp icke bindande avtal.

Det du skriver kan uppmuntra (Se f ö inlägg #10 av Hedinn!! :eek:) till att ingå avtal utan att avse att fullfölja dom. Tänk på att det är blandad kompott av deltagare här.

LIA

Du kan vara övertygad om att säljaren kommer att kolla upp vad hästen verkligen såldes för.

Vad är det med folk här på Bukefalos? Har ni alldeles tappat moral och ärlighet? Vill ni själva bli lurade och bedragna?? Brrr :mad:

LIA

Var det menat till mig?

bukefalos är ett diskussionsforum där man bl.a. tar upp olika situationer och diskuterar runt dessa. Jag hittar inte ett enda inlägg som får mig att reagera på att folk skulle sakna moral och ärlighet. :crazy:

Man tar ju upp dessa diskussioner för att undvika att bli lurade och bedragna, inte för att lära sig att bedra andra. Eller du kanske ser det på ett annat sätt?

Nej, det var i o f s inte direkt till dig (även om även du är inne på spåret: slippa undan det man kommit överens om), skulle skrivit *Kl*, men resonemanget återfinns i många trådar och då oftast direkt hänvisande till "så här kan man göra"! :banana:

Ja, jag ser det faktiskt på ett annat sätt. Vanligen så ventilerar man olika möjligheter att komma undan från att göra rätt för sig. Inte för att göra säkra och hederliga affärer.
Se f ö dom andra inläggen jag kommenterat i denna tråd!

LIA

spinner vidare...

men, är det inte lite märkigt att man inte ska få "bestämma" själv om den häst man köpt? Betalat pengar för. Man kanske inte alls vill att ex säljare ska ha förköpsrätt. Hur är det då?

Då låter man bli att gå in i avtalet! Enkelt va? :)

Märkligt, nej inte ett dugg. Allt hänger ju på varför säljaren vill ha undantaget.
Skulle bilden vara att säljaren vill köpa tillbaka en färdigutbildad häst för underpris, så är det givetvis inte ett avtal man ska gå med på.
Men ponera att säljaren går med på ett försäljningspris klart under marknadsvärdet, kanske för att h*n gillar köparen/andra orsaker, då är det väl inte konstigt om h*n vill gardera sig? Fortfarande, ingen tvingar köparen att gå med på affären.

LIA

Oj, vilken diskussion det blev! :)
Vi har iaf inget emot att låta säljaren ha förtur att köpa tillbaka hästen, det viktiga för oss är att om de då vill köpa tillbaka hästen om kanske 2 år, då vi förmodligen höjt hästens utbildningsnivå och priserna på hästar kanske gått upp, så vill vi kunna sälja hästen för det pris den då är värd. Som tur är verkar det som vi tydligt kommer få in detta i avtalet. :)

Oj, vilken diskussion det blev! :)
Vi har iaf inget emot att låta säljaren ha förtur att köpa tillbaka hästen, det viktiga för oss är att om de då vill köpa tillbaka hästen om kanske 2 år, då vi förmodligen höjt hästens utbildningsnivå och priserna på hästar kanske gått upp, så vill vi kunna sälja hästen för det pris den då är värd. Som tur är verkar det som vi tydligt kommer få in detta i avtalet. :)

Det är lätt att säga nu, om 2 år kanske du står med en stallkamrat/fodervärd/bekant eller medryttare som vill köpa hästen.

Det är inte alls likgiltigt. En enorm skillnad på bindande resp icke bindande avtal.

LIA

Finns det ickebindande avtal? Det låter motsägelsefullt. Vad har man då ett avtal till? Det är inte som jag ifrågasätter, jag bara undrar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 432
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: Presto
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 144
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka