Förkortad normalarbetstid

Vi pratade om detta på jobbet för ett tag sedan och vi skulle gärna gå ner till 6 timmar men då med bibehållen lön;).

Men vår arbetsgivare skulle då vara tvungen att anställa fler personer för det är en omöjlighet att hinna med vårat jobb på färre timmar, i snitt blir det ngn timme över/vecka och person som det är nu. :meh:
Det skulle då skapa fler arbetstillfällen och färre stressrelaterade sjukskrivningar.:)

Vi pratade om detta på jobbet för ett tag sedan och vi skulle gärna gå ner till 6 timmar men då med bibehållen lön;).

Men vår arbetsgivare skulle då vara tvungen att anställa fler personer för det är en omöjlighet att hinna med vårat jobb på färre timmar, i snitt blir det ngn timme över/vecka och person som det är nu. :meh:
Det skulle då skapa fler arbetstillfällen och färre stressrelaterade sjukskrivningar.:)

Så kostnaden ska öka men det ska helt tas från arbetsgivaren? Det är det som gör att iden är ganska dödfödd om man ser det som en generell sänkning. Det är som att säga att AG egentligen har råd att ge alla 20% högre lön, de är bara ovilliga att dela med sig.

Vi måste dela kostnaderna för att få acceptans och funktion i en sådan reform.

Senast ändrad:
För dig kanske det är så. Men för merparten får du ju också räkna in minskade sjukskrivningar, mindre sjukdom osv. Då får vi nog upp snittet för de flesta!

Jag tror absolut att det skulle ge positiva konsekvenser på många håll, men är det verkligen realistiskt att tro att Sverige som helhet skulle leverera lika mycket totalt sett om vi (som grupp) minskar arbetstiden med 25%?

Så kostnaden ska öka men det ska helt tas från arbetsgivaren? Det är det som gör att iden är ganska dödfödd om man ser det som en generell sänkning.

Vi måste dela kostnaderna för att få acceptans och funktion i en sådan reform.

Glömde den lilla meningen att jag inte heller tror att det är genomförbart över alla yrken. :)

Självklart så måste man jämka tid och lön, sen kan det vara möjligt att arbetsgivaren kan spara i långa loppet genom att folk orkar mer när dom är på arbetet för att dom jobbar färre timmar. :up:

På mitt jobb skulle det alldrig gå att sänka arbetstiden då vi inte hinner med allt vi ska göra på 8 timmar !

Glömde den lilla meningen att jag inte heller tror att det är genomförbart över alla yrken. :)

Självklart så måste man jämka tid och lön, sen kan det vara möjligt att arbetsgivaren kan spara i långa loppet genom att folk orkar mer när dom är på arbetet för att dom jobbar färre timmar. :up:

Jag tror också att det finns möjligheter att hela arbetstidsförkortningen inte blir en ren kostnad. Däremot tror jag samtidigt att det är naivt att tro att en minskning från 8h till 6h inte sänker den totala prestationen alls. För de allra flesta gör den det rejält och medelsanningen ligger nog nånstans däremellan.

Att lasta det enbart på AG kommer att skapa större arbetslöshet.

Menar du med "jämka tid och lön" att lönen ska sänkas om tiden minskas?

Jag må vara emot den naiva tron att 6h arbetsdag för alla är rätt melodi. Men jag vill också betona att det är väldigt lätt att bara säga "Nej, det går aldrig.". Med lite eftertanke kan man hitta lösningar.

Och det vore najs om vi kunde dela mer på arbetsbördan och låta fler delta i arbetslivet - samtidigt som vi minskar sjuktalen. En win-win situation för hela arbetstagarkollektivet (både i jobb och ur jobb) och för samhället. Det måste bara ske på ett sätt som gör att vi behåller konkurrenskraft och inte lägger allt på företagen som skapar jobben.

Nej det går inte ! När jag började för 34 år sedan var vi 6 st på min avdelning och nu är vi 2 och ska göra lika mycket som dom 6 tidigare och har ca 90 mil som vi äger mot 60 då vi var mer folk !

Men samtidigt, det är knappast någon nyhet att fler och fler måste sjukskriva sig pga stressen eller att de jobbar för mycket. Hör man inte att det är värre än någonsin nu? (är inte för insatt)

Något måste göras i alla fall och jag tror säkert att det här kan vara en fungerande lösning på vissa/många arbetsplatser. Två timmar gör otroligt mycket för orken och koncentrationen, i alla fall för mig personligen. Men jag förstår att det inte fungerar överallt såklart.

Nej det går inte ! När jag började för 34 år sedan var vi 6 st på min avdelning och nu är vi 2 och ska göra lika mycket som dom 6 tidigare och har ca 90 mil som vi äger mot 60 då vi var mer folk !

Och varför går det inte att anställa fler? För dålig prissättning? Ingen tillgång på arbetskraft?

För att Ag tycker vi ska jobba mer och det där hinner ni med säger han .Har försökt få mer folk i flera år men det är tvärstopp .Han ser på dom två månaderna som vi har lugnt och kan se över och laga utrustningen och inte då vi kör på högvarv!

Men samtidigt, det är knappast någon nyhet att fler och fler måste sjukskriva sig pga stressen eller att de jobbar för mycket. Hör man inte att det är värre än någonsin nu? (är inte för insatt)

Något måste göras i alla fall och jag tror säkert att det här kan vara en fungerande lösning på vissa/många arbetsplatser. Två timmar gör otroligt mycket för orken och koncentrationen, i alla fall för mig personligen. Men jag förstår att det inte fungerar överallt såklart.

Nä, det är verkligen ingen nyhet. Men vi måste väl hitta en realistisk lösning? Lanserar man en konkret och realistisk lösning så tror jag det skulle få mycket stöd, det är nog många som gärna jobbar mindre. Själv skulle jag gärna dra ner på tiden med 3-4 timmar i veckan, men 8 är lite för mycket.

Att bara dra ner arbetstiden med 25% för alla är jag inte övertygad om att det faktiskt leder till mindre stress för de som jobbar på stressiga arbetsplatser.

Jag skulle gärna vara med och betala för bidrag till arbetsgivare genom höjd skatt. Visserligen blir det som en löneminskning, men troligen bra mkt mindre än om jag skulle gå ner i tid med minskad lön.

Jag skulle gärna vara med och betala för bidrag till arbetsgivare genom höjd skatt. Visserligen blir det som en löneminskning, men troligen bra mkt mindre än om jag skulle gå ner i tid med minskad lön.

Jag skulle också kunna betala mer skatt. Jag tror i så fall att det är bättre att höja lönerna i låglöneyrken så att de som vill kan gå ner i tid.

Jag skulle också kunna betala mer skatt. Jag tror i så fall att det är bättre att höja lönerna i låglöneyrken så att de som vill kan gå ner i tid.
Jag är inte säker på att det hjälper.. Har själv inte ngt låglöneyrke men vill inte gå ner i tid pga löneminskning ändå. Det kommer ju ge konsekvenser för pensionen och dessutom tycker jag att deltid med deltidslön är lite av en kvinnofälla..

Vi har hos oss flera som jobbar 75-80% (p.g.a barn, deltidssjukskrivning etc) och inte sjutton är de lika effektiva eller hinner med lika mycket som vi som jobbar heltid och det beror inte på att de skulle vara sämre arbetare. De är bara helt enkelt inte på jobbet lika mycket som vi andra och då får de naturligtvis mindre uträttat. Så nej, jag tror inte på idén som sådan.

Ska det genomföras så får väl folk snällt gå ner de 25% i lön då, precis som föräldralediga etc. får göra. Men av någon konstig anledning vill man inte det :angel:

På Toyotas verkstad genomförde de ju en arbetstidsförkortning med väldigt lyckat resultat. Personalen delades in i två skiftlag, så de jobbar tidigt eller sent varannan vecka och det ingår helgtjänstgöring. OB-tillägget blev bortförhandlat till följd av arbetstidsförkortningen med bibehållen lön. Lokalerna utnyttjas under fler timmar per dag, väntetiderna på att få sin bil blev lagad eller servad blev kortare o.s.v och de fick nöjdare kunder. Däremot tror jag inte den administrativa personalen omfattades av det. Det är ju en stor vinst just för den typen av företag att kunna utnyttja lokalerna 12 timmar istället för 8 timmar. De har själva sagt att de funderade på att bygga ut lokalerna men att det skulle kosta många miljoner och då valde de detta istället. Så för vissa typer av företag kan det kanske vara rätt väg att gå.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 971
Senast: Whoever
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 675
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?
  • Födda-24
Tillbaka