Försäkring utan besiktning?

Sv: Försäkring utan besiktning?

Kan du inte ta över den försäkringen som finns?

Visst kan du försäkra hästen utan att besiktiga den men eftersom det är en varmblodstravare så får du automatiskt reservation för hältor (iaf hos Agria). Vill du ha en fullförsäkring som även täcker hältor så måste hästen besiktigas och genomgå godkänt böjprov. Eftersom hältor ofta kan bli ganska kostsamma med utredningar och behandlingar så skulle jag besiktiga hästen för att slippa ev dryga kostnader i framtiden.

Har mina djur i Sveland,aldrig problem med de.
Du kan försäkra din häst upptill 15000 utan intyg

Flera gånger har vi ju här på Buke läst om allvarliga missar vid besiktningen. Veterinärer som missat väldigt uppenbara brister, inga anmärkningar men vid andra veterinärträffar (klinikbesök, vaccinationer, hältutredningar) har dessa uppenbara missförhållande påpekats. Sådan fel som varit helt klart medfödda eller i alla fall fullt märkbara vid riskens övergång. Fel som - om de påtalats - hade inneburit helt andra beslut från köparens sida eller som minst en rejäl prisreduktion.

Jag hade i sådana fall defintivt ställt veterinären till svars, de har ansvarsförsäkring och SKA ta ansvar för sådan misstag. Som alla andra som begår grova misstag i tjänsten.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 229
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka