Bukefalos 28 år!

Jag har blivit fostermamma - katt rehab?

Megs

Trådstartare
Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag skrivit på för att bli fostermamma och har nu en misse hemma tillfälligt för ”rehab”.

Missen är en liten söt svart-vit hona på ca 8-10 månader. Hon levde först som innekatt och var en glad och social kattunge.
På något sätt började barnen i familjen bli elaka mot henne och efter ett tag blev hon utslängd då hon sa ifrån mot barnen, hon hittades senare av någon efter att ett gäng ungar:devil: varit riktigt elaka mot henne, slagit och jagat henne samt bussat en hund på henne. Tydligen ska detta ha pågått ett tag innan någon fick fatt på kattstackarn och lämnat henne till räddningscentret.:cry:

Kattan är ganska tunn, inte farligt smal men lite för tunn, och har ett (vet.behandlat) sår på ena sidan efter hunden som var på henne. Hon är kollad av vet, såret är på g att läkas och hon har blivit kastrerad, avmaskad avlusad etc.

Hon har farit så illa att hon inte litar på folk alls, de på katthemmet kallade henne för ”Jekyll and Hyde” då hon ena stunden var gosig men sen helt plötsligt går till full attack och därmed är det svårt att hitta nytt hem till henne just nu.
Nu är hon som sagt på ”rehab” hos mig.
Hon bor i stor hundkennelbur (för opålitlig/farlig att ha lös och enl råd av katthemmet som också försett oss med denna bur) med låda, litet hus, filt, mat, vatten osv hos sig. Det frästes och viftades med tassar genom gallret bara vi människor gick förbi henne. Vi ignorerade henne och störde bara vid matdags. Låter henne vänja sig med hur vi rör oss i huset och så men låter henne vara annars. Halva buren har vi täckt med en filt för att hon ska få det lite mer privat och bara ha en bursida att vaka över s.a.s.
Det är planerat att hon ska bli utekatt på heltid så att hon inte behöver ha folk för mycket inpå sig men just nu är det för kallt för henne.

Vi var tvungna ha handske på bara för att sticka in handen för att byta matskålen o lådan, eller tja, de första dagarna hade vi det för då hon attackerade för fullt.
Nu har hon varit hos oss i 5 dagar och nu vi kan för det mesta sticka in handen vi skålbyte utan att riskera någons liv nu och vi har blivit så pass bra vänner att hon bara fräser på oss. ;)

Hon funkar ganska ok med andra katter verkar det som, mina egna har varit framme och hälsat vi buren och visst frästes det lite första timmen hemma men nu nosar de på varandra sen går vidare och min lilla kattunge stack in tassen till elakingen men hon sniffade bara och brydde sig inte efter det och en gång verkade det t.o.m som att de lekte lite tillsammans genom gallret med fransarna på filten.:D

Vi funderar på att släppa ut henne i varsdagsrummet ihop med EN av våra katter en stund i helgen (under uppsikt såklart), vad tror ni om det?
Andra tips också tack om hur vi ska få stackaren att bli en trevlig katt igen?
 
Sv: Jag har blivit fostermamma - katt rehab?

Köttbullemetoden brukar pacificera även mycket rädda, förvildade och agressiva katter.

Tillgår sålunda att man har en halv köttbulle och visar katten ( utanför buren eller nära den buske där katten kurar).

Låter den förföriska doften visualisera sig i kattens närhet, så man ser att katten i varje fall märkt att det finns en köttbulle där.

Sedan lägger man in köttbullen till katten som konsumerar den.

( Är katten lös och mycket skygg så får man helt enkelt börja med att sätta ut mat till den så att den håller sig nära den platsen och börjar bevaka matskålen).

Gradvis så övergår detta till att katten får ta köttbullen ur ens hand.

Efter en tid så tror katten att denna människa är en underbar köttbullsautomat.

Vid det här laget brukar katten ha lugnat ner sig så pass att man kan börja ha den lös i tex köket.

Och så vänjer man katten att i varje fall EN människa är kattens vän.

Vi har tämjt helt förvildade katter på detta vis, visst det kan bli ett och annat bett i ens finger under processens gång men man kan ju ha en läderhandske på i början...
 
Sv: Jag har blivit fostermamma - katt rehab?

Fast hon är ju inte vildkatt, hon litar bara inte på folk efter att hon fått så mycket stryk och annan dålig behandling... Kanske funkar ändå, ska testa, har ont om köttbullar hemma men skinka går väl också bra? ;)
Är mest lite orolig fortfarande om hon skulle slå mot mig med sina sylvassa naglar om jag sitter nära förlänge

En fd vildkatt har jag dock också hemma sen i somras för den delen fast han börjar det "bli folk av" nu :D
 
Sv: Jag har blivit fostermamma - katt rehab?

har ont om köttbullar hemma men skinka går väl också bra? ;)

Man får ju se vad för saker som katten tycker är godast! Ju godare ju större verkan! :d

Min bortskämda kisse Frans är tex helt såld på brieost. Bara jag tar i paketet med brie kommer han sättande till köket!

Vår andra katt Tigra tittar på mig som om jag höll på att förgifta henne om jag sträcker fram en bit brieost.

Lycka till i varje fall!- Det är fint med människor som förbarmar sig över djur som det är synd om.
 
Sv: Jag har blivit fostermamma - katt rehab?

Jag tror att vi kommit en bit påväg igår, då kuttrade hon och spann när det var matdags och jag fick t.o.m klappa henne lite i utbyte mot lite kattgodis efter det. :D

Jag tror att hon kan vara en trevlig liten katt hos rätt folk men hon kommer förmodligen att stanna hos oss nån vecka till.

Vi ska prova att låta henne komma ut ur buren en stund i helgen.
 
Sv: Jag har blivit fostermamma - katt rehab?

Hon kan ha blivit slagen av händer och sparkad av fötter,det medför i så fall att hon är rädd för händer och fötter och reagerar då på plötsliga rörelser genom att försvara sig, bli aggressiv.
Ibland får man börja med en borste för att komma åt att röra katten så det är ju positivt att du får röra henne direkt med handen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
851
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 851
Senast: cili
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 204
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Jag ska skaffa en kattunge, den ska bara bli leveransklar först. Har sedan innan en 10årig siamesherre, som mycket tydligt talat om...
Svar
5
· Visningar
1 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp