FÖrsÄkra Gammal HÄst - HjÄlp!

D

Doneloge

Vet ej riktigt vart det här ska ligga. Vet nån om det finns ett försäkringsbolag som man kan försäkra ett 19 årigt hbl hos? Det är bara veterinärvård jag är ute efter!

Sv: FÖrsÄkra Gammal HÄst - HjÄlp!

De flesta försäkringsbolagen ställer inte upp med försäkringar på häst över 15 år. I undantag kan man få en typ A2 ifall det handlar om en avelshäst men i övrigt är det "nit".

De hästar som försäkrats före 15 års ålder får sin premie och försäkringssumman sänkt med ett par procent varje år över 15 års ålder...reservation för ev. åldersändringari villkoren.
:cool:

Om du inte redan har köpt hästen och den är försäkrad hos säljaren så kan du flytta över försäkringen på dig vid köpet, annars är det tyvärr kört. :( Det finns inget bolag som nyförsäkar en så pass gammal häst.

Tyvärr så handlar det om en foderhäst där ägaren har betalat in försäkrings premien för sent, så försäkringsbolaget har nekat att försäkra hästen längre och ska skicka tillbaka den nu betalda premien. Jag vet ej hur vi ska lösa det, då ingen av oss kan ha en oförsäkrad häst.... :cry: :cry: :cry:

mitt sto är 18 år & försäkrat i agria...har alltid varit det, de sa inget om hennes ålder när jag ville försäkra henne..tog visserligen över förra ägarens...men ändå, även gamla hästar ska väl ha rätt till vet.vård.

Jag håller med. Tycker det var väldigt dåligt gjort av försäkringsbolaget att neka försäkringen för att betalningen var sen. Hoppas på att de kanske ändrar sig om jag erbjuder mig att betala försäkringen istället för ägaren, för då vet jag att pengarna kommer in i tid!

Man får ju ta över en försäkring som redan finns, tex. vid ägarbyte. Men man får inte nyförsäkra en häst över 15 år, så har de flesta bolag.

En gammal häst har rätt till vet.vård vid behov, oavsett om det finns en försäkring eller inte!

Doneloge skrev:
Jag håller med. Tycker det var väldigt dåligt gjort av försäkringsbolaget att neka försäkringen för att betalningen var sen. Hoppas på att de kanske ändrar sig om jag erbjuder mig att betala försäkringen istället för ägaren, för då vet jag att pengarna kommer in i tid!

Är premien inte betald i tid, så skickas det ju ut Minst en påminnelse.. Ägaren måste ha varit Väldigt sen med inbetalningen, för att f-bolaget ska säga upp försäkringen....Med tanke på hästens ålder, så är det nog omöjligt att hitta ett f-bolag, som låter dig teckna en nyförsäkring på hästen, tyvärr..
Dessutom så har en del f-bolag, som så att man kan Inte teckna endast vet.vård, utan måste dessutom ha lägst deras minimi-livförsäkring, för att teckna vet.vården..

Kan ni inte teckna en veterinärvårdsförsäkring då?

Det är det jag vill göra. Jag behöver bara veterinärvårdsförsäkring till honom och det spelar ingen roll för mig om vi inte får ut pengar om han dör. Kan vi inte lösa försäkringsproblemet så måste vi ta bort honom. :cry: Hoppas att försäkringsbolaget går med på att skriva över försäkringen vi hade på min pappa istället, för då får de garanterat sina pengar i tid. Men jag tror inte att det går. Ägaren fick hem en påminnelse och jag gissar att hon betalde den försent. Hon trodde att hon skulle få några påminnelser till (verkar inte vara första gången detta hänt) :crazy: ....

Men... jag tror du har missuppfattat en sak. Det är ju inte så att han kommer att avlivas för att försäkringsfrågan inte löser sig...

DjChuikita skrev:
mitt sto är 18 år & försäkrat i agria...har alltid varit det, de sa inget om hennes ålder när jag ville försäkra henne..tog visserligen över förra ägarens...men ändå, även gamla hästar ska väl ha rätt till vet.vård.

Alla hästar har rätt till veterinärvård och vi hästägare har förmånen att kunna försäkra den biten. Det är dock inte någon självklar rättighet att ha en försäkring. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och betala själv för veterinärvården. Inse hur höga premierna skulle vara om inte bolagen satte en gräns. :cool:

Mirraya skrev:
Men... jag tror du har missuppfattat en sak. Det är ju inte så att han kommer att avlivas för att försäkringsfrågan inte löser sig...
Nej, jag har inte missuppfattat nånting. Ägaren kommer troligtvis att avliva hästen om vi inte kan försäkra honom (för jag vill/kan inte ha kvar hästen då). Hon har nämligen själv inte råd att ha honom heller och det kommer inte gå att skänka bort honom.

Piraja skrev:
Inse hur höga premierna skulle vara om inte bolagen satte en gräns. :cool:
Men grejen är den att de inte satt en gräns utan, de har bara bestämmt att inte låta oss försäkra honom längre. Det hade varit annorlunda om de sagt att alla hästar över 18 år inte skulle gå att försäkra, men att bara bestämma sig för att inte försäka honom tycker jag är dåligt. Men för försäkringsbolaget är det nog inte lönsamt längre att försäkra honom då vet. kostnader har varit dyra (hade precis fått tillbaka massa pengar av bolaget innan de bestämmde sig för att avsluta fösäkringen)...

Doneloge skrev:
Men grejen är den att de inte satt en gräns utan, de har bara bestämmt att inte låta oss försäkra honom längre. Det hade varit annorlunda om de sagt att alla hästar över 18 år inte skulle gå att försäkra, men att bara bestämma sig för att inte försäka honom tycker jag är dåligt. Men för försäkringsbolaget är det nog inte lönsamt längre att försäkra honom då vet. kostnader har varit dyra (hade precis fått tillbaka massa pengar av bolaget innan de bestämmde sig för att avsluta fösäkringen)...

Men har du inte läst inläggen? Försäkringsbolagen nyförsäkrar inga hästar över 15 år...och om du redan har dyra vet.kostnader kanske det är bäst för hästen att få sluta sina dagar? :cool:

Senast ändrad:

Avliva hästen bara för att den inte är försäkrad? Varför inte hålla den oförsäkrad och avliva den dagen då det händer något som ni inte har råd med (låter "rått" men det är ju en gammal häst som jag förstår att man inte lägger hur mycket pengar som helst på). Lägg undan de pengar som varje månad skulle gå till att betala försäkringen så har du/ni en buffert om något händer.

Jag tror inte att f-bolaget har gjort något fel och bestämt att "Nu ska vi upplösa Bruntes försäkring bara för att..." utan har ägaren inte betalt trots påminnelser så kan man ju inte skylla på f-bolaget.

Ullis

Doneloge skrev:
Men grejen är den att de inte satt en gräns utan, de har bara bestämmt att inte låta oss försäkra honom längre.

Jag tycker du ska ta och läsa försäkringsvillkoren, nu sitter du ju bara och bluffar.

Försäkringsbolagen nyförsäkrar ingen häst över 15 år (vissa raser har en något högre åldersgräns, tror det är bl a lippar i de flesta bolag).

Självklart måste bolagen sätte en gräns, dessa åldersgränser är inget nypåfund och alla som tar en försäkring får villkoren. Och därmed informationen att om man INTE BETALAR PREMIEN sägs försäkringen upp.

Förstår inte varför ni måste ta bort hästen innan det har hänt något, men det är ju givetvis upp till hästägaren.

Jag har läst dit inlägg, du säger NYFÖRSÄKRAR inga hästar över 15 år, men nu gäller det ju en häst som var försäkrad. Jag vet själv inte hur sen ägaren var med betalningen, jag vet bara att premien skickas tillbaka till henne, vilket jag tycker är lite konstigt. Hade förstått om det varit så att de aldrig fått pengarna och då sagt upp försäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
979
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 902
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V