Förlossningspsykos

Mynta2

Trådstartare
Hur vanligt är det att en katt drabbas av detta ? Vad gör man åt det ? Syrran har troligtvis...vi vet inte riktigt för andra gången en katt som blivit helskum efter att fött ungar. Första katten, blev totalt personlighetsförändrar efter sin första kull. Från en gosekatt till ett monster som bara fräste åt alla människor, började pissa inne samt betedde sig som en vildkatt. Den vart rent ut sagt lite skrämmande....för man visste aldrig vart man hade henne :crazy: ....Denna katt hon har nu har alltid varit en söt, rar liten kattdam som alltid älskat sina medmänniskor. Hon fick ungar för 9 veckor sedan, de sista veckorna har hon dock förändrat sitt beteende. Hon fräser åt syrran i tid och otid, hon smuger runt och är allmänt störd. Kommer syrran inh i samma rum som katten så reser hon ragg och bara fräser samt sticker iväg. Kan det vara någon slags psykos efter födseln. Menar att, båda katterna blev så förändrad på några veckor, och för första katten gick det aldrig över...så hon fick somna in...Blev lixom bara värre och värre...

Nog borde väl katter liksom människor kunna drabbas av förlossningspsykoser dom med ?

Sv: Förlossningspsykos

Vet att hos de djur som blir agressiva, efter att de fått sina ungar, så brukar det sällan gå över tyvärr.
Har själv fått avliva en av mina bästa, snällaste, gosiga tikar efter att det slog slint för henne efter en valpning. Hon blev rent lömsk...

Har du tur, så kan det helt enkelt vara så att kattan är döless på ungarna och återgår till sitt normala jag efter att dom flyttat hemmifrån.

Nyfiket frågat, är denna katten släkt med den tidigare katten, som blev avlivad pga humörförändringarna efter en kull ??

Nej, dom är inte släkt med varandra alls. Fast nog borde man väl kunna ge hormonspruta som man kan göra till andra djur med hormonstörningar...tex som man kan göra till häst...?! Döless på ungarna verkar hon inte, snarare är hon supermorsa..Men det är människorna som verkar vara problemet....

Hmmmm hon vaktar alltså sina ungar..... Har hon varit så ända sen födseln ??

De som får Förlossningspsykoser brukar ju bete sig tvärt om : från att inte vara intresserade av sina ungar till att rent av känna avsky/hat för dom, så det låter ju inte som att katten har en psykos.
Det låter snarare som om instinkten att försvara sina ungar har gått till överdrift.
Det är bara tiden som kan utvisa om hon blir "sig själv" igen efter att ungarna flyttat hemifrån.

Det är när hon traskar omkring i huset för sig självt och tex syrran kommer in i samma rum som henne som hon blir knäpp. Denna katt har aldrig bitit, klöst fräst eller annat mot människor...detta har dykt upp de senaste veckorna, kanske för max 3 veckor sedan...Ungarna är 9 veckor nu. Katten i sig har vart en ren gossekatt som älskat människor och älskat blivit buren, borstad, klappad osv..Nu bara fräser hon...

Hon kanske har ont någonstans ??
Tycker nog din syster ska ringa och rådfråga veterinär..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 359
Senast: fixi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 228
B
Övr. Katt Jag skulle introducera hunden och katten för varandra idag, vilket hittills gått otroligt dåligt! :( Jag har lite småpanik och vet inte... 2
Svar
28
· Visningar
7 597
Senast: MonteRose
·
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 141
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår