FÖrsÄkra Gammal HÄst - HjÄlp!

Sv: FÖrsÄkra Gammal HÄst - HjÄlp!

Lovisaleonora_ skrev:
Jag tycker du ska ta och läsa försäkringsvillkoren, nu sitter du ju bara och bluffar.

Jag sitter inte och bluffar, jag är fullt medveten om att de inte nyförsäkrar hästar över 15 år, men denna häst har ju varit försäkrad fram tills någon månad sen. Det jag tycker är konstigt är att försäkringsbolaget ej sagt upp försäkringen innan, utan säger upp den när premien är betalad (och jag skickat in en massa vet. räkningar samtidigt).

Då det är min foderhäst det gäller, så är det inte jag som bestämmer vad som händer med honom. Mit kontrakt med ägaren har brytits och nu bestämmer hon. Skulle tro att hon tar bort honom då hon inte har möjlighet att ha honom.

superstar skrev:
Varför inte hålla den oförsäkrad och avliva den dagen då det händer något

Jo, visst skulle vi kunna göra så, men det hela blir mycket krångligare nu då det inte är min häst utan foderhäst. Då det krävs att ägaren håller hästen försäkrad, så har vårat kontrakt brutits och hon bestämmer nu hur det ska bli. Jag är inte säker på att jag vill ha kvar en oförsäkrad häst, det känns väldigt riskabelt. Jag tror inte heller att det kommer bli en dyr grej som händer och vi tar bort honom, utan att det kommer att vara massa småsaker som kommer att kosta mycket i slutändan. För tillfället vet jag varken ut eller in... Känns hemskt, men det kanske är bättre att ta bort hästen innan han börjar må dåligt liksom, men å andra sidan vill jag verkligen ha kvar honom... Ska se vad försäkringsbolaget säger när ägaren ringer idag...

Doneloge skrev:
men denna häst har ju varit försäkrad fram tills någon månad sen.

nu gäller det ju en häst som var försäkrad.

Det jag tycker är konstigt är att försäkringsbolaget ej sagt upp försäkringen innan, utan säger upp den när premien är betalad (och jag skickat in en massa vet. räkningar samtidigt).

nyckelorden här är Har varit & Som var försäkrad.... Dvs den ÄR Inte försäkrad nu....

Anledningen till att försäkringsbolaget skickat tillbaka pengarna är nog, för att försäkringen hade förfallit och inte gällde längre i kombination med att det för sent betalades in en premie på en försäkring som inte finns längre OCH i samma veva kom det in "en massa vet.räkningar samtidigt"

Tycker det är helt logiskt att dom inte ville försäkra om hästen under dom omständigheterna... :angel:

Normalt skickar bolagen inte ut ngn direkt uppsägning utan vad som gäller står på påminnelsen. Om försäkringen varit obetald en kortare tid (ngn el några veckor) brukar den återupptas på samma vilkor men här verkar det varit fråga om någon månad.
PL

Vilken tråkig sits du hamnat i!

Kan du inte låta honom vara kvar tills det händer honom något som kräver dyrbar veterinärvård? Jag känner ju till hästen och vet vilka problem han har, men är det något som kräver regelbunden veterinärvård? Han är ju så rar annars :love:

Hoppas att det ordnar sig för dig!

Doneloge skrev:
Jag sitter inte och bluffar, jag är fullt medveten om att de inte nyförsäkrar hästar över 15 år, men denna häst har ju varit försäkrad fram tills någon månad sen. Det jag tycker är konstigt är att försäkringsbolaget ej sagt upp försäkringen innan, utan säger upp den när premien är betalad (och jag skickat in en massa vet. räkningar samtidigt).

Då det är min foderhäst det gäller, så är det inte jag som bestämmer vad som händer med honom. Mit kontrakt med ägaren har brytits och nu bestämmer hon. Skulle tro att hon tar bort honom då hon inte har möjlighet att ha honom.

Jo det räknas som en NYFÖRSÄKRING i ert fall eftersom försäkringen löpt ut då den inte betalts enligt gällande villkor, det är alltif en NYFÖRSÄKRING på hästar som inte har en försäkring vilket inte eran har pga av ägaren slarv/ betalning oförmögenhet, sen spelar det ingen roll om hästen har varit oförskrad 2 vckor eller inte 5 år, och jag förstår försäkring bolaget till fullo att de inte tar emot dina veterinärräkningar då inte de fått in någon försäkringspremie.

Ingen betalning av föräkring premie = bruten försäkring och då behöver inte försäkringbolaget säga upp en försäkring det har ju redan hästägaren gjort iochmed att inte betala försäkringen.

Ja du jag vet inte hur jag ska göra. Blir helt snurrig av att tänka på det hela. Problemet är ju om det blir massa små räkningar hela tiden... Jag vet verkligen inte. Är orolig för att jag inte kommer våga ta bort honom sen när det behövs, utan kommer skjuta upp det hela tiden... Är det bäst att vänta tills han lider, eller låta honom tas bort nu när han kommer minnas hur bra han haft det.. Blir galen. Kan inte nån bestämma åt mig...?

Jo, men det jag vill göra är att försöka ta upp den gamla försäkringen... Men jag vet inte om ägaren lyckats göra det. Jag fick ju ut pengarna för de vet. räkningarna jag skickat in...

Doneloge skrev:
Jo, men det jag vill göra är att försöka ta upp den gamla försäkringen... Men jag vet inte om ägaren lyckats göra det. Jag fick ju ut pengarna för de vet. räkningarna jag skickat in...

Men det finns inget som heter ta upp en gammal försäkring, det är en nyförsäkring som gäller.

Det tycker jag faktiskt var väldigt generöst av bolaget att betal dem åt dig, eller de kanske var "gamla" och gällde för det var innan sista förfallodatum innan ägaren struntade i att betala premien?

Gnist skrev:
Tycker det är helt logiskt att dom inte ville försäkra om hästen under dom omständigheterna... :angel:

Jag kan förstå försäkringsbolaget också, för han har kostat de mycket pengar nu och premierna har väl varit lite försenade (då och då verkar det som). Men det lämnar mig i en väldigt jobbig sits. Det hade varit lättare om man kunnat skriva över den gamla försäkringen på mig, för då skulle jag veta att de alltid får sina pengar i tid. Men nu är det ju försent...

Precis, de var från innan försäkringen gick ut. Men jag vet iofs inte hur länge han har varit oförsäkrad. Ägaren trodde tydligen att hon skulle få mer än en påminnelse, men det fick hon inte. Innan har hon tydligen fått några stycken :crazy: .. Men de har väll fått nog av det nu. Synd bara att vi inte visste hur det skulle bli innan, då hade jag betalat försäkringen själv...

Hade det varit mitt dilemma hade jag väntat med att ta bort hästen tills det verkligen "behövdes". Det hade också varit lättare för mig personligen att klara av att ta bort en häst som verkligen led, än att ta bort en med småkrämpor. Jag vet inte ifall han har blivit sämre sedan jag träffade honom sist i maj, men jag kommer ihåg hans olika små problem. Förutom dessa tycker jag att han är en mycket trevlig häst som man verkar kunna ha mycket roligt tillsammans med!

Tack Görel. :) Jag velar faktiskt mot att ha kvar honom lite till. Vissa dagar är han så pigg och glad att jag tror att han kommer leva i evigheter, men dagen efter kan han vara så trött och grinig så att man börjar tro att det är slutet för honom. Jag ska prata med min tränare om det ikväll. Hon har ridit Larry när han var 11 år och känner honom rätt väl, så jag hoppas på att hon kan hjälpa mig med hur jag ska göra. Det som får mig att vela mycket är tyvärr de kostnader jag redan haft för honom, även om ingen av räkningarna varit över 4 000 kr, så har det blivit mycket i slutändan :eek: !!

Ska man hårddra ditt resonemang skulle man i princip kunna strunta i att betala försäkringspremien för att sedan börja betala igen när man behöver försäkringen.

Och så kan det ju inte fungera.

Självklart är det en ny försäkring som tecknas om det är så att man inte betalat för den gamla så pass länge att den förfallit och blivit annulerad!

Har du fått besked från försäkringsbolaget (eller hästägaren) under vilken tid hästen faktiskt varit försäkrad? D v s under vilken period försäkringen varit betald.

Jag tycker det verkar som risken är stor att ägaren fibblat lite med informationen och struntat i betalningen längre än vad som kanske framgått från början...

Nej, jag säger inte att man ska strunta i att betala premien tills man behöver försäkringen, utan det jag vill göra är att betala för den tiden som han varit oförsäkrad, samt betala för 6 mån framåt. Får se vad försäkringsbolaget säget till ägaren.

Jag har ett försäkringsbrev som visar att hästen har varit försäkrad innan och jag tror på ägaren när hon säger att hon har betalat premierna fram tills denna som kom in sen... Hur sent måste jag fråga henne...

Man kan ju välja betalningsalternativ som passar en själv, betala per månad t ex. Och har man inte pengar att betala försäkringen kan man ju heller inte ha hästen försäkrad.

Att betala senare, när man har råd, fungerar ju inte för försäkringsbolaget.

Försäkringsbrevet får du innan du har betalt, det får du med inbetalningen. Det kan alltså vara så att hästen varit oförsäkrad längre än ägaren låter påskina.

Precis som typ alla andra sagt, du kan inte teckna en ny försäkring, men när jag köpte min vbl-travare så var han 17 år och oförsäkrad då tidigare ägare tyckte att det var onödigt att ha en försäkring på en så gammal häst. Jag pratade med min handläggare på AGRIA, vi tecknade en "katastrof" försäkring på honom, det är alltid nåt resonerade jag, men den täcker ju inte vet. vård utan endast om det händer nån "katastrof", typ hästen blir påkörd av en bil, bryter benet, åskan slår ner. Om detta hade hänt så hade jag blivit ersatt med försäkringsvärdet den dag jag tog bort honom. Men som jag sagt innan, den täcker inte vanlig vet. vård.

När det gäller att ha kvar hästen/ta bort den nu.. Mår hästen tillräckligt bra för att kunna ha glädje av livet ett tag till, varför då inte ha honom kvar och njut av dagarna ni har kvar tillsammans, oförsäkrad. Händer något, han blir sjuk el skadad, ta bort honom då, han kostar inte dig mer nu, så länge han är frisk. Och om jag förstår dig rätt så har ni haft mkt veterinär vård nyligen, eftersom att jag inte vet för vad så är det ju svårt att ge dig ett råd på vad du bör/ska göra.
Mina 3 hästar som jag tagit bort har jag tagit bort innan dom behövde börja lida, en var gammal 28 år och två hade obotliga skador.
/Anna

Agria katastrof kan täcknas för äldre hästar :)

Doneloge skrev:
Nej, jag säger inte att man ska strunta i att betala premien tills man behöver försäkringen, utan det jag vill göra är att betala för den tiden som han varit oförsäkrad, samt betala för 6 mån framåt. Får se vad försäkringsbolaget säget till ägaren.

Jag tvivlar starkt på att dom accepterar det förslaget...

Nej, jag vet jag kan förstå försäkringsbolaget om de inte orkar med ägaren, det är helt förstålig, men det är synd för mig att det gått så långt, för mina föräldrar skulle ha råd att betala premien utan problem, men nu är det som det är och jag får försöka hitta en lösning på det hela....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
979
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 902
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka