Försäkringsfundering

angelwings

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av de kunniga på Buke. :)
Jag och min familj köpte en hund för snart 2 månader sen. Omplaceringshund från kenneln hon kom ifrån.

Nu till frågan: Vi (kennelägaren och jag) bestämde att jag köpte henne, men hade betänketid för att se att vi passade varann. Men vi passar superbra tillsammans, hon är en medlem i vår familj nu. :love:
På grund av vår situation (skyddad id och såna besvärligheter) erbjuder sig kennelägaren att stå kvar som ägare på SKK och att vi kan ha henne kvar på kennelägarens försäkring iom att hon har uppfödarrabatt osv. Och så betalar vi premien till henne.

Är detta något som kommer funka bra? Vi har ju ett köpekontrakt så det är ju vår hund. Vi ska inte tävla eller ställa ut (även om vi gärna får), så spelar det någon roll vem som står som ägare på SKK? Hur fungerar det med försäkringen om man behöver använda den?
Det låter ju som en lätt och smidig deal annars, men jag vill inte bli stående med skägget i brevlådan om det är några konstigheter. Hjälp!

Sv: Försäkringsfundering

Vem som står som ägare på SKK betyder ingenting.
Du kan ju faktiskt stå med där, men att du kryssar i att dina uppgifter inte får synas på nätet. Likadant kan du göra med "reg" hos jordbruksverket.
Jag antar ni står för andra försäkringar, så visst kan du stå för din hunds försäkring också.

Tack för svar.
Jo, jag har kollat upp olika försäkringar och vi har ju andra försäkringar. (även om det mesta vi har står på föräldrar och dylikt för att inte vi ens ska råka synas någonstans) Jag tänkte bara ta en smidig väg, men jag vill vara säker på att det inte kommer några komplikationer.

Det var kennelägarens förslag för att hon tänkte att det blev billigare för oss om hunden stod kvar på hennes försäkring. Men ställer det till strul OM vi behöver använda den så är det ju lättare att ha en egen försäkring.

Alla försäkringsbolag har vanna vid skyddad adress.
Det hanteras av en speciell person på resp bolag.
Och ingen annan kan se uppgifterna.
Så självklart kan man ha försäkringar utan att ”synas”
Tex bil försäkring måste stå på den som äger bilen, ingen annan kan ha bilförsäkring.

Uppfödaren har dock rätt i att hundens försäkring blir biligare om hon står för den, eftersom hon har uppf rabatt.

Tackar. :)

För min del spelar det ju ingen roll om hon står på försäkringen eller vi, så länge som vi kan få hjälp av den om det behövs. Och sparar pengar gör man ju gärna om det går. :)
Jag vill bara vara säker på att det inte blir något strul.

Det går utmärkt att be SKK skydda ens uppgifter. Dessa kan då inte ses på nätet men de lämnas inte heller ut till någon som ringer utan att SKK först kontrollerar med ägaren.
Det samma gäller som sagt förs.bolag.

För mej är det lite "allt eller inget" som gäller!
Köper jag en hund så vill jag att den skall stå på mej och att försäkringen står i mitt namn.

Om allt flyter på och fungerar så kan det säkert vara en lösning att kennelägaren står kvar på hunden... Men OM något skulle hända, DÅ kan det bli problem. Som alltid!

Om uppfödaren tex missar att betala förs.premien?

Må hända att ni "tjänar" på att få ta del av uppfödarrabatten, men har man bara en hund så brukar inte förs.kostanden var den tyngsta ekonomiska posten direkt.

/Swat

Jag tycker att ni ska ha egen försäkring, tänk om något händer och ni i samma veva blir osams med uppfödaren eller att uppfödaren missar inbetalningen. Även om man inte tror det så är det ju sådant som kan hända.
Jag har min hund försäkrad i Folksam i 5000 liv och 40000 veterinärvård för 127 kr/månad. Alltså ingen stor kostnad alls. Jag har bil och hem i samma bolag men utan rabatter skulle den kosta 227 kr/månad så det är ju inte så mycket heller.

+ Swat
Tack för svaren. :) Det var lite det jag funderade på, hur det blir om det strular till sig.
Kennelägaren frågade om jag reggat mig som ägare än, men jag trodde att man skulle ha en speciell blankett då som båda skrev på, förutom köpekontrakt? Eller räcker det att jag skriver på och skickar en kopia på köpekontraktet? (vi bor ca 45 mil från varann)

Vad gäller försäkringen så har jag bett henne ett par gånger om försäkringsnumret och hon har tyckt att det var lättare att hon stod kvar på försäkringen. Jag som inte är så pushig av mig faller lite tillbaka och vågar inte fråga igen. (och jo, det är något jag jobbar på med mig själv)
Men med en veterinärbesiktning kan man teckna försäkring även om hunden är äldre (hon ska fylla 5) om jag nu inte skulle få numret?

Men med en veterinärbesiktning kan man teckna försäkring även om hunden är äldre (hon ska fylla 5) om jag nu inte skulle få numret?

Jag tecknade in 7-åringen med vet. besiktning när jag köpte henne. Vet inte vad det är för gräns för livförsäkring.

Med tanke på åldern kan det vara bra att byta försäkring väldigt snart.
De flesta försäkringsbolag börjar knorra om man vill byta när hunden är äldre än 7 men det kanske kan hända redan vid 5 hos en del?

Själv lyckades jag nyligen flytta alla mina hundar till annat bolag.
Och då är 5 st av dom i åldrarna 7 - 14 år !!!
Men det var inte helt lätt kan jag säga och krävde många turer med chefer i flera steg uppåt...
Att det gick beror nog mycket på att jag haft de flesta av mina övriga försäkringar i detta bolag i omkring 30 år:p

Tackar. :)

*kl*
Konstigt så okunnig man kan känna sig ibland. (Hade det rört hästar hade jag inte behövt känna mig osäker eller okunnig, men har inte alls lika mycket kunskap om och kring hundar. Tur buke finns :))

Vår lilla sötnos :love:
Foto0030-1-1.jpg
komplett med för ljus nos och för ljusa ögon, men världens finaste för oss

För att ändra på skk så gå in på www.skk.se klicka sen vidare på blanketter och sen ägarändring eller vad det nu står. Där kan du skriva ut en blankett. Och även kryssa i att du inte vill synas på nätet.

Glöm inte att du även ska ändra på jordbruksverket.

Angående SKK så kan du stå som ägare. På mig så står det att om dom vill veta ägaruppgift på hunden så måste dom kontakta SKKs kansli, och därigenom får dom bara min adress till skattemyndigheterna. så det går inte att spåra hem till mig.

angående försäkringsbolag så står jag för hundarnas försäkringar, och hade även hästen på mig. Inga problem alls!
Dom skickar räkningarna till skatteverket som skickar dom vidare till mig.

Jag hade ju dessutom velat stå själv som ägare på SKK samt även på försäkringen den dagen det kanske händer något. Å även på skrivet kontrakt.

Jag har aldrig haft bekymmer med något gällande detta fastän jag har skyddad ID.

Jag tog över en befintlig försäkring på en 8 årig herre som flyttade hem till mig, iom ägarbytet så kunde jag höja försäkringen på både liv o vetvård utan veterinärundersökning, hunden var försäkrad i Agria.
Skulle aldrig våga byta bolag på en hund, många som gjort det har blivit utan skydd.

Om ni har köpt hunden ska ni också självklart försäkra den själva. Inte sjutton är det OK att plocka in andras hundar i den egna kennelförsäkringen. Det är, om än i mild form, bedrägeri.

Blir det problem mellan er som köpare och uppfödaren är det upplagt för hur mycket strul som helst, och ni riskerar att försäkringsbolaget vägrar att betala ut ersättning. Då ni medvetet gått med på bedrägeriet är chanserna små att att få rätt på någon punkt, vare sig mot försäkringsbolag eller uppfödare.

*kl*
Tack till alla som svarat. :)

Jag har nu mailat igen och tackat för erbjudandet men bett att få försäkringsnumret igen så att jag kan försäkra själv. :) Så nu hoppas jag bara att jag får det denna gången :)

Nu är hon försäkrad av mig! :)
Jag kom på att jag hade hennes gamla försäkringsnummer från när de första köparna hade henne så jag kontaktade det bolaget (där jag även har mina hästar så de känner till sekretessen) och det var inga problem att försäkra henne där.

Så nu är DET steget klart. :D Bara registrering av ägarbytet kvar att försöka ta itu med.
Nu har jag varit duktig tycker jag. (eftersom jag har väldigt svårt för att kontakta och ringa)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka