Försäkring vid köp av ny hemelektronik - ja eller nej?

aiquen

Trådstartare
Okej, jag vet inte riktigt i vilket forum den här tråden hör hemma, men jag hoppas att den hamnar rätt här. Annars får mod. förstås gärna flytta den.

Jag står i tagen att köpa en bärbar dator och jag känner mig lite kluven till den här försäkringen man alltid erbjuds att lägga till köpet. Visst låter det jättebra att lätt kunna få ersättning om olyckan är framme, men fungerar verkligen försäkringen så bra och utan krångel som säljarna säger (mot allehanda olyckor, utan självrisk, man får en ny likvärdig produkt om modellen har utgått, man kan få ersättning för hemförsäkringens självrisk vid stöld, täcker fel som inte går på garantin etc. etc. Villkoren skiljer sig lite mellan de olika kedjorna såklart).

Eller brukar det faktiskt uppstå diskussioner om man har rätt till ersättning eller inte, t.ex. så att de anser att det inte alls handlar om en ren olyckshändelse utan att man borde ha varit försiktigare och fattat att man inte borde ha datorn på ett bord när den faktiskt kan åka i golvet, eller att man inte borde ha datorn i närheten av köket där folk äter och dricker (överdrivet men ni fattar)?

Kort sagt: Är det värt att lägga omkring 1500 kr på en tvåårsförsäkring när man köper ny hemelektronik? Eller blir man mest lurad för att det är krångligare än vad som påstås, hemförsäkringen täcker lika bra (beror kanske på vilka tillägg man har i försäkringen i och för sig?) eller vissa saker rentav går på garantin o.s.v.?

Sv: Försäkring vid köp av ny hemelektronik - ja eller nej?

Spontant - NEJ. En bra drulle på hemförsäkringen och 3 års reklamationsrätt räcker långt. Första 6 månaderna behöver du inte ens visa att det var ett tillverkningsfel utan det förutsätts att det är det. Har modellen utgått ger de antingen pengarna tillbaka eller en motsvarande dator även utan försäkringen om datorn inte går att laga.

Skulle säga att det är bluff och båg. Självrisken på hemförsäkringen är ofta runt 1500 så... Bara ett sätt för dem att tjäna pengar.

Håller med, ingen försäkring extra, ta reda på vad din hemförsäkring har och teckna en drulle därigenom mkt billigare och den täcker mer.

skulle aldrig teckna en extraförsäkring som erbjuds av butiken.. däremot är exempelvis apple-care (för apples grejjer) är en annan grejj.. där får du lite andra förmåner som gratis support på hård&mjukvara osv.. men det ingår väl inte i detta sammanhang

Jag tecknade en försäkring när jag köpte min dator, den skulle täcka olycksfall osv. Rent spontant så känns det inte som att det skulle fungera. Jag har haft lust i några veckor att ringa till försäljaren och säga att jag tappat min dator från balkongen, bara för att kolla om jag kan få ut en ny liknande. (Ska självklart inte häva ut den innan jag ringt :D)

Jag tar aldrig någon extra försäkring på de teknikprylar jag köper. Hittills har det gått utmärkt.

Visst är det en rätt förmånlig försäkring om något händer (ingen självrisk, ingen värdeminskning osv), men jag har hittills aldrig lyckats ha sönder någon utav mina dyrare teknikprylar och har räknat ut att det nog blir billigare att köpa helt nytt om någon enstaka pryl går sönder än att teckna extra försäkring på varje enskild pryl. Vet man med sig att man är extremt klumpig är det kanske billigare med försäkring däremot!

Jag har ingen drulleförsäkring i hemförsäkringen heller, resonerar likadant där - med självrisk och försäkringspremie så blir det nog billigare att ersätta det som går sönder ur egen ficka i alla fall eftersom det ändå händer så extremt sällan för min del.

Tack för svaren!

Jag köpte en ny dator nu i dag och valde då att inte ta med den här extra försäkringen. Jag kollade upp min hemförsäkring och såg att jag har drulle med i den och då kändes det onekligen lite onödigt att betala ytterligare 1600 kr för någonting jag i princip redan har och betalar för. Sen får jag väl vara lite försiktig (jag har hittills heller aldrig lyckats ha sönder någon av mina teknikprylar) så att jag förhoppningsvis slipper bry mig om det ändå.

Jag brukar aldrig köpa dessa tilläggsförsäkringar, men när jag fick vår nya dator (vi hade lämnat in den på reklamation och fått en ny) så blev jag erbjuden att köpa försäkring till halva priset. Eftersom jag inte ville ha någon hittade jag på en ursäkt och sa att jag bara hade 500 kronor kvar på kontot efter julhandeln. Varpå säljaren säger "Okej, du kan få den för en 500-lapp men detta är mitt sista bud". Tyckte att, va fan, 500 kronor och så kan jag spilla så mycket te jag vill på den inom 2 år... Även om garanti/reklamation täcker mycket så täcker det ju inte saker som är självorsakade. Och jag är ganska klantig av mig. Vi har inte heller någon drulleförsäkring på hemförsäkringen.

Kände men ändå lite lurad, men fick sen veta av pappa att han faktiskt köpt en sån försäkring till min syrras telefon för något år sedan. Syrran hade sedan tappat mobilen i toaletten och den blev fuktskadad: De fick samma telefon helt ny + ett presentkort på summan som blev över (telefonen hade ju gått ner i pris sedan de hade köpt den). Ganska bra deal tycker jag :)

Tack för svaren!

Jag köpte en ny dator nu i dag och valde då att inte ta med den här extra försäkringen. Jag kollade upp min hemförsäkring och såg att jag har drulle med i den och då kändes det onekligen lite onödigt att betala ytterligare 1600 kr för någonting jag i princip redan har och betalar för. Sen får jag väl vara lite försiktig (jag har hittills heller aldrig lyckats ha sönder någon av mina teknikprylar) så jag förhoppningsvis slipper bry mig ändå.

Har du en drulle så är det precis som du säger, dumt att dubbelförsäkra liksom. Sen kanske du får en självrisk i värsta fall, men det är väl inte så mycket i förhållande till vad datorn kostade? :)

Ja, självrisken ligger på 2000 kr. Men det är trots allt bara några hundralappar över vad den här tilläggsförsäkringen kostar (och den är ju begränsad till två år dessutom) så några hundringar extra om olyckan i värsta fall skulle vara framme känns inte så farligt. Förhoppningsvis är det ju som sagt ingenting jag kommer behöva betala ändå. (Och bara för att jag skriver det här kommer jag säkert ha sönder datorn redan inom en vecka. :p)

De försäkringarna som säljande affär erbjuder är rena lurendrejeriet! Det behövs INTE om man har en drulleförsäkring i sin hemförsäkring!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka