Försäkringar som medryttare?

M

messer

Hej! Första gången jag är inne och skriver här så jag vet inte om tråden ligger rätt. Ber om ursäkt annars. Jag har ridit i ca 8 år. Jag ska nu få bli medryttare på en häst och undrar hur det fungerar med försäkringar och sånt? Ska man skaffa nån extra försäkring då hästen står hemma hos ägaren?

Vad som händer ifall hästen blir skadad när jag rider den är väl en sak man får ta upp med ägaren antar jag. De verkar väldigt trevliga så det verkar på sätt och vis onödigt att ta upp, men det är väl ett måste antar jag.. ifall olyckan skulle vara framme.

Skulle vara jättetacksam för hjälp och tips! :)
Tack på förhand

Sv: Försäkringar som medryttare?

:bow: Till dig som är så grundlig! :bow:

Tänkte du på försäkring till dig eller hästen? Gäller det försäkring till dig tror jag det är enklast att prata med ditt försäkringsbolag angående vad de täcker och inte täcker. ;)

Om det är hästen det gäller bör ju ägarens försäkring gälla även om du rider, men det kanske blir du som får stå för självrisken. Men det tänkte du ju redan prata med ägaren om så jag har inget att komma med. :D

Lycka till med pållen!

Det var tänkt med försäkring till mig. Hästen tar jag förgivet att hon försäkrat. :) Hon verkar vara noga med hur hästen mår.
Jag får försöka ta kontakt med försäkringsbolaget och se då.
Tack så jättemycket för hjälpen.

Det är väl bara en olycksfallsförsäkring du ska ha. De flesta har en sådan inbakad i fackavgiften. Kolla där.

Folksam har en ryttarförsäkring, men jag tror att du måste ha hästförsäkring för att kunna teckna en.

En olycksfallsförsäkring är aldrig fel. Kanske är du ute efter någon form av ansvarsförsäkring? Det brukar gå på hemförsäkringen i så fall.

En liten sak jag läste: Om hästägaren INTE har sin häst försäkrad, då gäller INTE din ansvarsförsäkring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 036
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka