Försäkring utan besiktning?

Q

QuaiRider

Hej!
Ska köpa häst nu i september, jag har ridit den förut några gånger och har inte känt eller sett något fel när någon eller jag har ridit på en plan yta. Undrar nu om man kan teckna försäkring även om man inte besiktigar hästen?:confused::o

/ Ida

Sv: Försäkring utan besiktning?

Det beror nog på bolag, ras, ålder och försäkringsbelopp.

Jag har försäkrat två hästar helt utan besiktning, en 14-årig varmblodstravare (skulle bli ridhäst) för 10000 liv i Folksam och ett 2-årigt halvblod för 20000 i Agria.

Jag försäkrade min för 25000 i agria utan besiktning. Dock satt de då dit en reservation mot hältor då så jag skickade in besiktningspappren ändå eftersom jag ville ha bort den. Det här var ett femårigt fullblod.

En fråga. Varför ska hästen inte besiktas?

OKej, ringde agria och frågade och dom sa att de ville ha ett böjprov. Tyckte det lät som om det behövdes en besiktning?

Okej, någon som vet hur Sveland har?

Jag ska bara ha hästen som skogsmulle, dessutom en besiktining som ska kosta 1000 kronor kostar typ 3000 tack vare att det är långt till stallet där den står. Tycker inte det är lönt med besiktining. Mitt fel om jag inte får något om hästen har dolt fel..

Det bästa är att höra med försäkringsbolagen.

Om jag inte är helt ute och cyklar så får man ta livförsäkring till samma belopp som man köpt hästen för, utan besiktning och om beloppet inte är för stort.
Är hästen nu oförsäkrad och över 15 (eller 16) år får du inte ens ta någon försäkring oavsett besiktning eller ej.

För att ha hästen försäkrad vid veterinärkostnader måste hästen besiktas, finns något undantag man kan göra men då täcker försäkringen inte allt...

Fick detta förklarat av ett försäkringsbolag i förra veckan och hoppas att jag förstod det rätt, så invänta andra svar eller hör med försäkringsbolagen så du får ett korrekt svar.

Okej tack, hästen är 10 år, gammal travare som jag ska utbilda till ridhäst/skogmulle, men antar att jag får besiktiga hästen då jag gärna vill ha något som täcker allt.

Tack för alla svar!

Det är brukligt att säljaren står för en gårdsbesiktning vid försäljning av häst.

Är det då inte så att om säljaren står för besiktningen har vet inte skyldighet att uppge allt. Det är vad jag har hört en orsak till att man som köpare själv ska stå för besiktningen.

Vad har du fått det ifrån? Man får ett bes protokoll, naturligtvis så får en vet
inte undanhålla något för att det är säljaren som betalar. Det är såklart bra om köparen kan vara på plats också. I det här fallet så är det ju en fråga om bes
eller inte bes, själv hade jag tagit in hästen på klinik o gjort en bes + exportröntgen men det vill ju inte TS så svaret är utifrån hennes fråga.

Jag har för mig att jag läst det i samband med en försäljning för länge sedan. Det var ett råd från hästadvokaten (kommer inte ihåg hans namn). Han skrev då att eftersom vet är "köpt" av säljaren kan det bli fel.

Vad har du fått det ifrån? Man får ett bes protokoll, naturligtvis så får en vet
inte undanhålla något för att det är säljaren som betalar. Det är såklart bra om köparen kan vara på plats också. I det här fallet så är det ju en fråga om bes
eller inte bes, själv hade jag tagit in hästen på klinik o gjort en bes + exportröntgen men det vill ju inte TS så svaret är utifrån hennes fråga.

Besiktningsprotokollet tillhör den som betalat besiktningen och denne avgör också om någon annan får ringa veterinären och fråga om hästens hälsa.
Vem som betalar besiktningen beror på vad man kommer överens om, hade jag sålt en häst hade jag stått för besiktningen eftersom jag då som säljare har papper på att hästen var ok när den lämnade mej.
Som köpare betalar jag besiktningen eftersom jag då har papper på att jag fullgjort min undersökningsplikt som köpare.

vfr ska du/ni inte beska hästen?T'nk så har den en skada eller nåt konstigt som kmr fram i framtiden sen som vet kan konstatera att de funnits där länge, då tror ja inte försäkringen hjälper till med vetkostnad?

Protokollets innehåll skall ju inte vara beroende av vem som BETALAR besiktningen.
Det kan dock vara klokt att som köpare kräva att få VÄLJA besiktigande veterinär själv. Någon som man hyser stort förtroende för och/eller känner sedan tidigare. Det hindrar ju inte att säljaren står för kostnaden. Detta måste man ju komma överens om innan man skriver kontrakt eller betalar handpenning.
Om man känner den valda veterinären sedan tidigare får man kanske också en inbakad åsikt om den här speciella hästen kommer att passa för mina ändamål.:idea:

OKej, ringde agria och frågade och dom sa att de ville ha ett böjprov. Tyckte det lät som om det behövdes en besiktning?

Har försäkrat båda mina varmblod( 15 och 6 år gammla).
Pratade med en på agria igår om försäkring på 6 åringen och då behövdes det inte något böjprov eller longerprov så länge man inte skulle ha A1 försäkring(eller vad den heter).

Finns en speciell försäkring för varmblod också har jag för mig som täcker det mesta och som är relatift billig.

Det är lite motsägelsefullt det du skriver. Å ena sidan vill du ha en försäkring som täcker allt, å andra sidan känns det onödigt med en besiktning.

Framkommer det något som funnits där redan innan köpet får du ju inget på försäkringen, varken för liv eller veterinärvård. Är det inte bättre att från början göra vad som går för att försäkra sig om att hästen är frisk och kan få en heltäckande försäkring? Alltså kosta på en ordentlig besikning.

Det är högre krav på besiktning för f d travare, de är ofta hårt slitna av sin tidigare karriär och kan därför komma att kosta ägare/försäkringsbolag rätt häftiga summor, även om det bara är promenad/hobby/mulleridning det gäller.

Den som ger i uppdrag/betalar besikningen "äger" tjänsten.

Det kan vara en fördel av många skäl, bl a har jag som köpare uppfyllt min undersökningsplikt. Skulle veterinären ha gjort något fel i samband med besiktningen (fel bedömning etc) kan jag inte hålla denne ansvarig för felet om det inte är jag som uppdragit åt veterinären att besiktiga (tidigare diskussion taget ur riktiga livet här på Buke). Sedan är det ju också aspekten att det framkommer något på besiktningen. Om jag då inte är uppdragsgivare får jag ju ingen information eller kan ställa vidare frågor runt detta. Vilket kanske kan vara lämpligt.

Som jag ser det finns det bara fördelar av att betala besiktningen själv. Oavsett om man är köpare eller säljare. Jag väljer alltså - oavsett om jag köper eller säljer - att betala/uppdra besiktningen. Det ger mig ett försprång i affären. Det är så oerhört små summor det rör sig om, för egen del är besiktningskostanden mindre än självrisken om/när det händer något.

Har försäkrat mina hästar genom åren i A1 50 000:- och A2 100 000:- utan beiktning, ringt in och pratat med dom, inga problem, har haft dom i 10 år, Folksam.

har ett varmblod som är försäkrad utan res. liv 5000 och vet a1 50000 utan besiktning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 229
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈