Försäkring för huskatt?

B&B

Trådstartare
Tänkte försäkra mina två katter, de är hus/bondkatter så de flesta som jag nämnt det för undrar varför... Är det ovanligt att man har sina huskatter försäkrade?

I ansökan (Folksam, har alla andra försäkringar där) står det att om man vill ha en livförsäkring får maxbeloppet vara kattens marknadsvärde, vad är en huskatts marknadsvärde då? Eller räcker det med veterinärvård för en sån misse?

Tacksam för svar!

Sv: Försäkring för huskatt?

På Folksam tror jag maxvärdet för livförsäkring på huskatt ligger på 1000:- . Det är ju upp till dig om du vill ha liv på dom eller ej. Veterinärvården är ju klart viktigast.

Det blir vanligare och vanligare att man försäkrar sina huskatter, vilket är jättebra. Även om andelesn försäkrade huskatter inte är så stor, så ju fler desto bättre. Det kan bli enorma summor om man inte har den försäkrad.

Jag hade min huskatt försäkrad iaf.

Det är vanligt att man har sin husis vet.vårdförsäkrad. Den kostar ju lika mycket att behandla om det händer något som en "dyr raskatt". Hos agria får man livförsäkra huskatter för 1000:-, men det gör man ju som man vill. Jag har två raskatter varav den ena inte har livföräskring och den andra är försäkrad till något mindre än inköpspriset.

Varför ; Tja, jag har svårt för att hosta upp över 10 papp för en ev. operation, och jag skulle i det läget hellre råna en bank än att ta bort katterna för att jag inte har råd... då är försäkringen en säkerhet som dock inte tar bort hela kostnaden men en stor del av den.
Och jag älskar mina katter mer än nånting annat jag har, och det är för att de är mina katter.. oavsett stamtavla.
Min ena katt kommer från en psykiskt sjuk dam som hade för många katter i sin lilla lägenhet, den andra kommer från en familj som skulle skjuta honom och alla hans 15-16 fränder, kusiner, syskon och bryllingar.
De har haft det piss och jag vill att de ska må bra.

Jag har mina försäkrade, bara veterinärvård dock. Skulle de dö spelar en tusenlapp ingen roll, jag får inte mina katter tillbaka för det.

Däremot är det bra att ha veterinärvårdsförsäkring för att det ska kosta mindre om de blir sjuka eller skadade. Avliva av ekonomiska skäl finns inte i min värld.

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 922
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 354
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
Övr. Katt Min kastrathane har varit försäkrad sedan jag köpte honom som liten pilt. Nu fyller han nio år i år och helt plötsligt betalar jag sjukt...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka