försäkra eller inte??

M

Mie

Har nyligen köpt en sällskapsponny (minishettis) som ej varit försäkrad. vad är vettigast att göra? Teckna en ny försäkring eller sätta undan en slant för ev. olycksfall/sjukdomar varje månad?

Sv: försäkra eller inte??

Beror på, hur långt är du beredd att kosta på behandling ur egen ficka?

Vi köpte en åldrig shettis utan försäkring, vi har inget val utan måste köra utan försäkring. Har dock bestämt att vi inte kommer att behandla om något allvarligare/kostsammare uppstår.

Jag ska köpa en minishettis, 1 år, hingst på fredag. Kommer att försäkra denna. Det är inte så dyrt att föräkra, anser att det är värt det iallafall! Kommer att teckna hos folksam och betalar då 993 kr i årspremie. Då är han A1 liv och A1 vet upp till 50 000. Liv: 9000 kr.

jag hade försäkrat. Som ovanstående skriver behöver det inte handla om något dyrt månadsbelopp. Men det är juh jag det :)

Jag har en shettis som sällskapsponny (Han kostade 4.000:-). Jag valde att bara ha veterinärvårdsförsäkring på honom, men valde en utökad som ersätter kostnader upp till 100.000:-

Jag resonerade som så att om han blir sjuk eller skadad, så vill jag ha råd att låta behandla honom. Däremot tyckte jag det var onödigt med Liv/Användbarhet.

min lill ponny kostade ca 75 kr/mån i försäkring, livärde ca 5000 och ganska mkt veterinärvård.

Beror på, hur långt är du beredd att kosta på behandling ur egen ficka?

Vi köpte en åldrig shettis utan försäkring, vi har inget val utan måste köra utan försäkring. Har dock bestämt att vi inte kommer att behandla om något allvarligare/kostsammare uppstår.

Jag har min travare på 17 år på samma sätt. När jag fick henne var hon för gammal för att försäkra på något vis så jag har inte haft nå val alls. Det är såklart lite av en chansning, men något kostsammare lär jag inte kosta på henne. En död häst lider inte så jag har lovat mig själv och henne att den dagen priset stiger i höjden för hennes ev. behandling så väljer jag att avliva henne.

Alltid vet vård.

Min lille shettis blev sjuk efter vaccinationen i år, och som följd fick han hyperlipemi, tror jag det stavas.

Det blev en vecka på intensiven med sluträkning på 32 000.

Att ta beslut att avliva en en häst bara för att den inte äter och dricker är jättesvårt.
Nästan omöjligt.

Jag har vet och liv försäkrning på min shettis. Jag sätter mig inte i sitsen att säga avliva pga att jag inte har råd att betala.

Hade førsækrat ær aldrig kul att ta ett svårt avgjørande ifall olyckan skulle vara framme.
Æven om ponnyn inte ær værd så mycket så ær det ett liv som man har ansvar før och jag hade inte kunnat ha på mitt samvete om jag varit tvungen att avliva en ponny som kunnat ræddas.

Det beror ju helt på vad du själv vill. Är du beredd att betala allt ur egen ficka och kanske behöva göra bedömningen att ponnyn inte är värd att "laga" för den kostanden som uppstått?

Liv/användbarhet kanske är onödigt att försäkra om ponnyn var billig och inte kommer öka i värde (vilket jag antar att det gäller i detta fall). Men vård kan vara ganska skönt att ha ändå.

Min grabb kostar ca tusenlappen om året, hade blivit en smula billigare om jag kunnat ta bort liv/användbarheten (är bara värd 8 papp så...) men då tappar jag veterinärextran, vilket jag inte vill.

Så summan av kardemunnan, vore jag dig skulle jag ha en veterinärvårdsförsäkring men ingen liv/användbarhet - den lilla summan kan man buta ihop på egen hand istället för att betala ponnyn tio gånger om åt försäkringsbolaget.

Senast ändrad:

Jag har en minishettis och han var inte försäkrad när jag köpte honom. Jag har honom försäkrad i Agria och det kostar bara ett par hundra om året och då är han fullförsäkrad.

Det är lätt att resonera att man ska avliva om hästen blir dålig och man måste ta ut veterinären men det är ju inte alla skador som är "dödliga".

Min ena som tack och lov är försäkrad kom in med ett sår på benet som behövde sys. Eftersom det var söndag kväll så blev notan extra dyr och slutade på runt 4000kr totalt med ett återbesök efter div omständigheter. Inte hade man haft en tanke på att avliva pållen bara för att den fick ett sår på benet!

Att veterinärvårdsförsäkra en minishettis kostar inte många kronor i månaden!

Jag vill bara tala om att hästen ifråga blev försäkrad redan första veckan han kom i min ägo och har så förblivit. Man vet aldrig när olyckan är framme eller huruvida han håller sig kry.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Visste inte vad jag skulle lägga för prefix, men men. Hur har ni det med försäkringar på er själva? Jag har en livförsäkring som...
Svar
8
· Visningar
353
Senast: escodobe
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 651
Senast: Sofie.S
·
Juridik & Ekonomi Hur mycket av er buffert har ni direkt åtkomst till? Jag har ett sparkonto som inte är på min vanliga bank och som har bättre ränta... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
5 094
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?