försäkring på unghäst..

Sv: försäkring på unghäst..

Hej! Första gången jag är inne här. Undrar en del över försäkringar fundera på att köpa en dyr import sto för avel, men vet inte vad för försäkring jag ska ha, ringde till agra igår och enligt deras beräkningar så ska jag betala 40,000 i årspremie
låter extremt dyrt eller???

Stoet jag ska köpa ska importeras från spaninen och är dräktig eller betäckt innan ankomst , priset på henne är 180,000 med betäcknings kostnader inräknad för ca: 18-20,000:-
hon ska vara en avels häst men även visas på premering mm
vad behöver jag för försäkringar???

Snälla hjälp mig.....

:confused: :confused:

Hej igen! Blev lite fel såg jag....
betäckningen ingår i priset men
"värdet "på det skulle vara 18-20,000:-

Vi kan inte säga vilken du ska ha, du måste själv väga för och motdelar.

har du råd att köpa ny häst om hon dör utan att få ut försäkringspengar eller är pengarna hon är inköpt för pengar du verkligen måste ha?

det måste du ta ställning till för att kunna avgöra om livförsäkring behövs eller ej.

kan du betala en ev snordyr veterinärräkning på rak arm eller behöver du en försäkring som täcker mot det?

kan hon användas för nåt annat än avel om hon inte funkar där eller vill du få ersättning om hon inte fungerar i aveln?

finns massor av frågor.

Gud vad skönt att höra! Då kan man jag sluta tänka på den lilla meningen och fortsätta ha mina hästar lågt livförsäkrade.

Jag har min 05:a försäkrad i IF.
För tillfället livförsäkring 10 000 och vetrinär 100 000 kr.
Kostnaden ligger runt 1400 kr om året.

IFs villkor tycker jag är bra och i min försäkring ingår djurambulans, receptbelagda mediciner, jourvetrinär osv osv.
Detta får man oftast köpa till för lika mycket som ordinarie försäkringen kostar i andra företag.

Självrisk på 2000 kr.

If var otroligt bra, men nu höjs självrisken till 2500 kr och VeterinärXtra går upp med 32% :devil: . Fick nytt försäkringsbrev i dag och såg att min kostnad går upp från 300 till 450 i månaden (för liv 35 000:- med användbarhet + VeterinärXtra). Viss IFPlus rabatt har också försvunnit.

Jag har en Welsh Mountain hingst född -06. Han har jag försäkrad i IF. Jag har vet extra + en liten livförsäkring. Jag betalar endast 692 kr/år.

Muntligt besked via telefon från försäkringsbolag nöjer jag mig aldrig med, vill jag få besked i en fråga begär jag skriftligt svar. Vet (av erfarenhet) att det skrivna ordet är mycket mera värt om det uppstår en senare diskussion om vad de lovat i en speciell situation. Om det står en viss text i försäkringsvillkoren och den texten kan tolkas på olika sätt, såsom att det bara gäller om hästen är gammal och man inte skall behöva utsätta den för ev onödig behandling, är denna tolkning av texten något som försäkringsbolagen kan ändra om de vill.

Detta är naturligtvis min åsikt och erfarenhet och inget jag vill tvinga på någon annan, utan enbart något att kanske tänka på om man skall ta ett beslut när det gäller att försäkra sin häst.

MVH/Carina

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 212
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 968
Senast: Piranesi
·
Övr. Hund Hej Jag undrar om det är någon mer här som har en Gran Danois och som vill dela med som om vad ni har för försäkring och vad den...
Svar
2
· Visningar
794
Senast: Nalasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka