Förkortad normalarbetstid

Realistiskt förslag.

Facken går ihop nationellt och kräver ett treårigt avtal utan löneökningar. I gengäld får de 20 minuter kortare arbetstid per dag per år.

Efter tre år har vi 7 timmars arbetsdag.

Företagen kan använda de avstådda löneökningarna till att nyanställa för att täcka upp för kortare arbetstiden för alla.

Observera att det inte betyder att 8h per dag blir förbjudet. Bara att vi får en sänkt normalarbetstid, utan sänkta löner och utan sänkt konkurrenskraft.

Nu börjar det bli mer realistiskt!

En fikarast är en otroligt lyx som många arbetsplatser inte kan ta.

Men då kanske vi ska förändra arbetssituationen så att alla kan ta en paus (och gå på toaletten t ex, vilket jag har vänner som inte hinner med) under arbetsdagen, istället för att korta arbetstiden ännu mer för att man ska hinna vila mer så man hinner med stressen...

Varför ska ens prestation vara huvudsakligen baserad på antal timmar? Hur vet man vad som är rimligt att göra under dessa antal timmar? Okej, det är lätt att mäta tiden. Och i t ex löpande-band-produktion eller andra yrken med konkreta uppgifter går det ju att hitta "rimliga" nivåer över vad som ska hinnas med under en viss tid. Men för mer abstrakta yrken, t ex inom tjänstemannasektorn?

Det är väl snarare där det är svårt att mäta när en arbetsuppgift är klar. Att skruva ihop och packa x antal produkter på ett löpande band går ju att koppla direkt till lönen, men att planera verksameten är svårare att mäta när den är klar.
Byggbranschen går ju t ex fortfarande på ackord i lönemodellen, men så är det ju en bransch med stora arbetsmiljöproblem också. Det ska hellre gå snabbt, än säkert...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 962
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 970
Senast: Whoever
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 675
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka