Försäkra utan besiktning?

ForeverYoung

Trådstartare
Hoppas att jag lägger tråden på rätt ställe nu...

Finns det någon typ av försäkring i något bolag där man kan försäkra en häst utan att besiktiga först? Det gäller en c:a 10 år gammal importerad ponny.

Sv: Försäkra utan besiktning?

Jag har försäkrat alla mina hästar utan besiktning.
Ring och fråga de olika bolagen.

Min erfarenhet säger att det går sålänge hästen i frågan varit skadefri. Lillponnyn gick att försäkra utan besiktning (alltid varit frisk och hel) men araben ville dom ha en besiktning på pga tidigare behov av veterinärvård.

Under ett visst värde brukar det inte vara några problem. Såvida hästen är frisk och skadefri.

Det beror som tidigare nämnts på sjukdomshistorien och vilket livvärde man väljer, men också på vilken omfattning på vet-vård man väljer enligt min erfarenhet, så enklast är att ringa o fråga respektive bolag.

När jag skulle försäkra mina 4-åriga fjording i IF i 35´ liv och 100´vetvård krävdes veterinärbesiktning, men tidigare häst som bara haft 50´vetvård har ej krävts. Andra hästar är egna uppfödningar eller övertagen försäkring = ingen besiktning.

Vissa bolag skickar ut sina ombud att göra en enkel besiktning om det är under ett visst liv- och vet.vårdsvärde.

KL

Beror det även på rasen? Då jag försäkrat unga djur har det räckt med djurägarförsäkran, äldre vet bes.

Det är nog mer från bolag till bolag. Vårt bolag har slutat med ombudsbesiktningar. Under ett visst värde/omfattning så är det djurägarförsäkran, över är det besiktning.

Jag ska försäkra en häst nu, IF har att besiktning ska finnas om hästen har ett livvärde över 30 000 kr.

jag försäkrade min senaste utan besiktning. Eller han besiktades men Folksam ville inte ha ngt intyg. Han är A1 försäkrad med dubbelvetvård, dock bara 20 i liv.

Jag försäkrade min häst i Folksam utan något besiktningsintyg när hon var 6 år gammal. 50'000 vet. vård och 40'000 liv. Andra hästen försäkrades också utan besiktning, men det var ju hennes föl så det var väl inget större behov av det. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har vår 10-åriga D-ponny (Skåne) ute till försäljning till halva priset mot vad som var "normalt" för tre år sedan. Det är i princip... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 263
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 730
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 858
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025