försäkringsfrågor..viktiiigt!!

K

Klackskor

Ja hur är det när man köper en häst?
Detta gäller en fritidshäst som inte tävlar och så.
Vad kostar försökring?

Hur är det om ägaren har försäkrat den innan,
skriver man bara över sig på den försäkringen då?

Om hästen ej är försäkrad, hur gör man då?

Sv: försäkringsfrågor..viktiiigt!!

är hästen försäkrad så tar man över den försäkringen dvs.ringer in och byter ägarnamn och adress. vad det kostar att försäkra är jätteolika. olika raser är olika dyra (beror även på hästens ålder och kön) sedan beror det på vad du vill ha för livbelopp och vilket belopp på vet. delen. om du vill ha fast självrisk eller självrisk +%.

är inte hästen försäkrad så ringer man lämpligast runt till dom olika bolagen och kollar vad man kan få för avtal, är försäkringen över 10.000 så kräver dom en veterinärbesiktning eller bes. av eget ombud.

Det finns olika typer av försäkringar och de kostar väldigt olika mycket.
Dels så finns livförsäkringar som gör att man får ut hela ersättningen om hästen dör eller måste avlivas och del av den om den inte blir så dålig att den måste avlivas utan kanske klarar sig med ett lugnare liv och blir triangelmärkt. Ska man ha en sådan så får man avgöra hur mycket hästen är värd eller hur mycket man har råd med. Dock aldrig mer än vad hästen är värd, men ibland midre för den här typen kan vara ganska dyr. En del väljer att kombinera denna typen med en som bara ger ersättning för vissa saker och inget om den triangelmärks. Den här typen har lägre premier och många delar värdet på hästen i två delar en med full och en med den begränsade försäkringen fpå andra halvan ör att få ner premien.

Sedan så finns det veterinärvårdsförsäkringsdelen. På vissa bolag kan man teckna bara en sådan på andra måste man ha en livförsäkring med minst det lägsta livvärdebeloppet. Som jag tror är 5 000. Här kan ska välja dels hur stor självrisk och dels hur högt maxvärde man vill ha på den. Beroende på vad man väljer så kommer man att få väldigt olika kostnader. Även rasen på hästen kommer att spela in för vad premien blir, vissa raser som haft mindre skador och fel har billigare premier.

Det allra bästa och enklaste är om hästen redan har en försäkring innan man köper den att göra en överföring från säljaren till köparen. Man slipper då karrensdagar för sjukdom och den gäller med en gång. Karrensdagarna för sjukdom brukar var tjugo dagar. Under de dagarna gäller inte försäkringen för sjukdommar som hästen kan få. Det räknas som att hästen då var sjuk när försäkringen tecknades. Men den gäller med en gång för skador och olyckor. Dom händer ju efter att försäkringen har börjat.

Är inte hästen försäkrad så bör man göra det så fort som möjligt med tanke på karrensdagarna. Man tar kontakt med det bolag som man vill använda och talar om vad man vill för försäkring. Beroende på vilken typ och för vilka värden man vill ha så kan det ibland räcka med att ombudet kommer och tittar på hästen så är det klart. I andra fall med högre belopp så kan det krävas att hästen blir besiktigad av veterinär ibland ääven röntgad.

Så vad en försäkring kostar kan nog vara allt från någon tusenlapp om året och till sex siffriga belopp. Allt beroende på vad har gjort för val.

Men om ja köper en häst som är försäkrad så betalar jag inget extra eller så? :) Om hästen är försökrad med "för mycket" för jag vad jag, kan man sänka det då?

Du kan alltid sänka en försäkring, även om bolagen kanske inte gillar det.
Om du tar över en försäkring som hästen redan har så kan det bli på två sätt.
Det ena är om försäkrigen redan är betald så skrivs den bara över på dig och du får ingen räkning förrän nästa förfallodag på den. Eventuellt så kan ju säljaren vilja ha premien av dig men det är i så fall en sak mellan er i samband med köpet.
Det andra fallet som brukar bli när försäkringen betalas per månad av säljaren innebär att du vid överföringen får en räkning från försäkringsbolaget på premien. Du kan oftas då också välja hur du vill betala den med autogiro per månad, halvårsvis eller per år.

Det går alltid att sänka livbeloppet på hästen, det är om du vill höja som försäkringsbolaget ofta vill ha in protokoll från en ny vet. besiktning.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 036
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 073
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka