Försäljning av häst lång väg!

Mysaan

Trådstartare
En bekant ska sälja sin häst och det riktigt långt härifrån och till Göteborg. Alltså typ 40 mil tror jag det blir. Pga skada kan hon själv inte köra ner hästen och de kan inte hämta hästen.

Utan köparen ska då istället betla transport via ett företag.

Men hur fungerar det med betalning av hästen och skriva köpkontrakt osv. Eller behöver man skriva köpkontrakt? Skulle behöva alla råd vi kan få i denna situation.

Sv: Försäljning av häst lång väg!

En bekant ska sälja sin häst och det riktigt långt härifrån och till Göteborg. Alltså typ 40 mil tror jag det blir. Pga skada kan hon själv inte köra ner hästen och de kan inte hämta hästen.

Utan köparen ska då istället betla transport via ett företag.

Men hur fungerar det med betalning av hästen och skriva köpkontrakt osv. Eller behöver man skriva köpkontrakt? Skulle behöva alla råd vi kan få i denna situation.

Om jag vore ägaren till hästen så skulle jag skicka med ett litet kontrakt där alla uppgifter om köpet står klart och tydligt. Hon kan ju antadligen välja att skicka kontraktet med transportfirman eller på post. Men innan hon skickar det så bör det vara underskrivet.

Eftersom jag har varit med om hästar som kom med lastbil (transportfirmor) och haft sina papper, pass och liknande med sig så bör dom nog kunna ta med kontraktet.

Betalningen kan ju ske genom konto. Om du förstår vad jag menar?
/Hanna ;)

När jag sålde min unghäst långt bort gjorde vi så att när köparen bestämde sig betalade hon in handpenningen direkt.
Sedan köpte jag ett sånt där färdigt kontrakt(för såklart ska det skrivas kontrakt!) och fyllde i det som vi kom överrens via telefon, jag kvitterade att jag tagit emot köpeskillingen och att jag godkände avtalet som vi skrivit det. Så skickade jag kontraktet i två upplagor med post till köparen.
Hon skrev under och skickade åter en upplaga som hon skrivit på. Därmed hade vi ingått ett avtal om köp. Eftersom jag skulle stå för besiktningen ville jag inte göra den förrän hon skrivit på kontraktet.
Så jag besiktigade hästen och skickade protokollet till köparen.
Då betalade hon in resterande köpeskilling och hästen for till sin nya ägare med pass osv.

Kontrakt och pengar klart innan, via post och bankkonot.

När allt är klart, beställs transport. Inga pengar eller kontrakt - ingen häst på lastbilen. Trist för köparen om denne får betala lastbilsplats och inte sätta någon häst på lastbilen om de inte är färdiga med vad de ska göra...

Hmm! Okej så allt ska vara klart innan hästen lämnar det är ok att begära det alltså. Då vet jag vad vi ska säga i alla fall.

Sälj aldrig hästen på avbetalning eller delbetalning.
Se till att hästen är färdigbetalad, samt att hästens försäkring går över på köparen när hästen lämnar det gamla stället.
Ni kan väl faxa över kontrakt. Så gjorde jag en gång när hästen stod 100 mil bort.

Så länge försäljningen är klar är det upp till köparen om de vill försäkra sin häst eller inte, det kan inte säljaren påverka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: aleeza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka